צים מתנצלת בפני שלטונות יפן ומשפחות הדייגים

יו"ר צים מר עידן עופר מיהר ונפגש ביום שני, ערב ראש השנה, עם שגריר יפן בישראל מר Jun Yokota כדי להביע את התנצלותו על התאונה הימית הטרגית בין האניה "צים אסיה" וספינת הדייג היפנית ולמותם של שבעה דייגים. עופר הביע את תנחומיו למשפחות השכולות ולעם היפני


00:00 ,06.10.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר צים מר עידן עופר מיהר ונפגש ביום שני, ערב ראש השנה, עם שגריר יפן בישראל מר Jun Yokota כדי להביע את התנצלותו על התאונה הימית הטרגית בין האניה "צים אסיה" וספינת הדייג היפנית ולמותם של שבעה דייגים. עופר הביע את תנחומיו למשפחות השכולות ולעם היפני.
 
עידן עופר– יו"ר צים אמר לשגריר היפני: "אני מבקש להתנצל. זהו יום מאוד עצוב עבורנו. שבעה ימאיי הספינה שינסיי מארו מס' 3 נספו ואנו מרכינים ראש לזכרם של: Akemi Nakamura(Captain), Hiroshi Nisaka (Deck chief), Katsuji Takano, Kazuo Ogasawara, Hisashi Tokuno, Torinorir Sato, Nobuhiro Nakamoto ".
 
"צים והחברה לישראל", אמר עופר, "מוסרות את תנחומיהן למשפחות ההרוגים ומאחלות לימאי הניצול Kaname Fujisato החלמה מהירה. אנחנו חוקרים את התאונה במלוא הרצינות והמרץ. שר התחבורה הישראלי מר מאיר שטרית שלח חוקר להונג קונג, כמו כן ביקשנו שיצטרף לחקירה גם נציג מטעם משרד התחבורה היפני".
 
"אנחנו נשתף פעולה באופן מלא עם ועדת החקירה היפנית, ונחלוק איתם את כל הממצאים והעובדות כפי שעשינו עד עכשיו. אנחנו מביעים מעומק ליבנו את התנצלותנו העמוקה ותנחומינו הכנים למשפחות השכולות ולעם היפני כולו".
 
עופר ציין כי הוא מאמין לרב החובל של "צים אסיה" שלא הרגיש בפגיעה והוא בטוח כי אם היה מודע לה, היה עוצר את האונייה כדי להציל את הימאים. "עם זאת" ,הוסיף עופר, "צריכה להתקיים חקירה מלאה, ועפ"י ממצאיה ננהג ונישא באחריות".
 
שגריר יפן בישראל Jun Yokota אמר: "עידן עופר יו"ר צים ביקר אותי, התנצל והציע שיתוף פעולה מלא בחשיפת העובדות. מר עופר הצהיר שיעזור ככל הניתן למשפחות ההרוגים ולניצול. אמרתי לו שאני חושב שבמקרים אלה חשוב מאוד לגלות את העובדות. עוד מסר לי מר עופר כי נציגי צים יבקרו את המשפחות השכולות ביפן".
 
מנכ"ל צים, דורון גודר, טס ערב החג ליפן וקיים שם מסיבת עתונאים בה הביע גודר את התנצלותו וצערו בפני המשפחות השכולות ובפני העם היפני. כמו כן הציע מנכ"ל צים סיוע כלכלי, במידת הצורך, למשפחות השכולות.
 
להלן שרשרת הארועים של התאונה :
 
תחילת הארוע – יום רביעי שעבר
 
שבעה דייגים יפנים מצאו את מותם ביום רביעי שעבר, לפנות בוקר, לאחר שבדופן ספינת הדייג Shinsei Maru No. 3 נפער חור באורך של מטר. דייג שמיני שהיה על סיפון ספינת הדייג ניצל. ספינת הדיג נמצאה הפוכה בלב ים, כ- 40 קילומטר מחופי הוקאידו, האי הצפוני ביותר של יפן.
 
משטרת קוריאה פתחה בחקירה שכללה גביית עדות מעשרות אנשי הצוות של אניות מכולה שהפליגו באזור, לרבות אנשי צוות האניה "צים אסיה", שהפליגה באזור בסמוך למועד הארוע. כבר בראשית החקירה הועלה חשד כנגד האניה "צים אסיה" לאחר שלאורך אחת הדפנות שלה נמצאו סימני צבע לבנים וסריטה באורך 20 מטרים.
 
בשלב זה בחרה חברת צים לציין שהאניה "צים אסיה" המשיכה בדרכה מקוריאה לשנגחאי שבסין וכי קפטן האניה מסר למרכז השליטה של צים בחיפה כי האניה לא היתה מעורבת באירוע שקרה לספינת הדייגים היפנית.
 
 
נפתחת חקירה; צים משתפת פעולה עם משמר החופים היפני
 
"צים שרותי ספנות משולבים בע"מ, משתפת פעולה באופן מלא עם משמר החופים היפני בחקירת התהפכות ספינת הדייגים Shinsei Maru No. 3והחלה בבדיקה פנימית משלה של הארוע", כך מסר דובר חברת צים, לאחר שהחלו להתברר תוצאות התאונה ומשנפתחה חקירה.
 
הדובר ציין בשלב זה שעפ"י הדיווח הראשוני של הצוות, לא הורגש בקיום מגע עם ספינה אחרת. בשלב זה נקטה צים ביוזמה והחלה לנהל בדיקה פנימית מלאה משלה. יו"ר אזור אסיה והפסיפיק של צים, רב חובל יגאל דפני, נשלח לאוניה כדי לתשאל את הצוות, וקבוצה בכירה של נציגי החברה נשלחת ליפאן על מנת להיות בקשר עם משמר החופים היפאני.
 
"חברת צים תקבע במדוייק מה אירע ואם אומנם האוניה צים אסיה היתה מעורבת בתאונה הטראגית. בהקשר זה נמשיך לשתף פעולה באופן מלא עם הרשויות הרלבנטיות. אם יימצא שצים אסיה היתה מעורבת בתאונה מצערת זו, חברת צים תקבל, כמובן, את האחריות על עצמה".
 
 
שר התחבורה הורה לשלוח חוקר שיבדוק את נסיבות התאונה
 
עת החלו לזרום הידיעות על התאונה ועל הקשר האפשרי של "צים אסיה" למותם של שבעת הדייגים, הורה שר התחבורה, מאיר שיטרית, ביום שני, ערב ראש השנה (2 אוקטובר), לרשות הספנות ולנמלים שבמשרדו לשלוח חוקר שיבדוק האם אוניה של חברת הספנות הישראלית "צים" היתה מעורבת בתאונת "פגע וברח". חוקר רשות הספנות והנמלים יגבה עדויות מאנשי הצוות של אונית "צים".
 
 
משמר החופים היפני קבע - "צים אסיה" היא שפגעה בספינת הדייג היפנית
 
ביום שני בבוקר, לפי שעון ישראל, יצאה הודעה רשמית של משמר החופים היפני, הקושרת באופן ישיר את האניה "צים אסיה" במעורבות בתאונה. על פי ממצאי החקירה של משמר החופים היפני, שאריות הצבע שנמצאו על ספינת הדייג תואמות לצבעה של האניה "צים אסיה" שעוגנת כעת בנמל פוסן.