צ'איינה שיפינג תובעת 100 מליוני דולרים מצים על הפרת הסכמים

בצ'איינה שיפינג טוענים כי בשנת 2008 סוכם בין הצדדים כי צים תחכור 4000 TEU קיבולת שבועית על 8 מהאוניות של צ'איינה שיפינג הפועלות בסחר שבין נמלי סין וצפון אירופה. צים בתגובה: המשא ומתן טרם הבשיל לחתימה על חוזים מחייבים


00:00 ,07.05.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

בצ'איינה שיפינג טוענים כי בשנת 2008 סוכם בין הצדדים כי צים תחכור 4000 TEU קיבולת שבועית על 8 מהאוניות של צ'איינה שיפינג הפועלות בסחר שבין נמלי סין וצפון אירופה. צים בתגובה: המשא ומתן טרם הבשיל לחתימה על חוזים מחייבים
 
סכסוך מסחרי פרץ בימים אלה בין חברות הספנות צים צ'איינה שיפינג. כך פורסם אמש בעתונות הבינלאומית. עפ"י מקורות שונים, חברת צ'איינה שיפינג מאשימה את צים בהפרת ההסכם לשיתוף פעולה בקו השירות בין נמלי אסיה ואירופה.
 
עוד נודע כי אמנם צ'איינה שיפינג איימה לפנות להכרעת בית המשפט, אך סביר להניח שהסכסוך יופנה לטיפול בוררות בינלאומית.
 
עפ"י הטענות, בשנת 2008 הגיעו החברות צים וצ'איינה שיפינג על להבנות מסחריות לפיהן צים תחכור 4000 TEU קיבולת שבועית על 8 מהאוניות של צ'איינה שיפינג הפועלות בסחר שבין נמלי סין וצפון אירופה. גובה העסקה הוערך ב- 100-120 מליוני דולרים.
 
עוד נמסר כי שיתוף הפעולה בין החברות נועד לבוא ולהחליף את קו השירות השבועי שהפעילה צים מאסיה לצפון אירופה – שירות שבוטל בדצמבר 2008.
 
ככל הידוע, לאחרונה הוחלט בחברת צים לסיים את שיתוף הפעולה כנראה בעקבות הירידה החדה בביקושים להובלה בסחר עם נמלי המזרח הרחוק. בחברת צ'איינה שיפינג טוענים שבעקבות כך נגרמו לחברה נזקים כבדים בגובה עשרות מליוני דולרים. בצים טוענים מנגד (להלן תגובתם מטה) כי ההבנות לשיתוף הפעולה ארוך טווח בין הצדדים לא הבשילו לכלל חתימה על חוזה.
 
גורמים בענף הספנות העריכו בנוסף שמצבה הכלכלי של חברת צים שהחמיר לאחרונה – רשמה הפסד של כ- 330 מליוני דולרים בשנת 2008, היווה את אחד מהגורמים להחלטה של צים לסיים את שיתוף הפעולה.
 
 
דובר צים מסר בתגובה:
התייחסנו לנושא בדו"ח של הרבעון, מעבר לכך אנו לא מתייחסים.
סעיף 13.22: בעת האחרונה פתחה חברת China Shipping Container Lines Ltdבהליכי בוררות בקשר עם הסכמי שיתוף פעולה שלטענתה נקשרו בינה לבין החברה. החברה מצידה גורסת כי ההסכמים לא השתכללו להסכמים מחייבים שכן הם היוו חלק מפרויקט שתוף פעולה ארוך טווח בין שתי החברות שעדיין היה בשלב המשא ומתן אשר טרם השתכלל לגמירות דעת ולחתימה על חוזים מחייבים. בשלב מקדמי זה טרם פורטו התביעות אולם כבר בשלב זה ,על דעת היועצים המשפטיים של החברה, לגבי רוב התביעות לא תהיה לחברה חבות כלשהיא.