צים תצטייד ב- 12 אניות מכולה ותרחיב את פעילות ה"ספנות הנלווית"

מנכ"ל צים הציג היום את האסטרטגיה של צים – הרחבת פעילות ה"ספנות הנלווית"; במקביל צים תצטייד ב- 12 אניות מכולה חדישות ותרחיב את אחיזתה בסחר אסיה-צפון אירופה; צים תעביר את מרכז השטעון מחיפה לאטליה


00:00 ,18.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
ד"ר יורם זבה – מנכ"ל חברת צים, הציג היום את האסטרטגיה של צים – הרחבת פעילות ה"ספנות הנלווית" ; במקביל צים תצטייד ב- 12 אניות מכולה חדישות ומהירות ותרחיב את אחיזתה בסחר אסיה-צפון אירופה ; צים תעביר את מרכז השטעון מחיפה לאטליה

מנכ"ל צים הציג הבוקר, במסיבת עיתונאים, את תוכנית ההצטיידות של צים לחמשת השנים הקרובות, המוערכת בשווי כולל של 820 מיליון דולר. התכנית תכלול 12 אניות מכולה חדשות ומהירות (24 קשר), מהן שמונה אניות בקיבולת 4,250 TEU ייכנסו עפ"י התכנית לשרות בשנים 2006/7, וארבע אניות בקיבולת 6,350 TEU אמורות להצטרף בשנים 2008/9. סה"כ ההשקעה נאמדת כאמור ב- 820 מליוני דולרים, כולל מכולות.

ד"ר זבה ציין כי פיתוח קווים, או הגדלת נפח השוק בקווים קיימים, מחייבים עוד אניות. בלעדיהן, לא רק דורכים במקום, אלא מתחילה נסיגה מסוכנת: לקוחות עוברים למתחרים, וקיומם של שיתופי-פעולה מתערער, כי הם מבוססים על שירותים עם אניות זהות, אמר.

"צים לא הצטיידה מספיק בשנים האחרונות. כחברה ממשלתית מעורבת היו לכך סיבות שונות. חוסר נפח הובלה גורם לחוסר ניצול אפשרויות בזמני גאות. צים מצאה את עצמה במובן זה בפיגור מול מתחריה. לכן היא חייבת לעשות מאמצים רבים להדביק את הפער", אמר מנכ"ל צים והוסיף שכמובן שכל הצטיידות כזו מגדילה את חובותיה, הן בגין הלוואות והן בגין התחייבויות של חכירת אניות ומכולות.

סה"כ התחייבויותיה אלה של החברה מסתכמים כיום בכ- 1.9 מיליארד דולר (כולל התחייבויות חוץ-מאזניות), הוסיף ד"ר זבה. "כעת נוצר מצב שונה, שבו יש אינטרס לעודד צמיחה בחברה המבוססת ברובה על עסקים בינלאומיים – בדומה לחברות ספנות אחרות. ההצטיידות האחרונה, שהתחילה לפני כשלוש שנים ומסתיימת בעוד כמה חודשים, סיפקה את צרכי הקו הגלובלי הגדול ביותר של החברה למספר שנים קדימה".

תכנית ההצטיידות הנוכחית של צים, הנמצאת בדיונים במוסדות החברה, מורכבת משני מרכיבים. המרכיב הראשון הוא שדרוג הקו הגלובלי השני (AMP) מאניות איטיות יחסית, בנות 3,700-3,200 מכולות, לאניות מהירות של 4,250 מכולות. כשהאניות הקיימות יעברו לקווים הגלובליים הבאים, כנהוג בעבר.

המרכיב שני כולל את הכנסת 4 אניות בנות 6,350 TEU בקו אסיה-צפון אירופה. מנכ"ל צים הדגיש בהקשר לכך שצים מתכננת בפעם הראשונה כניסה לסחר חשוב זה באמצעות אניות משלה.

בנוסף לתוכנית ההצטיידות חשף ד"ר זבה, את התכנית האסטרטגית של החברה שתתאפיין בכניסה שיטתית לעסקים נלווים לספנות. לצורך כך, צים מקימה בימים אלה חברת בת בבעלות מלאה שתציע את מכלול השירותים הנלווים בתחום הספנות הקווית ואמורה לתרום כ- 25% מהכנסות החברה. מנכ"ל צים ציין שאצל מובילים ימיים רבים, חלקה של ה"ספנות הנלווית" בהכנסות הינו מעל 50% ואילו בצים, כיום, הספנות הנלווית תופסת 3% בלבד.

"המגמה העולמית של חברות ספנות קווית היא להציע שירותים לאורך כל "שרשרת האספקה", הן באמצעות קניות ומיזוגים, והן באמצעות התקשרויות מחייבות אחרות. כל גרם של סחורה עובר כמעט את כל השלבים, וחברות הספנות הן בעלות ידע וניסיון ברבים מהם, למשל טרמינליים ימיים ויבשתיים. החברה משוכנעת שהיא חייבת להגדיל את חלקה בפעילויות אלו במטרה להגדיל את היקף עסקיה והכנסותיה – וכמובן את רווחיה הנקיים. המטרה היא להגיע תוך כמה שנים למחזור כולל של החברה, שבו 25% ממנו נובע מעסקים נלווים לספנות. מטרה זו מקבלת גם חיזוק נוסף בעקבות הגידול בהובלותיה של החברה, המשמשות כנכס חשוב לפיתוח פעילויות אלו", אמר ד"ר זבה.

"אנו מקווים שהתכנית האסטרטגית תאושר ע"י המוסדות המוסמכים של החברה, כולל ה"חברה לישראל". שני מרכיבי האסטרטגיה הנ"ל מהווים תכנית עם אתגר רציני ביותר", אמר מנכ"ל צים וציין כי הם לבד אמורים, אם יתממשו, להגדיל את מחזור החברה למעל 3.5 מיליארד דולר תוך כחמש שנים.

במסיבת העתונאים נמסר כי צים עוסקת, במקביל, בגיוס מקורות הדרושים לתכניות הצטיידות ופיתוח ועומדות בפניה מספר אופציות למימון: עיסקאות מכירה וחכירת חזרה של אניות, גיוס כסף באג"ח, גיוס ממקורות בנקאים ובשלב מאוחר יותר, כאשר מבנה ההון והערכות החברה יאפשרו זאת, הנפקה. "אלו אמורות לחזק אותה במימון פעילויות נוספות - דבר שיש בו כדי לשפר במידה רבה את הדו"חות הכספיים שלה", נמסר.


צים תעביר את מרכז השטעון מחיפה לאטליה

ד"ר זבה ניצל את מסיבת העתונאים ועדכן כי המצב בנמלים הוביל את צים לקבל החלטה בעלת משמעות למשק והכלכלה בישראל – העברת מרכז השטעון שלה מחיפה לאיטליה, כנראה לנמל טרנטו (Taranto), לשנה הקרובה על מנת לאפשר פעילות עסקית, שוטפת בסחר הבינלאומי, שלא תפגע מהשביתות התכופות בנמלים.

מנכ"ל צים הוסיף כי הדבר נעשה בלב כבד, אך בלית ברירה. הוא ציין כי נמלי ישראל, נמצאים, גיאוגרפית, במיקום מצויין וזה מה שהוביל את צים להשתמש בנמל חיפה כ- HUB לנמלים סמוכים. אך, לדבריו, במצב שבו הסכמים שנחתמים הם "נזילים", הרי שקיים חוסר וודאות רב שחייב את החברה לקבל החלטה לא קלה ולהעביר את מרכז השטעון לאיטליה.

ד"ר זבה הדגיש שברגע שהמצב בנמלים "יתייצב" הם ישמחו לשקול מחדש את החזרתו של מרכז השטעון לישראל.