"קופסא שחורה" ומערכת זיהוי אוטומטית לאוניות

הוראות חדשות עבור אוניות מגדלים מסויימים, המחייבות אותן למלא את נתוני המסע בצורה של רישום אלקטרוני (VDR) וכן להיות מצויידות במערכת זיהוי אוטומטית (AIS), נכנסו לתוקף החל מה- 1 ליולי 2002.


00:00 ,08.07.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
 
הוראות חדשות עבור אוניות מגדלים מסויימים, המחייבות אותן למלא את נתוני המסע בצורה של רישום אלקטרוני (VDR)  וכן להיות מצויידות במערכת זיהוי אוטומטית (AIS), נכנסו לתוקף החל מה- 1 ליולי 2002.
 
ההוראות המחייבות הן חלק מסדרה של תיקונים להוראות שהתקבלו בכנס Safety of Life at Sea, 1974 (SOLAS) ואשר נכנסו לתוקף ב- 1 ליולי 2002, כמו גם החלק השני של ה- ISM Code  הדן בהוראות מחייבות לבטיחות בים ומניעת זיהום הסביבה שנכנס גם הוא לתוקף באותו זמן.
 
הסעיף מס' 5 המתוקן (הדן בבטיחות השייט) שהתקבל בכנס ה-  SOLASואשר אומץ בדצמבר 2000 מכיל מספר דרישות חדשות מהאוניות, כולל הדרישה ל-  VDR ול- AIS וכולל קבלתו של רישום אלקטרוני של נתוני המסע.
 
כמו הקופסא השחורה הנמצאת במטוס, ה- VDR מאפשר לחקור תאונות ולשחזרן בהיותו מכיל הוראות שנתנו ברגעים האחרונים שלפני התאונה, ובכך עוזר לזהות את הסיבה לתאונה. סטנדרטים לבנית ה- VDR אומצו ע"י IMO בשנת 1997 ומאז הארגון ממליץ לכל האוניות להיות מצויידות  ב- VDR.
 
האוניות המחוייבות ב- VDR, לפי הוראה מספר 20 של פרק 5 מה- SOLAS הן:
  •  אוניות נוסעים שנבנו החל מתאריך ה- 1 ליולי 2002 ולאחריו.
  • אוניות גלנוע ונוסעים שנבנו לפני ה- 1 ביולי 2002 ושבדיקת הכשירות הראשונה שלהן בוצעה לא מאוחר מה- 1 ביולי 2002.
  • אוניות נוסעים שאינן גלנוע שנבנו לפני ה- 1 ביולי 2002 ולא יאוחר מה- 1 בינואר 2004.
  • אוניות שאינן אוניות נוסעים בעלות קיבולת העמסה של 3,000 Gross Tonnage ומעלה שנבנו ב/או אחרי ה- 1 ביולי 2002.
 
ה- VDR צריך להיות ברמת הסטנדרט שמציין הארגון, כפי שאומצו ב-1997 במפרט המתאר את הספציפיקציות ואת הנתונים שיש להקליט. לפי המפורט ה- VDR יקליט באופן רציף נתונים קבועים המתייחסים למצב האוניה ומצב הציוד וההוראות להפעלת האוניה והציוד. ה-  VDRיותקן במקום מוגן ויופעל באופן אוטומטי, תוך שהוא מאתר את כל הסנסורים המותקנים באוניה ובציוד ויוכל לעקוב אחר פעילות תקינה של כל המכשירים והציוד. אוניות שאינן ro-ro passenger ושנבנו לפני ה-1 ביולי ‏2002 ושיתברר כי אי אפשר להתאימן ל-  VDRיהיו פטורות.
 
באשר לאוניות מטען הרי שוועדה של IMO, Maritime Safety Committee (MSC) מדצמבר 2000 קבלה המלצה לגבי התקנת ה-  VDRבאוניות משא קיימות, אשר הציעה לעשות מחקר שיקבע בוודאות את מידת הנחיצות. המחקר נערך ע"י תת ועדה שמונתה לשם כך ובו נלקחו בחשבון נתונים כמו פרקטיות, בעיות טכניות הקשורות להתאמת ה-  VDRבאוניות, ניסיון מוכח של שימוש ב-  VDRבאוניות משא כולל נתונים שאי אפשר לקבלם בלי התקנת ה-  VDRוכולל נתונים של עלות.
 
המטרה היא לסיים את המחקר עד ינואר 2004, כדי שיתברר אם יש צורך להכניס תיקונים מתאימים בפרק 5 של SOLAS. בינתיים מציעים לבעלי אוניות משא להתקין את ה-  VDRבאוניות משא קיימות באופן וולונטרי, כך שהנסיון שלהן ילקח גם הוא בחשבון במחקר המתבצע.