בית משפט השלום בהרצליה קבע כי על המובילה הימית היתה מוטלת האחריות ליידע את היצואן לגבי האיחור בהגעת הסחורה לקונה על מנת שיכלכל את צעדיו בהתאם
לאחרונה ניתן פסק דין על ידי בית המשפט השלום בהרצליה הדן באחריותו של המוביל הימי (חברת MSC) כלפי יצואן (שיוצג על ידי הח"מ) בגין התנהלות לא תקינה בניתוב מטען.
במקרה זה דובר ביצואן מצעי וכלי מיטה, אשר נקשר בעסקת הובלה ימית במסגרתה התחייבה מובילה ימית לייצא סחורה למוסקבה. לטענת היצואן, המובילה הימית התחייבה לספק את הסחורה לפני חג המולד.
הסחורה, אשר התעכבה ביציאה מן הארץ, הגיעה באיחור למוסקבה, כך שהקונה לא יכול היה לשווק את הסחורה לפני חג המולד, לאור כך הודיע הקונה ליצואן כי אינו מעוניין בסחורה.
היצואן, אשר ניסה למכור את הסחורה לקונה חלופי, נתקל בקשיים מצד המובילה הימית לשנות את שם הנשגר בשטר המטען בטענה כי היצואן לא הציג שלושה שטרי מטען מקוריים. ומכאן, היצואן הגיש תביעה כנגד המובילה בשל הנזקים שנגרמו לו בשל ההתנהלות של המובילה הימית.
בית המשפט קיבל את תביעת היצואן. בית המשפט קבע כי אומנם האיחור בהגעת הסחורה למוסקבה לא היה באשמת המובילה הימית, אלא תוצאה ישירה של העיצומים שהיו בנמל באותה תקופה, אך יחד עם זאת קבע בית המשפט כי על המובילה הימית היתה מוטלת האחריות ליידע את היצואן לגבי האיחור על מנת שיכלכל את צעדיו בהתאם. בית המשפט קבע כי המובילה הימית לא הוכיחה כי הודיעה ליצואן אודות האיחור בהגעת הסחורה ליעדה.
בשל אי רצונו של הקונה לקבל את הסחורה, ביקש היצואן למסור את הסחורה לקונה אחר, ולשם כך ביקש לשנות את שם הנשגר בשטר המטען. המובילה הימית הציבה דרישות משמעותיות בעניין זה, ובית המשפט נדרש לשאלה האם התנהלות המובילה הימית באשר לאי החלפת שם הנשגר בשטר המטען הייתה תקינה?
לעניין זה, המובילה הימית טענה כי שינוי שם הנשגר בשטר המטען היה תלוי בהעברת מכתב מידי הקונה המקורי לפיו הוא מוותר על המטען וכן ערבות בנקאית מידי היצואן בשיעור של 200 אחוז משווי המטען, וכל זאת בשל אי הצגת שלושה שטרי מטען מקוריים על ידי היצואן.
בית המשפט קבע כי הן היצואן והן המובילה הימית לא הוכיחו כי אכן היו קיימים שני שטרי מטען מקוריים או שלושה, אך בית המשפט קבע כי אף אם היו קיימים שלושה שטרי מטען מקוריים והיצואן הציג רק שניים מהם, אין זה מצדיק את סירובה של המובילה הימית לשינוי שם הנשגר בשטר המטען, שכן על פי האמור על פני בשטר המטען עצמו די היה בהצגת עותק מקורי אחד ולא שלושה.
בית המשפט קבע כי אכן צדקה המובילה הימית כי היה צורך בהשמדת שטרי המטען המקוריים הנושאים שם נשגר אחר על מנת למנוע טעויות ותקלות, אך בית המשפט קבע כי היה על המובילה הימית לנהוג בהגיון מסחרי, בתום לב תוך שימת לב לנזק הכלכלי שעשוי היה להיגרם ליצואן.
בית המשפט קבע כי התעקשותה של המובילה הימית במקרה זה להצגת שלושת שטרי המטען המקוריים הייתה לא סבירה וזאת לאור הנזק הכלכלי שנגרם ליצואן. בית המשפט גם קבע כי הדרישה של המובילה הימית לערבות בנקאית בשיעור של 200% משווי הסחורה היתה דרישה לא סבירה לאור העובדה כי הסיכון הכספי שהיה נתון על המובילה הימית בתיקון שני שטרי המטען המקוריים במקום שלושה היה קלוש, וזאת אל מול לנזק הכלכלי שנגרם ליצואן עקב אי שינוי שם הנשגר בשטר המטען. בית המשפט ציין כי המובילה הימית יכולה היתה להסתפק בערבויות פחותות, בכתב שיפוי ובמכתב ויתור על הסחורה מצד הקונה המקורי.
יחד עם זאת, היצואן פוצה על חלק מנזקיו הנטענים (כתשעים אלף שקל) ולא על כולם, שכן היצואן לא הוכיח את נזקיו כנדרש.
54678313 ת"א 400-05 ספורט ר.מ.מ. 1999 בע"מ נ' MSCואח'. ניתן ביום 7.4.10. ליצואן – עו"ד גיל נדל. למובילה הימית - עו"ד דן מרויץ
האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי. עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט: www.nadel-law.co.il
המוביל ימי לא יידע את היצואן על עיכוב בהובלת הסחורה ליעדה ויפצה אותו
בית משפט השלום בהרצליה קבע כי על המובילה הימית היתה מוטלת האחריות ליידע את היצואן לגבי האיחור בהגעת הסחורה לקונה על מנת שיכלכל את צעדיו בהתאם
00:00 ,18.04.2010
עשוי לעניין אותך
מסתמן: העבודה בנמל אשדוד חוזרת לסדרה
נחתם מסמך עקרונות לשיתוף פעולה ישראל-קזחסטן
התעשיינים: רק כ-5% מהרשויות המקומיות הזמינו השנה דגלי לאום מתוצרת כחול-לבן
התחדשה העבודה בנמל חיפה
דירקטוריון חברת נמל חיפה אישר התשקיף; עובדי הנמל שובתים
נמל אשדוד: השיבושים נמשכים זה היום הרביעי