בית המשפט: המכס פסל בצדק את תעודות המקור

ביהמ"ש ביצע השוואה תעודות המקור שנפסלו על ידי הרשויות באיטליה, לבין הרשימונים שנפסלו על ידי המכס, ומצא שקיימת אי התאמה. עוד קבע ביהמ"ש כי היבואנית לא הצליחה להפריך את החשדות לגבי מקור הסחורה


00:00 ,08.08.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

ביהמ"ש ביצע השוואה תעודות המקור שנפסלו על ידי הרשויות באיטליה, לבין הרשימונים שנפסלו על ידי המכס, ומצא שקיימת אי התאמה. עוד קבע ביהמ"ש כי היבואנית לא הצליחה להפריך את החשדות לגבי מקור הסחורה
 
 בית המשפט המחוזי בחיפה קיבל לאחרונה (2.8.07), באופן חלקי, את עמדת רשות המכס בנוגע לפסילת תעודות מקור (ת.א. 960/02).
 
באותו עניין דובר בחקירות שבוצעו על ידי המכס הישראלי והמכס האיטלקי בנוגע לתקפותן של תעודות מקור. לטענת המכס, הטובין לא היו זכאים למעמד מקור אירופי ולפטור ממכס, ובהתאם לכך הוצאו ליבואנית הודעות חיוב רטרואקטיביות בסכום של מעל למיליון ש"ח.
 
היבואנית טענה שתעודות המקור לא נפסלו, ולכל הפחות – שהמכס לא הציג ראייה קבילה על פסילת התעודות. עוד טענה היבואנית כי היא הוכיחה שמקור הסחורה הוא באיטליה. בנוסף טענה היבואנית, שסכום החיוב בהודעת הגירעון שגוי, שכן המכס פסל רשימונים שלוו בתעודות מקור תקינות, תעודות שלא נבדקו ולא נפסלו על ידי רשויות המכס האיטלקיות.
 
בית המשפט קיבל את עמדת היבואנית בעניין האחרון, ודחה את יתר טענותיה.
 
בית המשפט ביצע השוואה תעודות המקור שנפסלו על ידי הרשויות באיטליה, לבין הרשימונים שנפסלו על ידי המכס, ומצא שקיימת אי התאמה. בית המשפט אף ציין שהמכס, בטיעוניו בפני בית המשפט, לא התייחס לעניין זה, ובהתאם לכך ביטל בית המשפט את הודעות הגירעון המתייחסות לאותם רשימונים.
 
מנגד, קבע בית המשפט כי רשויות המכס באיטליה פסלו את התעודות. אמנם, מכתבי המכס האיטלקי לא כללו הצהרה פורמלית בנוסח של "הרינו פוסלים בזה את תעודות התנועה", אולם עלה מהם באופן ברור שהמכס האיטלקי שלל את תוקפן של תעודות התנועה.
 
אשר לטענה שהעלתה היבואנית כי מכתבי המכס האיטלקי אינם בגדר ראיות קבילות, בית המשפט אישר כי אכן מדובר על פניו בעדויות שמיעה שאינן קבילות כלשעצמן, ואולם די בהן כדי להוות ראייה מינהלית שעליה יכול היה המכס הישראלי לסמוך את החלטתו.
 
עוד קבע בית המשפט כי היבואנית לא הצליחה להפריך את החשדות לגבי מקור הסחורה. בית המשפט העלה תמיהות בין היתר על כך שהיבואנית לא הביאה ראיות פוזיטיביות לכך שמקור הסחורה הוא באיטליה, על כך שהסברי היבואנית לא התיישבו עם ההגיון הכלכלי והמסחרי.
 
את היבואנית ייצג עו"ד רועי פלר ואחרים, ואת המכס – פרקליטות מחוז חיפה.
 
* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.
 
עו"ד גיל נדל עוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט:
 
www.nadel-law.co.il