תלונות על התנהלות עובדי הביטחון בכניסה לנמל אשדוד

רב חובל מרקוביץ, קברניט האוניה "כרמל אקופרש", קובל על התנהלות אטומה ושרירותית של עובדי הביטחון בכניסה לנמל אשדוד הגורמת ל"מפח נפש, הטרדות מיותרות ואף השפלות מתסכלות". נמל אשדוד בתגובה: "לא קיבלנו בקשה רשמית לאישור כניסה קרוב לר/ח מרקוביץ"


00:00 ,05.10.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

רב חובל מרקוביץ, קברניט האוניה "כרמל אקופרש", קובל על התנהלות אטומה ושרירותית של עובדי הביטחון בכניסה לנמל אשדוד הגורמת ל"מפח נפש, הטרדות מיותרות ואף השפלות מתסכלות". נמל אשדוד בתגובה: "לא קיבלנו בקשה רשמית לאישור כניסה קבוע לר/ח מרקוביץ"
 
לידי מערכת port2port הגיע מכתבו של רב חובל אפרים מרקוביץ בדבר התנהלות מערכת הביטחון בנמל אשדוד, ו"עיכובים מיותרים ושרירותיים בכניסה לנמל" לטענתו.
 
הוא מגולל במכתבו, המופנה ליו"ר ומנכ"ל חברת נמל אשדוד, מסכת קשיים בירוקרטיים אשר נובעת, לטענתו, מהתנהלות מערכת הביטחון בכניסה לנמל ואשר נוגדת ניגוד חריף את כבוד האדם וחירותו. העתקים מהמכתב הופנו ליו"ר איגוד קציני הים, אבי לוי, ומנהל התפעול בחברת "האחים עופר", א.גרטי.
 
מרקוביץ, רב חובל על אוניית "כרמל אקופרש" בבעלות האחים עופר אשר מוחכרת לטובת חברת אגרקסקו, מספר כי לאחר שנים בהן לא הזדמן לו לפקוד את נמל אשדוד, מזה כמה חודשים הוא פוקד את הנמל באופן קבוע – אחת לשבועיים.
 
לטענתו, עובדי חברת השמירה מערימים קשיים מיותרים על מי שחייב להיכנס את תוך הנמל – אם במסגרת עבודתו או לשם ביקור קרוב משפחה העובד על אונייה הפוקדת את הנמל.
 
ר/ח מרקוביץ ממחיש את דבריו בדוגמה מה-30 באוגוסט 2006, יום ד' בשבוע, כאשר נשלח אליו מחברת "האחים עופר" סכום כסף לקופת האונייה. על אף שהסכום נשלח בידי חברת אבטחה רשמית ומאבטחים בעלי רשיון עבודה מהמשרד לביטחון פנים, לרבות רשיון לנשיאת נשק חם, ועל אף שסוכן האוניה, נציג האחים עופר, הגיש בקשה רשמית למערכת הביטחון של הנמל על פי כל הנהלים המקובלים – למרות כל זאת עוכב הרכב בהגיעו לשער הנמל ללא כל הסברים. לאחר המתנה של שעה בכניסה לנמל, הכסף נמסר בסופו של דבר לסוכן האונייה – מחוץ לשער הנמל וללא כל אבטחה – והוא זה שהעביר אותו ליעדו, לידי רב חובל מרקוביץ.
 
רב החובל מתאר במכתבו להנהלת נמל אשדוד את הליך קבלת רשיונות הכניסה לנמל ומציין כי גם לאחר שהליך זה בוצע בהצלחה הדבר אינו מבטיח כניסה לנמל אלא תלוי למעשה בפקיד שנמצא באותה שעה בכניסה ומחליט לעתים "לעשות בעיות", כפי שטוען מרקוביץ, במגוון אמתלות: "הפקס לא הגיע" (למרות שהסוכן קיבל על כך אישור), "אין אישור מהמוקד", "צריך אישור מהאחראי שמירה" ועוד. לטענתו, ההליך כולו מתבצע בעצלתיים וההמתנה אל מול אשנב הצריף, בשמש לוהטת או בגשם, יכולה לארוך שעה ארוכה.
 
רב החובל הוסיף וטען כי גם לאחר שמקבלים את הרשיון מהצריף, לעתים צפוי עיכוב נוסף – "מיותר ומתסכל לא פחות" – בשער הכניסה. המתנה מייגעת זאת, טוען מרקוביץ, תלויה גם הפעם ב"אישיותם ובמצב רוחם של עובדי חברת השמירה הנמצאים באותה עת בשמירה בשער".
 
ר/ח מרקוביץ מספר על קושי נוסף בכניסה לנמל בשל ההבחנה בין שני רשיונות מסוגים שונים – רשיונות כניסה מסוג מסוים מקנים כניסה בשער אחד ואילו בעלי רשיון מסוג אחר אינם רשאים להיכנס באותו השער אלא חייבים להגיע לשער אחר, מרוחק, כאשר ברוב המקרים אין אפשרות להשתמש ברכב אלא יש לעבור את המרחק המיותר ברגל.
 
"בתקופת עבודתנו באוניה – זהו ביתנו. כאזרחי המדינה אנו רשאים לארח בביתנו את אורחינו ובוודאי את בני המשפחה הקרובים  - בזכות ולא בחסד", נכתב.
 
מרקוביץ פונה אל הנהלת נמל אשדוד בבקשה להסדיר באופן קבוע ומוגדר את עניין רשיונות הכניסה של הקברניטים והמכונאים הראשיים המשרתים על אוניות הפוקדות את נמל אשדוד על מנת שביקורים אלה "יפסיקו להיות סיוט".
 
מנמל אשדוד נמסר בתגובה: "נמל אשדוד משרת מאות אוניות הכוללות אנשי צוות וקצינים ישראלים במשך שנים רבות. אנשי הצוות ובני משפחותיהם מתקבלים בברכה בנמל ומטופלים באופן יעיל בעת ביקורם.
 
יחד עם זאת, חברת נמל אשדוד רואה בנושא הביטחון בנמל נושא מרכזי וחשוב מעצם היותו של הנמל שער ימי של מדינת ישראל ועל חברת הנמל מוטלת האחריות לביטחונם של עובדי הנמל, תושבי הסביבה והמדינה בכלל.
 
לגופו של עניין, עד עתה לא קיבלנו בקשה רשמית לאישור כניסה קבוע לרב חובל אפרים מרקוביץ' ולבני משפחתו. כשזה יגיע אנו נשמח לקדם זאת ולפעול על מנת להוציא אישור זה בהקדם.‏ מכתבו של רב חובל אפרים מרקוביץ' התקבל לפני כשבועיים, ועבר תהליך של בדיקה. מכתב התשובה נמצא בדרכו אליו".