על פי המידע אותו מסרה הנהלת התעלה, התעלה לא תוכל, במצבה הנוכחי, לשרת את היקף הביקוש הצפוי בשנת 2010 . לכן, על הפרק עומדת השקעה בת 8 מיליארד דולר אשר תאפשר לאוניות דור העתיד המכונות POST PANAMAX , אשר רוחבן מעל 180 רגל, לחצות את התעלה. אחת האפשרויות הנדונה היא הוספת נתיב שלישי. ( PANAMAX הינו מונח המתייחס לאוניות הגדולות ביותר היכולות, כיום, לחצות את התעלה).
התעלה מפעילה כיום שני נתיבים האחד לאוניות העוברות מהאוקיאנוס האטלנטי לשקט והשנייה בכיוון ההפוך.
הידיעה בדבר כוונת הנהלת התעלה להרחיבה התקבלה בקורת רוח רבה בארה"ב הרואה בהרחבת התעלה כלי לשיפור המערך הלוגיסטי בין החוף המזרחי למדינות דרום מזרח אסיה. לשכת המסחר האמריקאית פרסמה הודעה לפיה הרחבת התעלה תביא להוזלת עלויות הובלה ולשיפור באיכות השירות.
כיום חוצות את התעלה 12,000 אוניות בשנה המובילות מעל 243 מיליון טון סחורות.
הנהלת התעלה ציינה כי החשש אשר הניע את גלגלי הפיתוח היה האפשרות שהתעלה תהפוך לצומת לוגיסטית אזורית ותאבד את משקלה הסגולי כנתיב עקרי למגזר הספנות. חשש זה הוא שהביא לחשיבת בדבר השקעות בקנה מידה רב כדי לשמר את מעמד התעלה.
בפרסום אותו פרסמה הנהלת התעלה צוין גם היקף השימוש בשירותי התעלה על ידי המדינות השונות :
רשימת עשר המשתמשות הגדולים ביותר בתעלת פנמה, בשנת 2003.
דרוג מדינה |
מקור
(כמות המטענים אשר מקורם במדינה המדורגת) |
יעד
(כמות המטענים המיועדת למדינה המדורגת) |
סחר חופי |
1 United States |
76.4 million tons |
52 million tons |
2.2 million |
2 China |
18 million tons |
24.9 million tons |
------- |
3 Japan |
5.8 million tons |
24.9 million tons |
------ |
4 Chile |
12.4 million tons |
4.9 million tons |
------ |
5 South Korea |
6.5 million tons |
7.9 million tons |
------ |
6 Peru |
5.7 million tons |
5.8 million tons |
----- |
7 Canada |
8.3 million tons |
2.4 million tons |
4,812 tons |
8 Ecuador |
5.8 million tons |
3.7 million tons |
----- |
9 Colombia |
5.5 million tons |
4.2 million tons |
588,225 tons |
10 Mexico |
4 million tons |
4 million tons |
266,488 tons |