שרגא ברוש: השביתה בנמלים גרמה לנסיגה של 5.5% ביצוא התעשייתי ברבע השלישי

מניתוח חודשי על מצב היצוא: היצוא הסתכם בכ-5.5 מיליארד דולר; ירידה ריאלית של 9% ביצוא קבוצת ענפי התעשיות המסורתיות; ירידה ריאלית של כ-6% ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת המסורתית


00:00 ,27.10.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מניתוח חודשי על מצב היצוא מתברר: השביתה בנמלים גרמה לנסיגה של 5.5% ביצוא התעשייתי ברבע השלישי של 2004 - היצוא הסתכם בכ-5.5 מיליארד דולר; בתוך כך, ירידה ריאלית של 9% ביצוא קבוצת ענפי התעשיות המסורתיות; ירידה ריאלית של כ-6% ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת המסורתית ושל 5% ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית.

השביתה בנמלים גרמה לנסיגה של 5.5% ביצוא התעשייתי ברבע השלישי של 2004 לעומת הרמה החודשית הממוצעת ברבע השני של השנה. היצוא הסתכם בכ-5.5 מיליארד דולר. כך מסר שרגא ברוש, יו"ר מכון היצוא בהסתמכו על ניתוח חודשי של מצב היצוא שנערך ע"י התאחדות התעשיינים.

ברוש התריע כי המגזר המייצא בישראל לא יוכל בשום פנים ואופן להסכים לשביתה נוספת בנמלים שתנחית "מכת מוות" על היצוא הישראלי. "מספיק נמאסנו על הלקוחות, שביתה נוספת תגרום לנטישה המונית של הספקים שלנו ברחבי העולם". ברוש קרא לצדדים המעורבים במשא ומתן על הרפורמה בנמלים, לסיימו לאלתר ולא לגרום ללקוחותינו ולציבור היצואנים בארץ "לחיות על זמן שאול".

מניתוח מצב היצוא לפי ענפים מתברר, כי נסיגה ריאלית חדה של כ- 9% נרשמה בחודשים יולי-ספטמבר 2004 ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, (מזון ומשקאות, טקסטיל, הלבשה ועור, עץ, ריהוט, נייר ודפוס), לעומת הרמה החודשית הממוצעת ברבע השני של השנה, זאת בהמשך לנסיגה של כ-4%, ברבע השני של 2004. הנסיגה ביצוא אפיינה את כל ענפי הקבוצה. נסיגה חדה ביותר נרשמה ביצוא ענף הטקסטיל וההלבשה (11%), המזון (7%), לצד נסיגה ביצוא ענפי העץ, הריהוט, הנייר והדפוס (4%).

בדומה, נרשמה נסיגה ריאלית בשיעור של כ-6% בחודשים יולי-ספטמבר ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית, (כרייה, חציבה ומינרלים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת), לעומת הרמה החודשית הממוצעת ברבע השני של השנה. זאת לאחר שישה רבעונים רצופים על עליות (כ-4.6% בממוצע לרבעון). הנסיגה ביצוא הקבוצה משקפת נסיגה חדה ביצוא ענפי הכרייה, החציבה והמינרלים (12%-), הגומי והפלסטיק (10%-), מנגד גידול נרשם ביצוא ענפי המתכת (2%).

ברוש ציין כי נסיגה ריאלית של כ- 5% נרשמה בחודשים אלה ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית, (כימיקלים וזיקוק נפט, מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי), לעומת הרמה החודשית הממוצעת ברבע השני של השנה, זאת בהמשך לנסיגה של 4.6% ברבע השני של השנה. הנסיגה ביצוא הקבוצה משקפת נסיגה דרסטית ביצוא ענפי הכימיה והנפט (ללא תרופות) (17%), לצד נסיגה ביצוא המכונות והציוד (7%), אשר קוזזה בחלקה הודות לגידול ביצוא ענף הציוד החשמלי (6%).

מנגד, גידול מתון ביותר של כ- 0.3%, בחודשים יולי-ספטמבר השנה ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית, (רכיבים אלקטרוניים ומחשבים, ציוד תקשורת, בקרה ופיקוח, כלי טיס ותרופות), בהשוואה לרמה הממוצעת ברבע השני של השנה. זאת לאחר גידול דומה של 0.5% ברבע השני, ועלייה חדה של כ- 16.5%, ברבע הראשון של 2004. שונות אפיינה את התפתחות היצוא של ענפי הקבוצה בחודשים אלה. עלייה חדה ביותר נרשמה ביצוא ענף התרופות (33%), לצד עלייה מתונה ביצוא ענף הציוד לתקשורת, בקרה ורפואי (0.5%). מנגד, נסיגה דרסטית נרשמה ביצוא ענף כלי הטיס (28%), ונסיגה מתונה יחסית ביצוא ענף הרכיבים האלקטרוניים (2%).

יו"ר מכון היצוא ציין כי, מנתונים ראשוניים, עולה שברבע השלישי של 2004 צפויה שחיקה מחודשת ברווחיות היצוא. מדד עלות העבודה ליחידת תוצר ביצוא, צפוי לעלות בתקופה זו בכ-3.5%. שחיקה זו תיגזר, כך נראה, מהתיסוף שחל בחודשים אלו בשערו של השקל ביחס לדולר, לצד גידול בעלות העבודה וירידה קלה בפריון.


הנתונים על מצב הייצוא מבוססים על ניתוח אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים.