שאול רותם מונה לתפקיד מנהל נמל אשדוד - הסיפור המלא

שאול רותם (50), מנהל נמל אשדוד משנת 2002 מונה לתפקיד מנהל נמל אשדוד. "ניתנה לי הזכות לבחור מה לעשות. החלטתי כי בתפקיד הרגולטיבי של מנהל נמל יש לי עניין רב. יש לבנות אותו, לצקת בו תוכן ולסייע בקידום מרחב בנמל בעידן של תחרות"


00:00 ,23.02.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

שאול רותם (50), מנהל נמל אשדוד משנת 2002 מונה לתפקיד מנהל נמל אשדוד. "ניתנה לי הזכות לבחור מה לעשות. החלטתי כי בתפקיד הרגולטיבי של מנהל נמל יש לי עניין רב. יש לבנות אותו, לצקת בו תוכן ולסייע בקידום מרחב בנמל בעידן של תחרות".
 
"הזרעים שזרעתי בשנים האחרונות הנביטו, בחלק מהנושאים אנו כבר קוצרים הצלחות, כפי שהדבר בא לידי ביטוי למשל בשיפור המרשים בשורת הרווח בדוח"ות הכספיים לשנת 2004, בסיום ההערכות לקראת פתיחת רציף היובל במרץ 2005 ועוד ועוד", אמר רותם.
 
רותם הוסיף: "לטובת החברה, נראה לי נכון בעת הזו להביא מנכ"ל מבחוץ שישלים את המשימה, יביא ערך מוסף נוסף מהתחום העיסקי ויחזק את המגמה שהתחלתי "עם הפנים ללקוח". יש בתקופה הקרובה הזדמנויות נהדרת לפיתוח הנמל, לקידום התחרות ואסייע להמשך הפיתוח של הנמל כחברה".
 
רותם ציין כי מהיום הראשון בתפקיד, הוא חזה את הרפורמה הצפוייה והחל לשדר כי גם בתקופה בו הנמל מתפקד כמעין מונופול, יש להתייחס ללקוחות אחרת. לדבריו, הוא החל בדיאלוג אינטימי עם הלקוחות המרכזיים, יצר מספר פורומים משותפים עם לקוחות ושיתף אותם בתהליכי קבלת החלטות. הוא החל בתהליך של יציאה לשטח, למפעלים, ליבואנים וליצואנים ע"מ לשמוע אותם, לבחון כיצד להשתפר ומה מציק להם. "כל גילוי של אטימות וארוגנטיות כלפי לקוח הרתיח אותי ולא נרתעתי מלטפל גם במצוקה של נהג משאית או של יבואן קטן".
 
על רותם אמר מקורב לו כי את מנהיגותו הוכיח סביב האירוע הטרגי של הפיגוע הרצחני בנמל אשדוד במרץ 2004. האופן שבו ניהל את המשבר, את התקשורת, את העובדים וחזרתם המיידית לעבודה, הקשר עם המשפחות, ניהול פרויקט הנצחה, כל אלו חיזקו את התחושה שמעל לכל הוא בן אדם רגיש ואמפטי.

 
מה ההישג הגדול שלך שעליו אתה גאה ?
 
אני הייתי בעצם המנהל הראשון שהעיז לבצע שינוי בתרבות הניהולית בנמל. קבעתי, לראשונה בתולדות רשות הנמלים, כי עובדים חדשים יקלטו באמצעות מודעות בעיתונות ושהליך קליטתם לנמל יהיה שיוויוני על סמך פרמטרים של איכות. חייבתי לקדם עובדים לפי איכות ולא לפי ותק. עמידתי על עקרונות אלו ואחרים הביאו אותי לכדי קונפליט חזיתי מול חלק מהועדים הגדולים בנמל. וכשהועדים הללו הכריזו על שביתה, לקחתי אותם לבתי דין לעבודה ואלו פסקו חד משמעית כי אותם ועדים פעלו ממניעים זרים שאינם לטובת הנמל ופסקו שהמדיניות שקבעתי אכן ראויה ונכונה.
 
 
הישגים נוספים ?
 
בתקופת כהונתי בנמל חלה ירידה של ממש במספר תאונות העבודה ובמספר תאונות הדרכים בנמל. ההחלטה שכל מנהל עבודה בנמל יהיה גם נאמן בטיחות ונאמן ניקיון בצד פעילות מגוונת נוספת בתחום הביאה לתוצאות החיוביות. לאחר שנים רבות בו ידע הנמל אסונות בתחום הבטיחות ונהרגו עובדים, חלה בתקופה זו רגיעה של ממש.
 
גם בתחום איכות הסביבה גברה המודעות של כלל העובדים לדרישות החוק ולנורמות מחייבות. יצרתי ממשק עבודה קרוב עם אנשי המשרד לאיכות הסביבה ואיגוד ערים במרחב אשדוד, סיפקנו להם אישורי כניסה קבועים על מנת שיוכלו לבצע ביקורות פתע ושיתפנו אותם בהדרכות לעובדים. לאחרונה הותקנו במתקן התפזורת באשדוד גלאי קרינה, עובדי הקבלן של חברת "ים המלח" ו"רותם" מצויידים בציוד מגן אישי, מתנהלות בשטח ביקורות ובאחד האתרים אף יחל רישום ומעקב אחר משך החשיפה של העובדים בתחנת העבודה.
 
 
דגש חזק על קשרי קהילה
 
בתקופת כהונתי יצקנו דפוסים חדשים למושג אחריות חברתית וקשרי קהילה. הנמל החל בקשר אינטנסיבי עם מספר בתי ספר בעיר אשדוד וחושף את הנמל בפני מאות תלמידים המבקרים בו, חוקרים את ההסטוריה שלו וומבטאים את החוויה ביצירות אומנות מרגשות. בנוסף, מעגל עובדי הנמל הפועלים בהתנדבות בקהילה שילש את עצמו והנמל שותף בכיר לפעולות תרבות רבות המתקיימות בעיר - תערוכות, קונצרטים ועוד. בסוף שנת הכספים 2004 חייבתי ליחד פרק בדוח"ות הכספיים של הנמל לתחום האחריות החברתית.
 
 
לרותם חברים רבים בנמל שטרחו וציינו שעוד יראו אותו הרבה פעמים יושב ב"רחוב סומסום" עם החבר'ה כמו שנהג לעשות לפחות אחת לשבוע.
 
יש לציין כי רותם מונה למנהל הנמל, שהוא ממונה מטעם משרד התחבורה האחראי על תחום הפיקוח והתיאום בין הגופים שיפעלו בנמל. לעומת זאת תפקיד מנכ"ל חברת הנמל, בשונה מתפקיד מנהל הנמל, נקבע על ידי דירטוריון חברת נמל אשדוד בע"מ, והוא אחראי על הפעילות השוטפת בנמל, בכלל זה יחסי העבודה והפעילות העסקית.