רשפ"ת: לכלול קבלנות משנה מקומית ברכש העגורנים לנמל הכרמל

רשפ"ת הודיעה לחברת נמל חיפה כי עליה לכלול דרישה מפורשת לביצוע קבלנות משנה בהיקף 20% לפחות משווי ההתקשרות במכרזים לרכש עבור נמל הכרמל. תגובת נמל חיפה: כל הצעה שתוגש שלא תעמוד בדרישות הרשפ"ת, לא תעבור לשלב בחינת ההצעות הסופי


00:00 ,28.08.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

רשפ"ת הודיעה לחברת נמל חיפה כי עליה לכלול דרישה מפורשת לביצוע קבלנות משנה בהיקף 20% לפחות משווי ההתקשרות במכרזים לרכש עבור נמל הכרמל. תגובת נמל חיפה: כל הצעה שתוגש שלא תעמוד בדרישות הרשפ"ת, לא תעבור לשלב בחינת ההצעות הסופי
 
רשפ"ת (הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי) הודיעה לחברת נמל חיפה כי עליה לכלול דרישה מפורשת לביצוע קבלנות משנה בהיקף 20% לפחות משווי ההתקשרות במכרזים לרכש עגורני גשר STS ועגורני שער פסים RMG לנמל הכרמל, וכי עליה לפרסם הוראה זו לאלתר במסמכי המכרזים ולהעבירם לכל רוכשי המכרזים.
 
סמנכ"ל רשפ"ת, גבי גולומב, הודיע לנמל חיפה כי אי פרסום הדרישה מהווה הפרת התקנות אשר תחייב את רשפ"ת לנקוט בפעולות העלולות לעכב המשך הליכי המכרז. אישור רשפ"ת להתקשרות עם הזוכה במכרז יינתן רק לאחר בדיקה של תוכנית המימוש שתוגש ע"י הזוכה במכרז, וקבלנות המשנה המקומית בכלל זה.
 
היקף העסקה לרכישת העגורנים לנמל הכרמל עומדת על כ-100 מיליון יורו. היקף הייצור המקומי במסגרת מימוש ההתחייבות להתקשרות משנה מקומית יגיע להיקף העולה על 40 מיליון דולר.
 
גבי גולומב ציין שבכל רכישות עגורני הנמל שבוצעו לאחרונה על ידי נמלי אשדוד וחיפה התחייבו הספקים הזרים לבצע התקשרות משנה מקומית (קבלנות-משנה) כנדרש בתקנות.
 
יתרה מזאת, בהתקשרות האחרונה של נמל חיפה התחייב ספק החוץ לממש את כל ההתחייבות בקבלנות משנה, לרבות ייצור הקונסטרוקציה, עבודות חשמל, ציוד חשמלי והרכבתו בעגורנים, תקשורת, מיזוג אוויר, הרכבה והתקנה של העגורנים באתר, בהיקף כ-40% משווי ההתקשרות, גבוה באופן משמעותי מהסכום אליו התחייב הספק.
 
מנכ"ל הרשפ"ת, עו"ד בינה בר-און, מוסיפה כי בשעה זו שומה על כולנו לחזק את התעשייה בארץ, ובראש וראשונה את התעשייה בחיפה והצפון. לא יעלה על הדעת שחברת נמל חיפה, שהיא חברה ממשלתית, תנסה להתחמק ממחויבותה על פי התקנות לדרוש רכש גומלין וקבלנות משנה מקומית שיוכלו להביא תעסוקה לכ- 500 עובדים במדינה.
 
בבדיקה שנעשתה ע"י התאחדות התעשיינים עולה כי 45 מפעלים, מהם 18 בצפון, מתאימים להשתתף בקבלנות המשנה של בניית העגורנים.
 
להלן תגובת נמל חיפה לטענות הרשפ"ת:
 
חברת נמל חיפה דאגה לפרסם למתמודדים במכרזים לרכישת מנופים הודעה בדבר החלטת הרשפ"ת בנוגע להיקף קבלנות משנה מקומית. עוד נקבע כי בכפוף להוראות כל דין, כל הצעה שתוגש לחברה שלא תעמוד בדרישות הרשפ"ת, לא תעבור לשלב בחינת ההצעות הסופי.
 
חברת נמל חיפה פנתה לרשפ"ת בבקשה לקיים דיון מקצועי לאור היקף הפרויקטים, ההשפעה על תוצאות המכרז, ייקור הפרויקט ודחייה בלו"ז.סירוב הרשפ"ת לדיון מקצועי אינו ברור ועומד בניגוד לסיכום הדיון בנושא רכש גומלין אצל מנכ"ל משרד התחבורה.
 
חברת נמל חיפה ביקשה להוסיף כי היא מכירה בחשיבות קידום התעשייה בישראל ואולם החברה מחויבת לעמוד ביעדים שנקבעו לה ולבצע את חובותיה ותפקידיה על פי דין.