שר האוצר נתניהו: משקף המכולות משפר את המסחר, התעבורה והבטחון

על פרוייקט הקמת "גשר יבשתי" להקמת מסילת ברזל בין נמלי אשדוד ואילת אמר : "מגה פרוייקט כזה עשוי לשנות את פני המדינה". בהקשר למו"מ עם עובדי הנמלים אמר נתניהו: "אנו מוכנים ללכת לקראת העובדים, לעזור להם, לדאוג לשמור על זכויותיהם, אבל אנו רוצים תחרות"


00:00 ,04.02.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
את הדברים אמר בנימין נתניהו בטקס חנוכת משקף המכולות שהתקיים אתמול באתר המשקף בסמוך לנמל אשדוד. בהקשר למו"מ עם עובדי הנמלים אמר : "אני מקווה שהמו"מ האינטנסיבי שאנו מנהלים עם ועדי הנמלים יגיע למימוש בהסכמה. אנו מוכנים ללכת לקראת העובדים, לעזור להם, לדאוג לשמור על זכויותיהם, אבל אנו רוצים תחרות. אנו רוצים עורקים חופשיים"

שר האוצר נתניהו פתח דבריו וציין כי הארוע של חנוכת משקף המכולות מהווה בעצם מפגש בין הכלכלה, הבטחון ושלטון החוק. שכן, כמעט הכל, הן ביבוא והן ביצוא מועבר באמצעות מכולות דרך הנמלים. לדבריו, הנמלים מהווים את "עורק החיים" של הכלכלה בישראל ויותר מזה, הם מהווים את "עורק החיים" של הכלכלה הבינלאומית שהופכת ליותר בינלאומית, ממש מיום ליום.

"אם אנו רוצים גוף בריא, הרי שהעורקים הללו חייבים להיות פתוחים. מה שאנו עושים היום זה שאנו מכניסים משקף מכולות לעורק החיים הכלכלי שלנו, בתנועת המכולות בנמלים, ובכך בעצם מורידים "חוסם עורקים" ונותנים לדם הכלכלי לזרום במהירות", אמר נתניהו.

השר נתניהו הדגיש את העובדה שבזכות המשקף, בכל חצי שעה מסתיימת בדיקה של מכולה, לעומת שעות של בדיקה כוללת. לדבריו, בזכות המשקף מדינת ישראל משפרת את המסחר, את התעבורה, את הבטחון. "יש כאן את המשקף הטוב ביותר בעולם, עם דרישות וקריטריונים שאנו באופן ייחודי דרשנו אותם ולכן יש מקום לגאווה לעובדי המכס והנמל, לעובדי הפרוייקט ולכל מי שהיה מעורב. זה דבר יוצא מהכלל".

בהתייחסו להקמת "גשר יבשתי" שייחבר את אשדוד שבים התיכון, עם ים סוף, באמצעות קו רכבת עד לאילת ואולי אף לעקבה, ציין השר נתניהו כי ממש בימים אלו מתבצעת בדיקה על ידי צוות מקצועי, שהגיע לארץ לצורך כך. נתניהו ציין שבאמצעות פרוייקט זה "ישראל מייצרת גשר יבשתי שמאפשר לסחורה העולמית שמיוצרת באסיה במדינות כמו בסין ובהודו להגיע לאירופה ואף לארה"ב ולנמלי הים השחור, דרך אשדוד וחיפה. והחשיבות של נמלים פתוחים שעובדים ביעילות היא עצומה".

לדבריו, המשמעות של פרוייקט כזה למדינת ישראל היא גדולה מאד. שכן, כלכלות שצמחו ב- 20 השנים האחרונות עשו את כל הרפורמות של מעבר לשוק חופשי יותר, כמו שבישראל עושים, אבל אלו שצמחו הכי הרבה הן אלא שהיו גם נקודות מעבר של סחורות. השר נתניהו הביא את אירלנד כדוגמא למדינה שהשכילה והפכה לנקודת מעבר של סחורות אמריקאיות לתוך אירופה, ואת סינגפור שהפכה לנקודת מעבר של סחורות מערביות לתוך אסיה.

"עכשיו אנו בודקים את האפשרות שישראל תהפוך לנקודת מעבר של סחורות אסיאתיות לאירופה והדבר הזה נקבע בסופו של דבר על ידי חופש התנועה בעורקים. לכן אני מקווה שהמו"מ האינטנסיבי שאנו מנהלים עם ועדי הנמלים יגיע למימוש בהסכמה. אנו מוכנים ללכת לקראת העובדים, לעזור להם, לדאוג לשמור על זכויותיהם, אבל אנו רוצים תחרות. אנו רוצים עורקים חופשיים".

השר נתניהו ציין כי כבר בזמן הקרוב תפורסם ההחלטה של הממשלה בנושא ה"גשר היבשתי". לדבריו, מגה פרוייקט כזה עשוי לשנות את פני המדינה, לאכלס את הנגב, ולתת דחיפה של צמיחה. "אבל, הכל תלוי בעורקים הפתוחים, ואני שמח על כך שעשינו היום צעד נוסף".