הפקדה כפולה

לעיתים מעכבת רשות המכס משלוח של טובין החשוד כמזויף. והיה ומדובר במשלוח שבו יבואן ישראלי מייבא מותג זר, עשוי בעל הזכויות בטובין להידרש לתשלום נוסף


00:00 ,27.02.2013 מאת: עו"ד גיל נדל

אחד מתפקידיה של רשות המכס הוא לפעול למניעת יבוא טובין מזויפים. במסגרת זאת, מעכבת לעיתים הרשות משלוח של טובין החשודים כמזויפים, פונה לבעל הזכויות (בעל סימן המסחר), ולאחר שהנ"ל מאשר שמדובר בטובין מזויפים, דורשת ממנו הפקדת ערבות בנקאית והגשת תביעה משפטית נגד היבואן המפר. התנהלות זו מבוססת על סעיף 200א לפקודת המכס המפורט בנוהל פנימי של רשות המכס בעניין קניין רוחני.

במקרים בהם בעל הזכויות הינו חברה זרה, האם יחייב בית המשפט את בעל הזכויות בהפקדת ערבות נוספת בקופת בית המשפט מעבר לזו שכבר הופקדה במכס? לאחרונה ניתנה הכרעה בנושא זה בבית המשפט המחוזי בתל אביב, שחייב את חברת נאוטיקה הבינלאומית להפקיד ערבות כתנאי להמשך בירור תביעתה נגד יבואן הנחשד כמפר זכויות קניין רוחני.

נאוטיקה טענה כי היא חברה בעל מצב פיננסי איתן ואין הצדקה לחייבה בהפקדת ערבות מעבר לזו שכבר הופקדה במכס. בית המשפט לא התרשם מהטענות, קיבל את בקשת היבואן והורה על הפקדת ערבות.

מדובר במשלוח של סחורה שנחשדה כמזויפת ועוכב במכס. לאחר שחברת נאוטיקה הבינלאומית, בעלת סימן המסחר, הפקידה במכס ערבות בסך 15 אלף שקל, הסכים המכס שלא לשחרר את המשלוח וחברת נאוטיקה הגישה תביעה נגד היבואן.

היבואן ביקש מבית המשפט לחייב את נאוטיקה בהפקדת ערבות נוספת, לשם הבטחת הוצאות המשפט, אם וכאשר תביעתה תידחה.

מאחר וחברת נאוטיקה הינה חברה זרה שאין לה נכסים בישראל, טען היבואן שקיים חשש ממשי לפיו הוא לא יקבל את הוצאות המשפט לטובתו אם התביעה נגדו תידחה. במצב כזה, מאפשר חוק החברות לבית המשפט לחייב חברה בהפקדת ערבות בקופת בית המשפט.

חברת נאוטיקה טענה כי היא חברת בת של תאגיד VF העולמי, שהינו מתאגידי האופנה הגדולים בעולם שנסחר בבורסה בניו יורק בשווי של למעלה מ-15 מיליארד דולר, מגלגל הכנסות של מיליארדי דולרים בשנה ומרוויח מאות מיליוני דולרים. עוד טענה החברה, כי סיכויי התביעה גבוהיםף משום שמדובר במוצר מזויף ואין על כך ספק, וכי די בערבות שכבר הופקדה במכס.

במענה לטענות טען היבואן שלנאוטיקה אין כל נכסים בישראל ולכן יש לחייבה בהפקדת ערובה.

מנגד טענה נאוטיקה כי בינה לבין היבואן הרשמי שלה קיימים קשרי מסחר ענפים ועל שמה רשומים בישראל סימני מסחר, שיש לראות בהם כ"נכסים".

השופטת אביגיל כהן קבעה שהדין הוא עם היבואן ויש לחייב את נאוטיקה בהפקדת ערבות. בפסק הדין ציינה השופטת: "מדובר בחברת חוץ, שהיא חברת בע"מ שאין לה נכסים בישראל ולפיכך, גם אם אצא מנקודת הנחה לפיה מדובר בחברה בעלת איתנות פיננסית, שאינה סובלת מקשיים כלכליים, אזי בנסיבות העניין יהיה קושי לגבות את הוצאות המשפט שייפסקו, היה והתביעה תידחה".

לאור זאת, חייב בית המשפט את נאוטיקה בהפקדת ערובה נוספת, בסך 17 אלף שקל, מעבר לערבות שכבר הופקדה במכס כתנאי לעיכוב המשלוח.



הפקדה כפולה

* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט:www.nadel-law.co.il