רשות הנמלים : פרוייקט נל"ן (נמל ללא ניירת) בתנופה

ב- 23 לחודש אוקטובר נערך בחיפה כנס סוכני אניה שנתן רקע כללי לפעילות רשות הנמלים והרכבות החל משנות ה- 90, שבהם החלה פעילות להסבת מערכות המחשב התפעוליות בנמלים, ועד לימים אלו בהם יוזמת רשות הנמלים והרכבות שני פרוייקטים חדשים : פרוייקט מצהרים מורחב ופורייקט


00:00 ,11.11.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
ב- 23 לחודש אוקטובר נערך בחיפה כנס סוכני אניה שנתן רקע כללי לפעילות רשות הנמלים והרכבות החל משנות ה- 90, שבהם החלה פעילות להסבת מערכות המחשב התפעוליות בנמלים, ועד לימים אלו בהם יוזמת רשות הנמלים והרכבות שני פרוייקטים חדשים : פרוייקט מצהרים מורחב ופורייקט נל"ן (נמל ללא ניירת).

מר יצחק בן-עוזר, מנהל הפיתוח באגף מחשוב ברנ"ר ומנהל פרויקט נל"ן, מציין במאמר זה את עקרי הדברים שנמסרו במסגרת יום העיון.

רקע כללי
בסוף שנות ה- 90 הושלם ברנ"ר מהלך של הסבת המערכות התפעוליות בנמלים ושילוב מזהה עסקה בקהיליית הסחר הימי (בנוסף להתאמת קודים בין כל השותפים העסקיים שבקהיליה). שילוב מזהה עסקה והפיכתו למפתח ייחודי הסתיים בפברואר 2002 עם השלמת המהלך אצל מסופי המטען.

עם הטמעתם המוצלחת של שני הפרויקטים הללו יזמה רנ"ר תוך שיתוף פעולה עם ממס"ח ויתר השותפים העסקיים שני פרויקטים חדשים. הפרויקט הראשון נקרא "פרויקט מצהרים המורחב" נועד לשפר ולהעשיר את מערך המסרים הקיים כיום בין סוכני האניה,המשלחים,המכס,הנמלים מסופי המטען וסוכני המכס. תכולת הפרויקט כוללת שורה של מסרים חדשים/משופרים.

הפרויקט השני נקרא פרויקט נל"ן (נמל ללא ניירת) והוא נועד לשפר את תהליכי הכניסה והיציאה מהנמל כולל השלבים המתבצעים בטרם הוכנס המטען לנמל או לאחר עזב את שער הנמל. הפרויקט נולד עקב הצורך לשפר את השירות בשערי הכניסה והיציאה אך הוא הורחב במטרה להשיג את התועלות הבאות: חסכון בתחנות עבודה, חסכון בניירת, חסכון בנסיעות מיותרות, מניעת זיופים של ניירת.

פרוייקט 1 : פרויקט מצהרים המורחב
פרויקט זה משלב בתוכו הטמעה של מספר מסרים שעשויה לשפר במידה לא מבוטלת את התהליכים הכרוכים בשחרור מטען/מכולה מהנמל.

הרחבת השימוש במסר "מצהר" המועבר כיום לנמלים- נכון לשנת 2002 כל סוכני האניה שמטפלים בהבאת אניות מכולה וחלק מסוכני האניה שמביאים מטען קונבנציונלי מעבירים נתוני מצהר לנמלים במסר אלקטרוני. המכס מעוניין במספר פרטי מידע נוספים ובהעברה ישירה של הנתונים מסוכן האניה. נבנתה גירסה "חדשה" של מסר נתוני מצהר ומזה מספר חודשים נקלט המסר ישירות ממספר סוכני אניה. הרחבה נוספת שטרם יושמה היא מתן אפשרות להכניס תיקונים למצהר קיים באמצעות מסר אלקטרוני. לצורך זה אופיין מערך בדיקות שעם שילובו במערכות המידע המייצרות וקולטות את מסר המצהר ניתן יהיה לעבור לשימוש במסר לצורך קליטת תיקוני מצהר. חוברת ובה פירוט של הבדיקות שהוגדרו עד אוקטובר 2002 חולקה לכל סוכני האניות במהלך כנס לסוכני אניה שהתקיים ב- 23 לאוקטובר שנה זו.

מסר משוב – הגורם המקבל (מכס,נמל או מסוף מטענים) יעביר לגורם השולח היזון חוזר באמצעות מסר שיפרט אם המסר המקורי שנשלח היה תקין או לא.

מסר תת מצהר – הגורם השולח (סוכן אניה או משלח) יעביר לגורם המקבל מסר "תת מצהר" שמפרט פיצול של סידורי בעסקת סוכן אניה למספר עסקאות אם בגין ריקון מכולה או פיצול של עסקת סוכן אניה למספר עסקאות של לקוחות שונים. מסר תת מצהר של משלח ייבדק מול נתוני פקודת המסירה שניתנה לו ע"י סוכן האניה.

מסר העברה לאתר מסירה אחר – העברת מכולה לאתר מסירה שונה מנמל הפריקה בטרם הותרה לשחרור ע"י המכס חייבת באישור של המכס. המכס והנמל נערכים לשנות את התהליך הקיים כיום שבו סוכן האניה שמבקש להעביר מכולות מנמל לאתר מסירה אחר מפיק רשימת מכולות ("תעודת שער להעברות") ומחתים את המכס על המסמך בטרם ימסר לנמל. בתהליך המוצע סוכן האניה יעביר באמצעות מסר אלקטרוני את הבקשה להעברה. המכס יבצע בדיקות לוגיות (לדוגמא: תאימות מול נתוני אתר מסירה במצהר ושלמות עסקאות). אם הבדיקות יעלו יפה המכס ישלח לסוכן האניה מסר אישור ואם לא יפרט את המכולות הדחויות במסר דחייה. במקביל יעביר המכס לנמל הרשאת העברה רק לגבי אותן המכולות שאושרו על ידו. הנמל יעביר מכולות לאתר מסירה חיצוני רק לאחר שתיבדק הרשאת העברה ותימצא תאימות מלאה.

מסר פקודת מסירה – מסר זה יופק בשלב ראשון במקביל להפקת מסמך פקודת מסירה. הגורם המנפיק יכול להיות סוכן אניה או משלח או סוכן מכס והגורם המקבל יכול להיות סוכן אניה אחר, משלח,סוכן מכס, יבואן (עסקי או פרטי),נמל ומכס. מבנה המסר תוכנן שהוא יוכל להתייחס לכל המקרים המגוונים כולל הסבת פקודת מסירה בין סוכני מכס. המכס בשלב ראשון ישתמש במסר לציון אבן דרך כקריטריון לקבלת שינויים בנתוני מצהר כאשר בעתיד היותר רחוק תתבצע בדיקת זכאות של סוכן מכס להגיש רשימון לעסקה מסוימת. הנמל יתייחס לנתוני המסר כאל התרת סוכן אניה/משלח ויאפשר גזירה אוטמטית של מסמכי השחרור במידה ובמערכת המידע יש נתוני התרה של המכס ומדור חישובים בנמל.


פרוייקט 2 : פרויקט נל"ן
יריית הזינוק לפרויקט "נמל ללא ניירת" ניתנה בכנס שערכה רנ"ר לקהיליית הסחר הימי במחצית 2001. בכנס שהתקיים באולם הקונגרסים במגדלי יזרעאלי בתל אביב הוצגו לראשונה רעיונות לגבי שיפור השירות ללקוחות הנמל בתהליכים של הכנסה והוצאת מטען/מכולה לנמל. הפרויקט מהווה המשך ישיר לפרויקטים שאוזכרו קודם לכן [מאמרים על מערכת מטענים 2000 ומזהה עסקה פורסמו בעתון "שי ספנות ותעופה" מתאריך 15/05/2002,מוסף יצוא של עיתון הארץ מתאריך 29/10/2002 וחוברת PORTS & HARBORS מנובמבר 2001].

מאחר ומדובר בהמרת ניירת במסרים אלקטרוניים (חלקם מסרים קיימים שיורחבו וישופרו וחלקם מסרים חדשים) שיועברו בטכנולוגיה ובתקנים שהתבססו בשנה האחרונה. הנסיון שנצבר בפרויקטים שהסתיימו מלמד שהמעבר לטכנולוגיה של שרת FTP ומבנה "שטוח" איפשרו הטמעה מהירה של מסרים והרחבה ניכרת של מעגל המשתמשים תוך פרק זמן קצר יחסית. הסיבות לכך הן שהכלים שנבחרו הם פשוטים,זמינים וזולים תכונות שמפשטות את תהליך ההתחברות. הוכחה ניצחת היא העובדה שעד התאריך של כנס סוכני אניה התחברו 15 סוכני לשרת הFTP- כשמרביתם מעביר מסר "מצהר" ומסר "רשימות יצוא" ו 3- "מושכים" מסר תנועת מכולות שמספק מידע רב על כל תזוזה של מכולת יבוא/יצוא כולל מכולות ריקות.

בשלב הראשון שהסתיים בסוף יולי 2002 נסקרו ארבעת התהליכים העיקריים המאפיינים את עבודת הנמל: הכנסת מכולת יצוא לנמל, הוצאת מכולת יבוא מהנמל, הכנסת מטען לנמל, הוצאת מטען מהנמל.

התהליכים כללו את הפעילויות המתבצעות בנמל ומחוצה לו גם כאשר בחלק מהן הנמל אינו מעורב כלל. התוצר שהתקבל בשלב זה הן 4 חוברות שמתעדות את המצב הקיים בכ"א מהתהליכים הללו תוך שימת דגש על בעיות שמאפיינות את התהליכים הקיימים.

חוברות אלה הופצו לשותפים העסקיים המיוצגים בצוות ההיגוי ולגורמים שלקחו חלק בשלב הראשון. לקראת כנס סוכני אניה שנערך ב23- לאוקטובר שנה זו רוכזו 4 החוברות ללא הנספחים לחוברת אחת שחולקה לכל משתתפי הכנס. המטרה של הפצת החוברות היא לקבל היזון חוזר מהקוראים הן לגבי הפעילויות שתוארו בחוברת והן על הבעיות במצב הקיים וזאת במטרה לגבש הצעת פתרון שתיתן מענה מלא או חלקי לבעיות שפורטו.

בחודשים הקרובים יקויימו שני כנסים נוספים: כנס לסוכני מכס ומשלחים, כנס לחברות תובלה.

יצחק בן עוזר מנהל הפיתוח באגף מחשוב ברנ"ר ומנהל פרויקט נל"ן דיווח שבמקביל להכנת הכנסים הללו נערך נמל אשדוד ל-"פרויקט חלוץ" בשיתוף סוכני מכס וחברות תובלה שבו תיבדק האפשרות של הכנסת מכולות יצוא מלאות ללא ניירת והפקת כרטיס עבודה לנהג. פרויקט חלוץ זה נמצא כיום בשלב אפיון שבסיומו יעשו התאמות בתוכנת הנמל ובתהליכי העבודה והן אצל המשתתפים בפרויקט החלוץ. פרויקט החלוץ אמור לצאת לדרך במרץ 2003. אפיון המצב המוצע אמור להסתיים בסוף אפריל 2003. בכנסים שאוזכרו שטרם נקבע מועד לקיומם ישולבו רעיונות והצעות שיועלו הן במסגרת פרויקט החלוץ והן בעקבות הדיונים והראיונות שיערכו כחלק מהתהליך של תיאור מצב מוצע.

 
המאמר נמסר באדיבות מר יצחק בן עוזר, מנהל הפיתוח באגף מחשוב ברשות הנמלים והרכבות.