רשות הנמלים תדרוש 4 מיליארד שקל תמורת נכסי הרכבת

בכוונת רשות הנמלים לתבוע ממשרד האוצר החזר בסך 4 מיליארד שקל; זאת, בעקבות הפרדתה של רכבת ישראל מהרשות והפיכתה לחברה ממשלתית בשנה שעברה. ההפרדה, טוענים ברשות, גרמה לה להפסד של נכסי הרכבת, ובנוסף היא זכאית להחזר על השקעותיה ברכבת ב-99-'88'.


00:00 ,22.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
בכוונת רשות הנמלים לתבוע ממשרד האוצר החזר בסך 4 מיליארד שקל; זאת, בעקבות הפרדתה של רכבת ישראל מהרשות והפיכתה לחברה ממשלתית בשנה שעברה. ההפרדה, טוענים ברשות, גרמה לה להפסד של נכסי הרכבת, ובנוסף היא זכאית להחזר על השקעותיה ברכבת ב-99-'88'.

הרשות מתכוונת לשכור את שירותיו של עו"ד יחיאל גוטמן, המצוי בתחום הנמלים, כדי שיבחן את העניין. על פי הערכות, שכר הטרחה בתיק כזה הוא כמה עשרות אלפי דולרים.

רשות הנמלים הוקמה ב-61'. ב-88', על פי החלטת הממשלה, אוחדה עם רכבת ישראל. בדצמבר 2002 אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת תיקון לחוק, שלפיו תופרד הרכבת מרשות הנמלים והרכבות ותיהפך לחברה ממשלתית. ההפרדה בוצעה ביולי 2003.

רשות הנמלים לא קיבלה פיצוי תמורת הנכסים שהופרדו ממנה, ולטענתה השקיעה בהם כסף רב. על פי הערכות, רכבת ישראל מחזיקה כיום קרקעות בהיקף של 30 אלף דונם. בחוות דעת שפירסם בנובמבר 2003 נציב הדורות הבאים בכנסת, השופט בדימוס שלמה שהם, נאמד שווי קרקעות אלה ב-5 מיליארד שקל.

מקורות בענף הספנות ציינו כי יש חשיבות רבה להחזר מבחינתה של רשות הנמלים. זאת, מכיוון שהרשות תיכנס להתחייבויות כספיות כבדות עקב השינוי המבני בנמלים בפברואר 2005.

משפטנים העריכו כי אפשר להגיע להסכמה בעניין ההחזר על בסיס חוק הנמלים, וכי אין הכרח שתידרש לשם כך פנייה אל בית המשפט. לדבריהם, אפשר להגיע בקלות לסיכום בדיונים בין אגף התקציבים באוצר, רשות הנמלים, הרכבת והיועץ המשפטי לממשלה.