רויאל איריס תשתתף בשחזור מסעה של "אקסודוס"

כ-300 מיהודי צרפת, בהם כ-40 עולים חדשים, יפליגו מקפריסין באוניית הפאר שנבחרה לשמש כתחליף לאוניית המעפילים. קבלת הפנים תיערך ב"רציף הדמעות" בנמל חיפה


00:00 ,29.10.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

כ-300 מיהודי צרפת, בהם כ-40 עולים חדשים, יפליגו מקפריסין באוניית הפאר שנבחרה לשמש כתחליף לאוניית המעפילים. קבלת הפנים תיערך ב"רציף הדמעות" בנמל חיפה
 
המגבית המאוחדת, קרן היסוד והסוכנות היהודית הגו דרך מקורית להגעתה ארצה של משלחת גדולה של יהודים מצרפת. כ-300 יהודים, בתוכם כ-40 עולים חדשים, ילדי דור מצווה וניצולי שואה ,ישחזרו בליל יום חמישי השבוע את הפלגתה של האוניה "אקסודוס".
 
ביום חמישי הקרוב (1 בנובמבר) תעגון "רויאל איריס" בנמל חיפה, ליד "רציף הדמעות" אליו הורדו בשעתו בכוח המעפילים. במקום יתקיים טקס בהשתתפות יו"ר הסוכנות זאב ביאלסקי, מפקדי חיל הים ועוד. במוצאי שבת ישתתף נשיא המדינה בארוחה חגיגית שתיערך למשלחת מצרפת.
 
המשלחת מצרפת תגיע בטיסה לקפריסין שם יעלו חבריה (ביום רביעי בערב) על סיפונה של אוניית הפאר "רויאל איריס" של חברת מנו ספנות שנבחרה לשמש כ"תחליף" לאוניית המעפילים "יציאת אירופה תש"ז".
 
במסעם לחיפה יפגשו אנשי המשלחת עם אנשי צוות שהיו ב"אקסודוס" המקורית, וישמעו מהם חוויות על מסעם בים ומאבקם בבריטים. כמו כן יצפו הנוסעים בסרט חדש שהופק לאחרונה בצרפת על מסעה של "אקסודוס" לארץ ישראל  אשר יוקרן באולם הקולנוע של האונייה.
 
לקראת ההפלגה המיוחדת, העבירה חברת "מנו ספנות" קורס מזורז בהיסטוריה של עם ישראל לצוות האונייה המורכב ברובו מקצינים וימאים מברית המועצות לשעבר.
 
"אנו גאים שהאונייה שלנו נבחרה לקחת חלק במבצע השחזור ונעשה הכל כדי שכל המשתתפים יפיקו ממנו את המרב" אמר משה מנו, נשיא חברת "מנו ספנות".
 
אוניית המעפילים "יציאת אירופה תש"ז", ובשמה האחר "אקסודוס", יצאה מחופי דרום צרפת ב-11 ביולי 1947 כשעל סיפונה 4,554 נוסעים ניצולי שואה, במטרה להגיע לארץ ישראל. בין הנוסעים היו גם 1,017 נערים ו-655 ילדים. האונייה הובאה על ידי הבריטים לנמל חיפה ונוסעיה הועברו בכוח לאוניות גירוש והוחזרו בכוח למחנות העקורים בגרמניה.