שרגא ברוש לשרי האוצר והתחבורה: לעצור המהלך "המסוכן" לשינוי מבנה התעריפים ברשות הנמלים

בתגובה להצעת הרפורמה בתעריפי רשות הנמלים פנה יו"ר מכון היצוא, שרגא ברוש לשרי האוצר והתחבורה; מאשים: במקום שהנמלים יתייעלו, רשות הנמלים רוצה למלא קופתה ובכך לממן את חוסר הפריון ותחזוקת


00:00 ,29.12.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
בתגובה להצעת הרפורמה בתעריפי רשות הנמלים פנה יו"ר מכון היצוא, שרגא ברוש לשרי האוצר והתחבורה; מאשים: במקום שהנמלים יתייעלו, רשות הנמלים רוצה למלא קופתה ובכך לממן את חוסר הפריון ותחזוקת המטה הענקי שלה; מעריך - הרפורמה תייקר התעריפים ליצואנים בכ- 400 מיליון ש"ח בשנה.

על שר האוצר ושר התחבורה לעצור את המהלך "המסוכן" לשינוי מבנה התעריפים ברשות הנמלים. כך מבקש שרגא ברוש, יו"ר מכון היצוא.

ברוש מאשים את רשות הנמלים שהיא רשות ממשלתית, בכך שבמקום לדאוג להתייעלות בנמלים, היא מנסה למלא את קופתה באמצעות ניסיון לערוך רפורמה בתעריפי הרשות, ובכך לממן את חוסר הפריון ותחזוקת המטה הענקי של רשות הנמלים.

נמאס ליצואנים, טוען ברוש, להיות "שפן ניסיונות להצעות אקדמאיות שונות המועלות ע"י ועדה המנותקת מהמציאות ומנסה להנציח מבנה תעריפים מעוות".

יו"ר מכון היצוא הוסיף וטען כי במקום שהיצואנים נדרשו במשך שלוש השנים האחרונות, לפטר עובדים, להתייעל ולהוריד מחירים על מנת לשרוד, באה רשות ממשלתית כמו רשות הנמלים ומציעה להעלות ב- 85% את התעריפים ליצואנים. כאשר המשמעות היא תוספת עלויות של כ- 400 מיליון ₪ בשנה.

ברוש מציין כי היצואנים ספגו הפסדי ענק של מאות מיליוני דולרים עקב שביתות ועיצומים, תיסוף השקל, ביטול קרן השיווק לחו"ל והמיתון בארץ ובחו"ל עד לאחרונה לא מספיק שאין מי שיפצה, מבקשת עוד רשות הנמלים לייקר את שרותיה לסקטור שמשלם את המחיר באופן קבוע, טוען יו"ר מכון היצוא.

יו"ר מכון היצוא דורש ממשרדי האוצר והתחבורה כי כל שינוי במבנה התעריפים של רשות הנמלים יושתת על העקרונות הבאים:

- הוזלת תעריפים כוללת ליצוא וליבוא כתוצאה מתהליכי התייעלות.

- פריסת ההשקעה בתשתית הנמלים ליותר שנים והקטנת ההעמסה על התשואה על ההון.

- שקיפות מרבית, במקום נוסחאות מסובכות וחלוקת רווחי הרשות באופן שחלק מהרווחים יוחזר להשקעות בהתייעלות הנמלים וחלק יוחזר לתמיכה ביצואנים.


בכל מקרה, טוען ברוש, בכל שינוי בתעריפי רשות הנמלים, חייבים להיות מעורבים הגורמים נוגעים בדבר, ביניהם מכון היצוא, התאחדות התעשיינים, היבואנים ועוד.