ביהמ״ש החיל את אמנת מונטריאול על חברת שילוח ובלדרות ישראלית

בית המשפט קבע, ביחס ל-DHL ישראל, כי היא אכן משמשת כסוכן של המוביל האווירי, שכן פעולותיה הן פעולות שנועדו לקדם את חוזה התובלה ולפיכך היא אכן סוכן של המוביל האווירי וחלה עליה אמנת מונטריאול


13:31 ,27.11.2022 מאת: עו״ד גיל נדל, עו״ד רנון גורן

רקע: תובעת הגישה תביעה נגד חברת שילוח ובלדרות ישראלית וכנגד חברה המנהלת את מסוף המטענים בנמל התעופה בן גוריון, בטענה כי משלוחים שהזמינה התובעת מסין לישראל, בעיצומה של מגיפת הקורונה, התעכבו בהגעה לישראל.

 

עובדות המקרה: בכתב התביעה מטעמה טוענת התובעת כי במהלך החודשים מרץ - מאי 2020 היא התחייבה לספק ללקוחותיה ציוד רפואי להתמודדות עם מגיפת הקורונה, אותו רכשה מספקים סינים. המשלוחים הוטסו מסין לישראל באמצעות חברת DHL סין - המוביל האווירי.

 

הנתבעת 1, חברת השילוח והבלדרות DHL ישראל, הייתה אמונה על טיפול במשלוחי התובעת בישראל, לרבות קליטתם ומיונם, וזאת לבקשת המוביל האווירי. הנתבעת 2, חברת ממן, המנהלת את מסוף המטענים בנמל התעופה, הייתה אחראית על אחסונם של משלוחי התובעת במחסניה עד לתשלום המסים החלים עליהם ולשחרורם מפיקוח המכס.

 

טענות הצדדים: לטענת התובעת, הנתבעות התרשלו במהלך קבלת המטענים והתעכבו בשחרורם, ועל כן נגרם לתובעת נזק, שכן העיכוב בשחרורים גרם לביטול העסקאות למול לקוחותיה.

 

הנתבעת 1,  DHLישראל, הכחישה את אחריותה לנזקים המוכחשים הנטענים בכתב התביעה, וממילא אחריותה מוגבלת, וזאת לאור היותה הסוכן של המוביל האווירי. בנסיבות שכאלה, חל עליה סעיף ייחוד העילה בחוק התובלה האווירית, אשר שואב את כוחו, בין היתר, מאמנה בדבר איחוד כללים מסוימים לתובלה בינלאומית באוויר, מונטריאול 28.5.1999, הידועה בשמה המקוצר - אמנת מונטריאול. כסוכן של המוביל האווירי, ומכוח האמנה, חלות על DHL ישראל, ההגנות הקבועות באמנה, ניתן לתבוע אותה רק על פי העילות הקבועות באמנה, כאשר החבות בגין נזק הינה חבות מוגבלת ל-22 זכויות משיכה מיוחדות, שערכן ביום הגשת התביעה הינו 31.87 דולר אמריקאי לכל ק״ג מטען.

 

הנתבעת 2, ממן, גם טענה שהיא סוכן של המוביל האווירי ולכן גם עליה חלות ההגנות הקבועות באמנה.

 

לאור האמור, בית המשפט נדרש ראשית להכריע בשאלה האם אמנת מונטריאול חלה על הנתבעות, שכן ככל והתשובה על כך חיובית - הדבר משפיע על שאלת סמכותו העניינית של בית המשפט המחוזי ביחס לגובה התביעה, וזאת לאור מגבלת האחריות.

 

הכרעת בית המשפט: בית המשפט בחן את המסגרת הנורמטיבית של אמנת מונטריאול וכיצד יושמה בפסיקה במרוצת השנים. כך, כמצוין באמנה, הרי שהיא חלה על המוביל האווירי, לרבות עובדיו ושליחיו - קרי סוכניו. סעיף ייחוד העילה לחוק התובלה האווירית הישראלי, מורה מפורשות כי אחריותו של מוביל, עובדיו וסוכניו לפי חוק זה לנזק, תבוא במקום אחריותו לכל דין אחר, ולא ניתן יהיה לשמוע תביעות לפיצוי שלא מכוח חוק התובלה האווירית, תהא העילה אשר תהא.

 

האמנה וחוק התובלה האווירית לא מגדירים מיהו אותו ״סוכן של המוביל האווירי״. על כן, בית המשפט בחן פסיקה זרה, בה נקבע מבחן פונקציונלי לקביעה מיהו הסוכן של המוביל האווירי, לפיו סוכן הוא מי שמבצע שירותים לקידום חוזה התובלה.

 

כמו כן, סקר בית המשפט פסיקה ישראלית קודמת אשר דנו בעבר בתחולת אמנת מונטריאול על שתי הנתבעות, אשר קבעו כי DHL ישראל הינה סוכן של המוביל האווירי, ודחו את טענות ממן בסוגיה (ולמשל ע״א 4480-10-10 תגה רכיבים אלקטרוניים בע״מ נ׳ DHL ישראל בע״מ ואח׳, 26.7.2012).

 

בית המשפט קבע, ביחס ל-DHL ישראל בע״מ, כי היא אכן משמשת כסוכן של המוביל האווירי, שכן פעולותיה הן פעולות שנועדו לקדם את חוזה התובלה ולפיכך היא אכן סוכן של המוביל האווירי וחלה עליה אמנת מונטריאול.

 

ביחס לחברת ממן לעומת זאת, דחה בית המשפט את טענותיה, וזאת בהסתמך על פסיקות קודמות לגביה, לפיהן ממן היא זרועו הארוכה של המכס, תפקידה מתמצה בשמירה על המטענים עד להתרה מפיקוח מכס, היא אינה צד לחוזה התובלה ומעמדה מונופוליסטי בשדה התעופה. בנוסף, מעצם טבעה של ממן ומהות פעולותיה, היא אינה מקדמת את חוזה התובלה ולכן לא יכולה להיחשב כסוכן של המוביל האווירי.

 

בפסיקה זו, למעשה, אשרר בית המשפט המחוזי פסיקות קודמות בנושא וקיבע את ההלכה לפיה DHL ישראל הינה סוכן של המוביל האווירי וזכאית להגנות אמנת מונטריאול, בעוד ממן אינה סוכן של המוביל האווירי ואינה יכולה להישען על אמנת מונטריאול כטענת הגנה. 

 

בנסיבות הללו, ולאור מגבלת האחריות, קבע בית המשפט כי אין בסמכותו לדון בתביעה נגד DHL ישראל - כלומר, הסמכות נתונה לבית משפט השלום - וחייב את התובעת לשלם ל-DHL ישראל 6,000 שקל הוצאות משפט; ובנוסף, לאור דחיית טענותיה של ממן, חייב אותה בית המשפט בתשלום הוצאות משפט בסך 6,000 שקל לתובעת.

 

ת״א (מרכז) 9485-01-21 עוזי את אריק בע״מ נ׳ DHL ישראל בע״מ ואח׳ (טרם פורסם, 9.11.2022). את DHL ישראל בע״מ ייצגו באי-כוחה ממשרד גולדפרב זליגמן - עו״ד גיל נדל ועו״ד רנון גורן. 

 

 

הסקירה לעיל הינה בבחינת תמצית. המידע הכלול בה נמסר למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין במידע כדי להוות ייעוץ משפטי. לקבלת פרטים נוספים, אנא פנו לעו״ד גיל נדל - ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי במחלקת מיסים ותגמול בכירים. בדוא״ל [email protected] ו/או בטלפון 03-6089979.