הדג מסריח מהראש

יבואן דגים לבג"צ: להורות למכס לקבוע שפילה אמנון מעובד ומתובל בפלפל שחור אינו דג גולמי, כי אם מעובד ולהסיר את חיוב המכס עליו


00:00 ,11.03.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

חברה ישראלית, העוסקת ביבוא מוצרי בשר ודגים, עתרה בשבוע שעבר לבג"צ נגד רשות המכס בנושא מדיניות הטלת המכס על פילה דג אמנון מעובד המתובל בפלפל שחור.

ברקע לעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין גיל נדל ועומר וגנר, ממשרד גיל נדל, המתמחה בדיני יבוא, יצוא וסחר בינלאומי, נאמר כי בסוף חודש ינואר השנה הודיע המכס כי הוא אינו רואה בפילה אמנון עם פלפל שחור כדג מעובד, אלא כדג גולמי לצורך הטלת המכס. משמעות הדבר היא חיוב במכס של 15 שקל לק"ג.

היבואנית פנתה למכס וניסתה לשכנע אותו לחזור בו. באותו היום הודיע המכס בכתב כי ההנחייה תבוטל עד להודעה חדשה. בין החודשים ינואר-פברואר יובאו לארץ משלוחים נוספים של דג ללא מכס. לפי העתירה, בסוף פברואר, וללא מתן הודעה מוקדמת, חזר בו המכס מעמדתו והחל לדרוש מכס בסך 15 ש"ח לק"ג על הדגים המתובלים. בעתירה נטען שהחברה הסתמכה על עמדת המכס, טרם חזר בו, וייבאה משלוחים רבים, מתוך כוונה לשווקם לקראת חג הפסח.

עוד נטען, כי מבחינה מקצועית, הנחיית המכס שגויה, משום שדג מתובל בפלפל אינו דג גולמי, אלא דג מעובד. בנוסף נטען שעמדת המכס עומדת בסתירה להמלצות ועדת קדמי בנושא הורדת מחירי המזון ומהווה למעשה העלאת מכס, שבוצעה באופן בלתי חוקי ומבלי לקבל את אישור שר האוצר וועדת הכספים של הכנסת.

בעתירה לבג"צ דורשת החברה שבית המכס יורה לרשות המכס לאפשר את שחרור המשלוחים ללא תשלום מכס.

בית המשפט הורה לרשות המכס להגיב לעתירה בתוך שבוע.

 

לידיעה נוספת בנושא ראו מדור מכס ותקינה.

 



הדג מסריח מהראש

* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט:www.nadel-law.co.il