פשיטה של המשטרה הירוקה על משרדי רשות הנמלים חשפה מסמכים המעידים על פינוי בוצה רעילה לאתרי בניה

הפשיטה נערכה בעקבות צו של בית משפט השלום בחיפה שאיפשר תפיסת מסמכים


00:00 ,09.06.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
במהלך פשיטה של המשטרה הירוקה, השייכת למשרד לאיכות הסביבה, על משרדי רשות הנמלים וחברת אוקיאניה, נתפסו מסמכים המעידים על פינוי בוצה רעילה לאתרי בניה שונים. הפשיטה נערכה בעקבות צו של בית משפט השלום בחיפה שאפשר תפיסת מסמכים.

לדברי מפקד המשטרה הירוקה, אמיר לוין, במהלך ביצוע הצו נתפסו מסמכים רבים הנוגעים לפינוי הבוצה לבית הספר חב"ד בקרית שמואל ולפינוי בוצה לאזור התעשייה קרית אתא. לוין הדגיש, שבמהלך חקירת המעורבים בפרשה התבררה מעל לכל ספק, מעורבותם של רשות הנמלים, גורמי פיקוח ברשות הנמלים וחברת אוקיאניה בפרשה. עוד נמסר, שהחקירה בראשיתה, וכי בעתיד הקרוב צפויה חקירתם של גורמים נוספים.

כפי שפורסם ב"גלובס", ראשיתה של הפרשה לפני כשבועיים, בעקבות תלונה של אזרח שפנה למשרד לאיכות הסביבה והודיע על כך שמשאיות מובילות לאתר הבנייה של בית הספר משאיות ובהן חומר בצבע שחור. בדיקת החומר גילתה שמדובר בבוצה (תוצר לוואי של תהליך טיהור השפכים המכיל בעיקר חיידקים ומתכות כבדות) שמקורה ברציף המזרח של נמל הקישון, שנמצא בשלבי הקמה. במסגרת העבודות הוצאו עד כה כ-120 אלף טון חול ובוצה ברמות שונות של זיהום.

בעקבות הממצאים, פתח המשרד לאיכות הסביבה בחקירה, ממנה עלה, שהבוצה היתה מיועדת להישלח להטמנה באתר ההטלה הימי, איפסילון, של המשרד לאיכות הסביבה, אך למרות זאת היא מצאה את דרכה באתרי בניה שונים.

בדיקת מעבדה שנערכה לבוצה גילתה שורה ארוכה של מתכות כבדות וחומרים רעילים נוספים. הטמנת חומרים אלה בקרקע, וחלחולם עלולה לגרום לזיהום חמור של מי התהום, ולזיהום האוויר. רשות הנמלים הודיעה אז בתגובה שלא ידעה על דבר ההטמנה האסורה,