הוארך היטל ההיצף על יבוא כבלי נחושת מטורקיה

בבקשתה להארכת ההיטל, חברת סינרג׳י הציגה את השיפור המשמעותי במצבה לאור הטלת היטל ההיצף, ויחד עם זאת, את החשש הממשי להישנותו של יבוא בהיצף אם הצו המטיל את ההיטל יפקע, וכתוצאה מכך, את הנזקים החמורים העלולים להיגרם לחברה ולענף היצרני כולו


14:13 ,20.04.2023 מאת: עו״ד גיל נדל, עו״ד מור גושן

תקציר: בעקבות בקשה שהגישה יצרנית כבלים ישראלית לממונה על היטלי סחר במשרד הכלכלה, ועדת הכספים של הכנסת אישרה לאחרונה, ביום 2 באפריל 2023, את הארכת צו היטל ההיצף על יבוא כבלי נחושת מטורקיה, תוך הפחתת שיעורי ההיטל על שתיים מתוך כלל היצואניות הטורקיות. הצו הובא לוועדת הכספים על ידי שר הכלכלה, ונסמך על המלצותיה של הוועדה המייעצת לשר ועל ממצאי חקירתו של הממונה על היטלי סחר במשרד הכלכלה.

 

רקע: חברת סינרג׳י בע״מ, יצרנית כבלים משדרות, נפגעה קשות מיבוא טורפני לא חוקי של כבלי נחושת למתח נמוך מטורקיה, שהגיע לשיאו בשנת 2018, אז נאלצה החברה להשבית ייצור ולפטר עובדים, ועלה חשש אמיתי לסיכויי הישרדותה.

 

בעקבות הנזקים הכבדים, ומשגבר בה החשד כי מתקיים יבוא בהיצף (קרי, כי היצואניות הטורקיות מוכרות את כבלי הנחושת לישראל במחירים נמוכים מאלו הנמכרים בטורקיה, ואולי אף מוכרות לישראל במחירים נמוכים מעלויות הייצור) – הגישה חברת סינרג׳י, בליווי משרדנו, תלונה מפורטת לממונה על היטלי סחר במשרד הכלכלה, וביקשה להטיל היטל היצף על יבוא כבלים מייצורה מטורקיה.

 

לאחר חקירה יסודית של הממונה על היטלי סחר במשרד הכלכלה, שארכה כשנתיים, נתגלה כי השוק הישראלי אכן מוצף בסחורה מטורקיה במחירים טורפניים, ושהנזק לחברת סינרג׳י חמור ומשמעותי, עד שכמעט נפסקה פעילותה – כך קבעו ממצאיו החד משמעיים של הממונה על היטלי סחר. ממצאי הממונה אושרו על ידי הוועדה המייעצת לשר הכלכלה, שר הכלכלה, שר האוצר וועדת הכספים של הכנסת, וביום 1.4.2019, פורסם צו המטיל על כלל היצואנים הטורקים היטל של 14.5%, ועל יצואנית טורקית אחת היטל בשיעור של 9.3%. תוקפו של הצו, בהוראת ועדת הכספים של הכנסת, נקבע לארבע שנים, ולא לשלוש שנים כפי שהומלץ תחילה על ידי הממונה על היטלי סחר.

 

שנה לפני מועד פקיעת הצו, בהתאם למועדים הקבועים בחוק, פנתה חברת סינרג׳י, באמצעות משרדנו, בבקשה להאריך את היטל ההיצף, מחשש להישנות היבוא בהיצף עם פקיעת הצו.

 

הבקשה להארכת היטל ההיצף: בבקשתה להארכת ההיטל, חברת סינרג׳י הציגה את השיפור המשמעותי במצבה לאור הטלת היטל ההיצף, ויחד עם זאת, את החשש הממשי להישנותו של יבוא בהיצף אם הצו המטיל את ההיטל יפקע, וכתוצאה מכך, את הנזקים החמורים העלולים להיגרם לחברה ולענף היצרני כולו. לאור האמור, ביקשה חברת סינרג׳י מהממונה על היטלי סחר להמליץ לוועדה המייעצת לשר הכלכלה להאריך את היטל ההיצף לתקופה של חמש שנים נוספות.   

 

הארכת הצו והחלטת ועדת הכספים: בבחינת בקשתה של חברת סינרג׳י, בדק הממונה על היטלי סחר את נתוניה הפיננסים של חברת סינרג׳י, ואף בחן נתונים פיננסיים שהוגשו לו מאת שתי יצואניות טורקיות, חברת פמוקלה, שייצאה כבלים מנחושת לישראל גם בעת תקופת החקירה הראשונה; וחברת האסצ׳ליק, שהחלה בייצור כבלי נחושת למתח נמוך וייצואם לישראל רק לאחר שהוטל ההיטל ההיצף. הממונה הגיע למסקנה כי נתוני חברת האסצ׳ליק אינם מהימנים ולא ניתן להכריע על בסיסם אם מתקיים יבוא בהיצף או לאו, בשל יחסיה המיוחדים של חברת האסצ׳ליק עם יבואן ישראלי מרכזי. לאור האמור, שאלת קיומו של יבוא בהיצף נבחנה על ידי הממונה על בסיס נתונים חלופיים, והכל, בהתאם להוראות החוק. הממונה המליץ לאחר חקירתו להאריך את היטל ההיצף בשיעור 14.5% על כלל היצואנית הטורקיות; בשיעור מופחת של 7.6% על החברה הטורקית האסצ׳ליק; ולא להאריך את ההיטל ביחס ליבוא מאת חברת פמוקלה, משום שלגביה נמצא כי היבוא בהיצף הינו בשיעור של 1.6%.

 

חברת סינרג׳י, באמצעות משרדנו, חלקה על הפחתת שיעורי ההיטל ועל הפסקתו המוחלטת ביחס לחברה פמוקלה בפני הוועדה המייעצת, בין היתר, תוך שהיא טוענת כי גם שיעור של 1.6% יבוא בהיצף –  שעה שמוטל היטל היצף על היבוא מחברת פמוקלה, ובענף בו שיעורי הרווח נמוכים ממילא – הוא שיעור משמעותי. הוועדה המייעצת ושר הכלכלה קיבלו את טענות חברת סינרג׳י, ושר הכלכלה החליט על הטלת היטל היצף למשך תקופה בת חמש שנים, בשיעור הקבוע בצו הנוכחי, 14.5%, על כלל היצואניות הטורקיות, ובשיעורים מופחתים על האסצ׳ליק – 7.6% ועל פמוקלה – 1.6%. לאור ההפחתה בשיעור ההיטל, קבע השר כי על הממונה להיטלי סחר לבחון בתוך שנתיים אם השינוי הוביל להמשך יבוא בהיצף וגרם לנזקים לחברת סינרג׳י.

 

ועדת הכספים של הכנסת אישרה את הצו המאריך את היטל ההיצף, בהתאם להחלטת שר הכלכלה והמלצות הוועדה המייעצת, תוך שיו״ר ועדת הכספים דורש כי בדיקה בדבר השפעת הפחתת שיעורי ההיטל תתבצע על ידי הממונה על היטלי סחר בתוך שנה, ולא שנתיים, וככל שייעלה כי היבוא בהיצף נמשך ונגרמים בשל כך נזקים לחברת סינרג׳י, הדבר יובא בפני ועדת הכספים של הכנסת למטרת בחינה מחודשת.

 

 

הסקירה לעיל הינה בבחינת תמצית. המידע הכלול בה נמסר למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין במידע כדי להוות ייעוץ משפטי. לקבלת פרטים נוספים, אנא פנו לעו״ד גיל נדל - ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי במחלקת מיסים ותגמול בכירים. בדוא"ל  [email protected] ו/או בטלפון 03-6089979.