צים : הפסד של 14.6 מליון דולר במחצית הראשונה של 2002

למערכת העתון "שי ספנות ותעופה" נמסר כי חברת צים סיימה את תקופת הדוח בהפסד של כ- 14.6 מליון דולר לעומת רווח של כ-12.1 מליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. את הרבעון השני בשנת החשבון סיימה צים בהפסד של כ- 6.7 מליון דולר לעומת הפסד של כ- 7.9 מליון דולר ברבעון הר


00:00 ,28.08.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
 
למערכת העתון "שי ספנות ותעופה" נמסר כי חברת צים סיימה את תקופת הדוח בהפסד של כ- 14.6 מליון דולר לעומת רווח של כ-12.1 מליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. את הרבעון השני בשנת החשבון סיימה צים בהפסד של כ- 6.7 מליון דולר לעומת הפסד של כ- 7.9 מליון דולר ברבעון הראשון של שנת הדוח ורווח של 6.2 מליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
 
הכנסות צים הסתכמו בתקופת הדוח בסכום של כ- 759 מליון דולר לעומת סך של כ-851 מליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הירידה בהכנסות נובעת מירידה חדה של כ- 14.2% בדמי ההובלה הממוצעים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. יחד עם זאת חלה עליה של כ- 7.5% בכמויות המובלות, דבר שקיזז חלק מאובדן ההכנסה.
 
הירידה בדמי ההובלה מיוחסת להאטה בפעילות הכלכלית העולמית ובעיקר של ארה"ב שהחלה בסוף שנת 2000 ונמשכת לתוך שנת 2002. ההאטה לוותה בכניסה מסיבית של אניות גדולות מבנייה חדשה למערך הצי העולמי, דבר שיצר פער גדול בין הביקוש להובלות לבין היצע נפח ההובלה. המצב הנ"ל הביא לתחרות חריפה על מטענים בקטעי הסחר המרכזיים ולירידה המחירים עקב כך.
 
במטרה לייעל את פעילותה העיסקית של צים ולשפר את רמת השירות , פועלת צים גם באמצעות שיתופי פעולה עם חברות ספנות אחרות.
 
ברבעון השני של שנת הדוח הסתכמו הכנסות צים בסכום של כ- 397 מליון דולר לעומת סך של כ- 362 מליון דולר ברבעון הראשון של שנת הדוח וסך של 431 מליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
 
ההוצאות המשתנות בתקופת הדוח גדלו בשיעור של כ- 3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד בעוד שבכמות ההובלות חל גידול של כ- 7.5%. השיפור נובע בשל התייעלות וחסכון וכן בשל התחזקות הדולר מול המטבעות האירופיים והחלשותו מול חלק מהמטבעות במזרח הרחוק.
 
הוצאות דמי החכירה קטנו בתקופת הדוח בשיעור של כ- 18.5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
הוצאות המימון של צים הסתכמו בתקופת הדוח בסכום של כ- 23.1 מליון דולר, ירידה של כ- 21% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הירידה נבעה בעיקר בשל הירידה בשיעור ריבית הליבור.
 
לאחר תאריך המאזן החליט דירקטוריון צים לאשר תכנית הצטיידות של ארבע אניות נוספות. אניה אחת תירכש על ידי צים ושלוש אניות תוחכרנה (מתוכן שתי אניות תוחכרנה מבעלי עניין) לתקופה של 10 שנים. האניות יכנסו לשירות במהלך שנת 2004.
 
בהתייחס לצים מסר מר יוסי רוזן, מנכ"ל החברה לישראל כי הוסכם בין המדינה לבין החברה כי לחברה לישראל ניתנה רשות לקבל הזמנה להשתתף בהליך ההפרטה של צים כקבוצה והחברה תהא רשאית לצרף גורמים נוספים לקבוצה בהמשך תהליך ההפרטה.
 
החברה לישראל רואה חשיבות עליונה בהפרטת צים, ציין רוזן, ועל כן, ויתרה על זכות הסירוב הראשונה ועל זכות ההצטרפות, וזאת כל עוד נמשך ההליך הנוכחי, מתוך רצון לסייע לרשות בתהליך המכירה.
על פי מר רוזן, החברה לישראל עצמה מתכוונת לסייע לרשות לאתר שותף אסטרטגי לצידה.
 
לאחר תאריך המאזן, הוסכם בין המדינה לבין החברה כי לחברה ניתנה רשות לקבל הזמנה להשתתף בהליך ההפרטה של צים כקבוצה והחברה תהא רשאית לצרף גורמים נוספים לקבוצה בהמשך הליך ההפרטה.
החברה ויתרה על זכות הסירוב הראשונה ועל זכות ההצטרפות כהגדרתם בהסכמי 2001.
תוקף הויתור יהא למשך כל עת תוקפם של הסכמי 2001, שהוארכו עד ליום 29.1.2005, ובלבד שהחברה תהא רשאית, לפי שיקול דעתה, לחזור בה מן הויתור ולפרוש בכך כקבוצה במסגרת הליך ההפרטה, וזאת על ידי מסירת הודעה בכתב לרשות החברות הממשלתיות.
נכון למועד החתימה על הדוחות הכספיים, החברה טרם קיבלה החלטה אם להשתתף בהליך ההפרטה.
 
שיעור ההחזקה של החברה לישראל בחברת צים עומד בשיעור של % 48.9.