החלטה נוספת בעניין חובות הגילוי של רשויות המס

בתי המשפט נותנים יותר ויותר החלטות המטילות על רשות המסים חובת גילוי מידע המצוי ברשותן. לאחרונה קבע ביהמ"ש כי חובתה של רשת המס להביא נתונים עובדתיים כדי שהוא יוכל להכריע בבקשה לקבלת מידע


00:00 ,22.10.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

בתי המשפט נותנים יותר ויותר החלטות המטילות על רשות המסים חובת גילוי מידע המצוי ברשותן. לאחרונה קבע ביהמ"ש כי חובתה של רשת המס להביא נתונים עובדתיים כדי שהוא יוכל להכריע בבקשה לקבלת מידע
 
מה שהתחיל כזרזיף דק הפך לנחשול מאיים, ובתי המשפט נותנים יותר ויותר החלטות המטילות על רשות המסים חובת גילוי מידע המצוי ברשותן. הפעם מדובר בהחלטה של בית המשפט המחוזי בתל אביב אשר דנה בבקשתה של חברה לקבל מידע אודות הסדרים שערכה רשות המס עם נישומים אחרים, בקשר להסדרי מס בעלי מאפיינים דומים.
 
באותו עניין, היה לחברה המערערת מידע אודות מקרה מהעבר שבו רשות המס קיבלה לכאורה את העמדה הפרשנית שהחברה המערערת טוענת לה. בהתאם לכך ביקשה החברה המערערת כי בית המשפט יורה לרשות המס לחשוף את החומר הרלבנטי. רשות המס טענה, מנגד, כי החומר אינו רלבנטי והוא גם חסוי.
 
בית המשפט קיבל באופן חלקי את בקשת החברה המערערת. בית המשפט קבע כי חובתה של רשת המס להביא את הנתונים העובדתיים הנדרשים כדי שבית המשפט יוכל להכריע בעניין, וכי החומר שבידי רשות המס הנו רלבנטי ביותר. באשר לטענת החסיון, קבע בית המשפט כי רשות המס אינה נדרשת לחשוף את הסדרי המס, אלא את העקרונות העומדים בבסיסם. בכך, קבע בית המשפט, תבוא החברה המערערת על סיפוקה בעוד כללי החיסיון או הפרטיות של הנישומים האחרים אינם נפגעים. (בש"א 11676/08, סילברבוים אחזקות נ' פ"ש, החלטה מיום 7.10.08, למערערת – עו"ד כנעני וריבה, למדינה – עו"ד בורשטיין).
 
נציין כי גם בענייני מכס ניתנו החלטות המורות לרשות המכס לחשוף מידע הרלבנטי להתדיינות בין היבואן לבין רשות המכס:
 
1. בבש"א 1080/08 מטרו מוטור שיווק נגד רשות המכס, החלטה מיום 23.6.08, חייב בית משפט השלום בבית שמש את רשות המכס למסור פרטים על מקרים שבהם הוגשו תעודות מקור באיחור והתקבלו (היבואן יוצג על ידי גיל נדל משרד עורכי דין. רשות המכס לא ערערה על ההחלטה).
 
2. בבש"א 1198/07 לנגר סוכנויות נ' רשות המכס, החלטה מיום 4.5.08, חייב בית משפט השלום בבית שמש את רשות המכס לתת חמש דוגמאות של טובין שסווגו בפרט מכס מסוים, וזאת מבלי לציין את פרטי היבואנים שייבאו את אותם הטובין (היבואן יוצג על ידי גיל נדל משרד עורכי דין. רשות המכס הגישה בר"ע – בקשת רשות ערעור - על ההחלטה).
 
3. בבש"א 4350/07, החלטה מיום 6.2.08, קיבל בית המשפט השלום בירושלים את עמדת היבואנים והורה לרשות המכס לחשוף את ההחלטות והפרוטוקולים של ועדת מסים עקיפים שעסקו במקרים הדומים לאלו הנידונים בתביעה, וזאת לאחר מחיקת הפרטים המזהים מהם. (היבואנים יוצגו על ידי גיל נדל משרד עורכי דין. רשות המכס הגישה בר"ע על ההחלטה).
 
4. בת.א. 42687/03 בעניין עו"ד גיל נדל נ' פולדיאן יעקב ומנהל המכס ומע"מ, קיבל בית המשפט בשלום בתל אביב את בקשתו של עו"ד נדל, וקבע כי הציבור רשאי לעיין בתיק מכס שהתנהל בדלתיים פתוחות.
 
5. בבש"א 1632/06, פרמה גורי נגד רשות המכס, חייב בית המשפט המחוזי בירושלים את רשות המכס למסור ליבואן מידע אודות סיווג מוצרים מיובאים, לרבות מוצרים שיובאו על ידי יבואנים מתחרים, תוך שדחה את טענת החסיון שנטענה על ידי רשות המכס. בקשת רשות ערעור של רשות המכס על החלטה זאת עדיין תלויה עומדת. (היבואנים יוצגו על ידי גיל נדל משרד עורכי דין. רשות המכס הגישה בר"ע על ההחלטה).
 
* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.
 
עו"ד גיל נדל עוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט: www.nadel-law.co.il.
 
מידע על ספרים מפרי עטו של עו"ד גיל נדל ניתן למצוא באתר האינטרנט: www.tradelibrary.co.il