בית משפט השלום בחיפה – צמצום סמכויות הגבייה של רשות המכס

לאחרונה ניתנה על ידי בית המשפט השלום בחיפה החלטה המגבילה את סמכותה של רשות המכס לגבות חובות מס באמצעות הרמת מסך בין חברות שונות


00:00 ,09.10.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

לאחרונה ניתנה על ידי בית המשפט השלום בחיפה החלטה המגבילה את סמכותה של רשות המכס לגבות חובות מס באמצעות הרמת מסך בין חברות שונות

באותו עניין ביקשה רשות המכס לגבות חוב מס סופי של חברה אחת מחברה אחרת, כשאר המכנה המשותף בין החברות הינו, לטענת רשות המכס, שעסקיה ופעילותה של החברה שחייבת את המס הועברו לחברה אמצעית, ולאחר מכן לחברה נוספת, כאשר אותו אדם מנהל את הפעילות בכל החברות. חוב המס של החברה הראשונה הפך לחוב סופי כבר בשנת 2000, בעוד שהפנייה לחברה האחרת (שהוקמה בשנת 2003) נעשתה בסוף שנת 2006.

רשות המכס הודתה כי אין היא פועלת לפי סעיף 106 לחוק מע"מ (שאומץ גם לגבי חובות מכס) המאפשר ביצוע הרמת מסך בין חייב מס המעביר את פעילותו או נכסיו ללא תמורה או בתמורה חלקית לגוף אחר. יחד עם זאת, טענה רשות המכס כי היא רשאית לבצע הרמת מסך מכח סעיף 6 לחוק החברות, וכל זאת ללא צורך בפנייה מוקדמת לערכאות.

לאור עמדה זאת של רשות המכס, נאלצה החברה לפנות לבית המשפט לקבלת צו האוסר על רשות המכס לגבות ממנה את חוב המכס.

בית המשפט נענה לפנייה זאת. עיקר קביעתו של בית המשפט התבססה על כך שאין לרשות המכס סמכות לבצע הרמת מסך לפי סעיף 6 לחוק החברות, ללא צו שיפוטי, וזאת בשונה מסעיף 106 לחוק מע"מ המקנה לה סמכות זאת. בנוסף, קבע בית המשפט, כי העובדה שרשות המכס המתינה מספר שנים מיום יצירת החוב שבמחלוקת ועד אשר החלה לפעול לגבייתו, מלמדת כאלף עדים כי גם מבחינתה אין כל דחיפות בעניין.

בית המשפט נמנע מלהיכנס לגופו של העניין, דהיינו לבדוק האם בנסיבות העניין היה מקום לבצע הרמת מסך, אך מצא, בכל זאת, כי הואיל והחברה האחרת הוקמה שלוש שנים לאחר שהחוב הפך לסופי, לא ניתן לייחס לה אירועים אשר התרחשו טרם הקמתה (בשא (חי') 12318/07, זייתון תעשיות שמנים בע"מ נ' מדינת ישראל (אגף המכס ומע"מ), למבקשת – שדות ושות, למשיבה – פרקליטות מחוז חיפה – אזרחי).

נציין כי פסק דין זה מהווה חוליה נוספת בצמצום סמכותה של רשות המכס לבצע הרמת מסך לצרכי גבית מס. פסק דין נוסף שצמצם את סמכותה של רשות המכס לבצע הרמת מסך על פי סעיף 106 לחוק מע"מ הינו ע"ש 5010/05, בי. אי. סי. סי נ' רשות המכס, פס"ד מיום 10.8.06, שבו יוצגה היבואנית על ידי גיל נדל משרד עורכי דין (הח"מ).

* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

* עו"ד גיל נדל עוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט:
www.nadel-law.co.il