חכו עוד קצת, יהיה כדאי

רפורמת יבוא המכשירים הסלולרים לישראל לא רק תפשט ותקל על הליכי היבוא, אלא שהיא גם אמורה לגרום להורדת מחירים משמעותית


00:00 ,27.09.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את הרפורמה ביבוא מכשירים סלולרים לישראל, שתכליתה לפשט, עד כמה שניתן, את הליך יבוא הסלולרים, על מנת לפתוח את שוק המכשירים (בנוסף לשוק השיחות) לתחרות. בסופו של יום, המהלך אמור להוזיל מאוד את עלות המכשירים בעבור הצרכן.

עד למועד כניסת הרפורמה לתוקף, נאלץ הצרכן הישראלי לרכוש את המכשיר הסלולרי מאחת מארבעת חברות הסלולר שפעלו בארץ, כשמהן הוא נאלץ גם לרכוש את הקו ולהן שילם עבור השיחות.

עובדה זו יצרה בישראל שוק סלולר בלתי תחרותי בעליל, הן בגזרת עלויות השיחות והן בגזרת עלויות המכשירים. בקשר לעלויות המכשירים, הרי שערב כניסת הרפורמה לתוקף, נמכרו בישראל מכשירים סלולריים מתקדמים, כדוגמת סמארטפונים, במחיר כפול מהמחיר בו נמכרו מכשירים זהים בחו"ל.

זה המקום לציין, כי גם על פי המצב החוקי ששרר בארץ טרם כניסתה של הרפורמה לתוקף, יכולים היו, באופן תאורטי, גם יבואנים קטנים לפעול ולייבא מכשירי סלולר במקביל לחברות הגדולות. אולם, תהליך ייבוא המכשירים הסלולרים לישראל טרם כניסת הרפורמה לתוקף חייב את היבואנים לנווט את דרכם במסגרת סבך בירוקרטי סבוך ועבות ולקבל אישורים ורישיונות שונים ממשרד התקשורת.

טרם כניסת הרפורמה לתוקף, נאלץ יבואן לפנות למשרד התקשורת ולקבל שני רישיונות שונים: רישיון סחר, שהתיר לו, באופן כללי, לייבא מכשירי טלפון סלולרים. הוצאת רישיון כזה חייבה את היבואן להחזיק מערך שלם ויקר, כדוגמת מעבדת שירות לתיקון מכשירים והתחייבות לשריין במלאי 7% מהציוד החדש אותו הוא מתעתד למכור, וזאת על מנת שיוכל להחליף ציוד פגום על חשבונו במידת הצורך.

לאחר הנפקת רישיון הסחר, נדרש היבואן לקבל אישור סוג, המיועד כאישור לטובת יבואם של אותם דגמים ספציפיים של טלפונים סלולרים אותם הוא היה מעוניין לייבא. טרם כניסת הרפורמה לתוקף, היה היבואן מחוייב בהוצאתו של אישור זה לצורך יבוא המכשירים, בלי קשר לעובדה האם המכשיר מותר לשיווק בחו"ל, האם לאו.

במסגרת הרפורמה יהיו היבואנים פטורים, במקרים מסוימים, הן מהנפקת רישיון סחר והן מהנפקת אישור סוג. הפטור מותנה בכך שדגמי המכשירים כבר אושרו לשיווק בארצות הברית, או במדינות האיחוד האירופאי, שהמכשירים פועלים בטכנולוגיית GSM או UMTS ושבמידה ומותקנת בהם סוללת ליתיום, שעומדת הסוללה בתקן UL-1642.

היות והרפורמה מקלה מאוד על יבוא מכשירים סלולרים לישראל, אנו מעריכים שבקרוב ייכנסו שחקנים חדשים רבים, עובדה שעתידה לגרום לירידת מחירים דרסטית בענף.

 

____________

חכו עוד קצת, יהיה כדאי

* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

 

* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט:www.nadel-law.co.il