קיצו של עידן הוועדים בנמלים

אפשר לומר כי בעוד הרפורמה בנמלים שיזם נתניהו צריכה עדיין להמתין למימושה, הרי שהשופטים סופר ויוספי כבר עשו היסטוריה קטנה, כאשר הכניסו בפסקי הדין שקיבלו שינוי בסדרי העבודה בנמלים, בעיקר בנמל אשדוד


00:00 ,06.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
שלושה פסקי דין בביה"ד לעבודה מבשרים אולי על תקופה חדשה בנמלים: ההנהלות ינהלו והוועדים יגנו על העובדים
 
המשבר הקואליציוני העניק לעובדים והוועדים בנמלי הים תחושה כי הם צפויים לנחול ניצחון בקרב שהם מנהלים מול שר האוצר בנימין נתניהו, שיזם את הרפורמה בנמלים בלא שרצו בה כלל. כינוס ועידת הליכוד ביום חמישי הקרוב אמור להביא תחושה זו לשיא חדש: הוועידה תאשר כנראה את כניסת מפלגת העבודה לממשלה. ועדי הנמלים מקווים כי מינוי שר כלכלי מטעם מפלגת העבודה, למשל שר תחבורה, יביא לדחיית מועד יישומה של הרפורמה בנמלים האמורה להיכנס לתוקף לפי חוק ב-17 בפברואר.

רפורמה זו, במסגרתה יהפוך כל אחד מהנמלים לחברה עצמאית, היא בבחינת עצם בגרונם של ועדי הנמלים. הרפורמה הרי תשנה את כללי המשחק בנמלים: כוחם של הוועדים ייחלש ורמות השכר הגבוהות של חלק מהעובדים הוותיקים יירדו.

אלא שתחושת הניצחון של ועדי הנמלים הצטננה בשבוע שעבר, כאשר נחתה עליהם מכה מכיוונו של בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע. למעשה זו המכה השלישית, בדמותו של פסק דין המחייב את הוועדים להסיר את הווטו שהטילו על הדרכה למפעילי הציוד מכני הכבד, המיועדים לעבוד בנמל היובל החדש, הצמוד לנמל אשדוד. הווטו של הוועדים הוא אחד הגורמים להשבתה מאונס של נמל היובל.

החלטת השופט אילן סופר באה בעקבות פסק דין נוסף ששופט זה קיבל: חידוש הקורסים להכשרת מנהלי עבודה בנמל אשדוד, לאחר שבמשך 15 שנה לא הצליחה הנהלת רשות הנמלים לקיים קורס למנהלי עבודה חדשים בגלל התנגדות מצד מנהלי העבודה הוותיקים. פסק דין נוסף - החשוב מהשלושה - שקיבל עמיתו לביה"ד לעבודה בבאר שבע השופט יוסף יוספי, דוחה את בקשת הוועדים וההסתדרות להמשיך ולהיות מעורבים בהליכי קליטת עובדים חדשים לנמל, מראשיתם ועד סופם.

פסקי דין אלה, כולם מהחודש האחרון, משנים מן היסוד את סדרי העבודה בנמל. מבחינת התרומה ליכולת הניהול של הנהלות הנמלים ולהגבלת ההתערבות של העובדים בניהול היום-יומי, המשמעות של פסקי הדין אינה נופלת מזו של הרפורמה עצמה.

אפשר לומר כי בעוד הרפורמה בנמלים שיזם נתניהו צריכה עדיין להמתין למימושה, הרי שהשופטים סופר ויוספי כבר עשו היסטוריה קטנה, כאשר הכניסו בפסקי הדין שקיבלו שינוי בסדרי העבודה בנמלים, בעיקר בנמל אשדוד. שופטים אלה הוכיחו כי הדיבורים על נטייתם של בתי הדין לעבודה לאמץ את עמדות העובדים ולדחות את תביעות המעסיקים אינה מבוססת.

"שלושת פסקי הדין סוללים הדרך לסוף תקופת הנפוטיזם בנמל אשדוד, או לפחות לצמצום משמעותי בממדי התופעה", אומר מנכ"ל רשות הנמלים עמוס רון. "מעבר לכך, פסקי הדין מגדירים מחדש, למי שהיה צריך להזכיר לו זאת, את התפקיד של ההנהלה לעומת התפקיד של ועד עובדים. נקבע סוף לתופעה שבה הנהלות הנמלים עסקו חלק גדול מזמנן בלרצות את הוועדים, בעוד שהעובדים קבעו את סדר היום של הנמל ונהגו בו כמנהג בעלים. מעתה על הוועדים להתמקד במטרה שהם נועדו לה: הגנה על העובדים. אינני משלה את את עצמי שפסקי הדין, וגם הרפורמה המבנית, יהפכו את הקערה על פיה בין יום, אך אנו בכיוון הנכון".

אלון חסן, אחת הדמויות הדומיננטיות מבין ראשי הוועדים בנמל אשדוד, אינו מסתיר את אכזבתו משלוש הפסיקות של ביה"ד לעבודה. "האיום של ביבי לסגור את בתי הדין לעבודה כנראה עשה את שלו. לפחות שתיים מההחלטות, שהתקבלו על ידי השופט סופר, הן מוטעות, לכן אנו שוקלים את האפשרות לערער עליהן בפני ביה"ד הארצי. ניסינו למצוא את הצדק שלא באמצעות שביתות או פגיעה בלקוחות הנמל, אלא דרך ביה"ד לעבודה, אך נתקלנו בגישה חד צדדית ומחמירה מאין כמוה כלפינו".

אלון חסן הוא בנו של אמיל חסן, ראש ועד מנהלי עבודה בנמל אשדוד. בעניין הטענות על נפוטיזם בנמל, אומר חסן: "לא ביקשנו מבית הדין שיאשר קבלת בני משפחה של עובדים קיימים, אלא שקיפות מצד הנהלת הנמל; שנציג העובדים בוועדה לקליטת עובדים חדשים יקבל את אותם נתונים הנמסרים לנציגי ההנהלה. בכלל, אינני מבין על מה היתה המהומה. אחרי פסיקת בית הדין המשכנו לקלוט בני עובדים, וכך יהיה גם בעתיד".