שגריר ארה"ב: אפעל להשבת אניות הצי השישי לנמל חיפה

השגריר ריצ'רד ה. ג'ונס ערך אתמול ביקור רשמי בפארק ההיי-טק מת"ם ובצהריים היה אורח של לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון. "נמל חיפה נמצא כנמל בטוח העומד בדרישות רשויות הביטחון של ארה"ב כנמל מוצא לסחורות המיועדות למדינה זו", אמר השגריר


00:00 ,18.01.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

השגריר ריצ'רד ה. ג'ונס ערך אתמול ביקור רשמי בפארק ההיי-טק מת"ם ובצהריים היה אורח של לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון. "נמל חיפה נמצא כנמל בטוח העומד בדרישות רשויות הביטחון של ארה"ב כנמל מוצא לסחורות המיועדות למדינה זו", אמר השגריר
 
שגריר ארה"ב בישראל ריצ'רד ג'ונס יבדוק את האפשרות להשבת אניות הצי השישי לנמל חיפה. כך ציין אתמול ג'ונס בפני ראש עיריית חיפה יונה יהב, במהלך ביקור רשמי שערך בעיר, במהלכו היה השגריר אורח החברה הכלכלית לחיפה. "אני עדיין לא מכיר היטב את הרקע להפסקת ביקורי אניות הצי השישי בעיר, אבל אני מבין את החשיבות שבכך", אמר. יהב ציין כי בנוסף לחשיבות בחיזוק הקשרים בין המדינות, התברכה חיפה בתרומה כלכלית של 350 מיליון שקל בעשרים השנים שבהן פקדו הספינות את הנמל, עד לשנת 2000.
 
השגריר קיבל סקירה על תכניות הפיתוח המתוכננות בעיר ובהן פארק הביוטכנולוגיה וקרית הספורט, העתידים לקום בדרום העיר. "העובדה שאתם מתכננים קרית ספורט ואצטדיון חדש לעיר, בסמיכות לכל אלה, מעידה על איכות חיים", אמר ג'ונס, "זהו דבר שוודאי ימשוך לעיר חברות נוספות. למאסה כזו של פעילות, יש אטרקטיביות גבוהה. הפעילות מעידה על כך שזהו מקום טוב לעבוד ולבלות בו. יש בכך פוטנציאל רב עבור חברות חדשות.
 
"התכניות של חיפה נראות שאפתניות. אבל ברור לי שללא חזון ורצון להגיע רחוק, יהיה קשה להגיע להצלחה. אני שומע על הפעילות בעיר. בשבוע שעבר שמעתי על חברה מסחרית מאוהיו שראשיה הגיעו לביקור בטכניון. ההודעה שלי לחברות המגלות עניין בישראל, היא, כי חיפה פתוחה לעסקים".
 
אח"כ, בשעות הצהריים, התארח השגריר ג'ונס בלשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון ונפגש עם אנשי עסקים מובילים. "נמל חיפה נמצא כנמל בטוח העומד בדרישות רשויות הביטחון של ארה"ב כנמל מוצא לסחורות המיועדות למדינה זו". אמר אתמול השגריר. הוא הוסיף כי נמל חיפה נבדק ע"י רשויות הביטחון האמריקאיות במסגרת פרויקט מגה-פורט, שנועד לסכל אפשרות לאירועי טרור עוד בטרם הגיעו חומרים מסוכנים לארה"ב. בדיקות אלה כללו, לדבריו, את בטיחות הנמל בהיבטים שונים של אפשרות לפעילות עוינת, כולל בקרה על מעבר חומרים גרעיניים. נמל חיפה נמצא, כאמור, בטוח ועומד בכל הדרישות של יצוא סחורות לארה"ב. יצואנים המייצאים דרך נמלים המאושרים ע"י רשויות הביטחון בארה"ב, זוכים להקלות בדרישות הכבדות שמעמידות רשויות הביטחון לכניסת סחורות.
 
במפגש עם אנשי העסקים המובילים בחיפה וחברי רוטרי ממועדון חיפה, הועלו נושאים של שיתוף הפעולה הכלכלי עם ארה"ב. עודד פלר, נשיא לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון, הזכיר את ההסכם הייחודי שנחתם בין לשכת המסחר, עיריית נורפולק וירג'יניה ועיריית חיפה, במטרה לעודד קשרים עסקיים בין אנשי עסקים מחיפה והצפון לבין עסקים בנורפולק, כדוגמה לשיתוף פעולה כלכלי.
 
השגריר ג'ונס הזכיר את הגידול במטענים שמקורם בירדן, העוברים דרך חיפה ומיועדים לארה"ב. עוד מסר כי בתשעת החודשים הראשונים של 2005 גדל היצוא מישראל לארה"ב ב-20% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. היצוא מארה"ב לישראל גדל באותה תקופה ב-10% בלבד. הוא עמד עוד על השגי הסכם ה-QIZ עם מצרים. לדבריו, בעקבות ההסכם הוכפל היצוא מישראל למצרים והקשרים הכלכליים בין שתי המדינות עתידים להוסיף ולהתחזק בעקבות ההסכם.