העליון מעקם אף, אבל דוחה בקשת ערעור

בתי משפט שלום ומחוזי בתל אביב קבעו שיכול יצואן לקבוע חבות של חברת ביטוח על סמך פוליסה בלבד ולאור מסמכים שהוגשו. בית המשפט העליון אישר


00:00 ,12.09.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

בית המשפט העליון אישר את החלטות בתי משפט שלום ומחוזי בתל אביב לאחר שדחה בקשת רשות ערעור של חברת ביטוח על קביעותיהם של בתי המשפט השלום והמחוזי בתל אביב, שקבעו כי חברת הביטוח אחראית, על פי הפוליסה, לנזק שנגרם ליצואן ששלח משלוח של זרעי בצל מנמל חיפה לנמל La Guaira בוונצואלה. בכך אישר העליון את הקביעה שניתן לקבוע חבות של חברת ביטוח על סמך הפוליסה בלבד ולאור מסמכים שהוגשו, ללא שמיעת עדויות בקשר לנזק למטען.

במקרה דנן ייצאה חברת הזרע ג'נטיקס משלוח מישראל לוונצואלה. המשלוח אבד ולא הגיע ליעדו. החברה הגישה תביעה כנגד מספר גורמים בשרשרת ההובלה הימית, ביניהם חברת הביטוח שביטחה את ההובלה, וכן כנגד המוביל הימי וסוכנו בישראל ונגד המשלח בישראל.

מכתב התביעה עולה שהיצואן רכש מחברת הביטוח פוליסת ביטוח מסוג A (כל הסיכונים). הוא טען שעל פי הפוליסה, אובדן של המטען ואי הגעתו ליעדו הוא נזק בר פיצוי. בית משפט השלום קבע שאין לשמוע ראיות בדבר הנזק למטען, שהוכח לשיטתו מן המסמכים בלבד. עוד נקבע, כי הצדדים יסכמו אך ורק בשאלת החבות על פי הפוליסה. לאחר מכן הכריע בית המשפט שהפוליסה מכסה את האירוע. בית המשפט המחוזי דחה את הערעור שהגיש היצואן.

חברת הביטוח לא התייאשה והגישה בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון. בבקשה נטען שבתי משפט קמא הרחיקו לכת כאשר קבעו שלמטען נגרם אובדן גמור (טוטל לוס) מבלי לאפשר שמיעת ראיות וכי בכך נפגמו זכויותיה להתגונן כראוי.

השופט צבי זילברטל מבית המשפט העליון הביע את מורת רוחו מהעובדה שבית משפט השלום הכריע בשאלת חבותה של חברת הביטוח, מבלי לשמוע כל ראיות בנושא ועל סמך מסמכים בלבד, אולם העיר כי מאחר ופסק הדין הסופי טרם ניתן, משום שכעת יש להכריע בשאלת גובה הנזק, תוכל חברת הביטוח לערער על פסק הדין השלם לכשיינתן.

השופט זילברטל ציין, שבית משפט השלום היה רשאי להגיע למסקנה בדבר חבות הביטוח על בסיס המסמכים בלבד, בין היתר גם לאור מסמכים ששלחה חברת הביטוח ליצואן עוד בטרם הגשת התביעה, וכן לאור העובדות שלא היו שנויות במחלוקת.

בדחותו את בקשת הערעור, הורה בית המשפט לחייב את חברת הביטוח בהוצאות משפט בסך 5,000 שקל לטובת היצואן.

_____________

העליון מעקם אף, אבל דוחה בקשת ערעור

* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

 

* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט:www.nadel-law.co.il