פרקליטות מחוז ת"א ביקשה לבטל כתב האישום נגד עמוס רון

כנגד מנכ"ל רשות הנמלים והרכבות דאז הוגש כתב אישום על קבלת דבר במרמה והפרת אמונים עקב חשד לתפירת מכרז לכריית חול בעורף נמל אשדוד בשנת 2003. הפרשה התפוצצה עם התפטרותו של דן תיכון מתפקידו כיו"ר חנ"י בינואר 2006. עמוס רון: שמח על החלטת הפרקליטות, ומצטער על הר


00:00 ,05.08.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

כנגד מנכ"ל רשות הנמלים והרכבות דאז הוגש כתב אישום על קבלת דבר במרמה והפרת אמונים עקב חשד לתפירת מכרז לכריית חול בעורף נמל אשדוד בשנת 2003. הפרשה התפוצצה עם התפטרותו של דן תיכון מתפקידו כיו"ר חנ"י בינואר 2006. עמוס רון: שמח על החלטת הפרקליטות, ומצטער על הרוע והזדון שהביאו להשתלשלות הזו ולעינוי הדין
 
פרקליטות מחוז תל אביב ביקשה ביום חמישי שעבר (ב-30 ביולי) מבית משפט השלום בתל אביב להורות לבטל את כתב האישום כנגד עמוס רון אשר הוגש נגדו בקיץ 2008. יש לציין כי החקירה בפרשה החלה בפברואר 2005.
 
כזכור, כתב האישום הוגש עקב מכרז שנוי במחלוקת לכריית חול בשטח של 170 דונם בעורף נמל אשדוד שנערך בשנת 2003, עוד בזמן קיומה של רשות הנמלים והרכבות, והיא התפוצצה בינואר 2006 עם התפטרותו של יו"ר חברת נמלי ישראל, דן תיכון, אשר הגיש תלונה במשטרה בעקבות ממצאיו של דו"ח ביקורת פנימי של רשות הנמלים והרכבות על השתלשלותו של המכרז המדובר. לדברי תיכון, הוא הגיש את התפטרותו מהתפקיד לאחר שהתגלו, על פי טענתו, "אי סדרים חמורים ופגיעה שיטתית קשה בטוהר המידות בחנ"י / רשות הנמלים". תיכון אף העביר את ממצאי טיוטת הדו"ח לידי מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס.
 
על פי ממצאי טיוטת דו"ח הביקורת הפנימי, המכרז ניתן שלא כדין לחברת בוסטיקו בע"מ, מקבוצת איש העסקים יעקב אנגל כאשר שווי הזיכיון באותה עת נאמד במיליוני דולרים.
 
תיכון ציין במסיבת עיתונאים שקיים עם התפטרותו מתפקיד יו"ר חברת נמלי ישראל (אשר החליפה את רשות הנמלים בשנת 2005) כי הוא שמע על הפרשה רק בסוף פברואר 2005, אז הונחה על שולחנו תביעה משפטית מבוסטיקו על סך של 2.5 מיליון שקל. "קראתי ולא האמנתי. פניתי למבקר הפנימי והטלתי עליו לבדוק את הפרשה".
 
בעקבות התפוצצות הפרשה עוכב רון בחודש אוגוסט 2006 לחקירה על ידי משטרת ישראל בחשד לקבלת דבר במרמה והפרת אמונים והובא בפני שופט בחשד למעורבות במכרז לביצוע עבודות כריית חול ועפר בשטח ה"טלפורט" באשדוד.
 
יש לציין כי עמוס רון הכחיש בזמנו את כל החשדות נגדו וטען כי דן תיכון מתנכל לו ועל כן הוא מגיש נגדו תלונות כזב. עמוס רון טען עוד כי מהלכיו באותו מכרז לכריית חול נעשו כדין, והוא לא חרג מהנהלים ולא העדיף יזם כלשהו.
 
בהקשר לטיוטת הדוח אמר אז רון כי מדובר בדו"ח מקומם ומגמתי, שנערך באופן רשלני ומוטב היה אילו לא היה מוגש כלל. "העילה לעריכת הדוח מוסברת בפתח הדו"ח - 'לבקשת היו"ר'", אמר רון.
 
כאמור, לאחרונה, לאחר שלוש וחצי שנים של חקירת משטרה ושמיעת ראיות התביעה בתיק, החליטה הפרקליטות, בהסכמת רון ובא כוחו, עו"ד איתן מעוז, לחזור מכתב האישום ולסיים בכך את ההליך המשפטי נגד רון.
 
סניגורו של רון, עו"ד איתן מעוז, אמר בתגובה להחלטת הפרקליטות כי " זוהי החלטה נכונה ונבונה של הפרקליטות, ומראה שעם תום פרשת התביעה הופעלה מידה רבה של שיקול דעת, יחד עם רגישות אנושית. אני שמח מאד על ההחלטה שתאפשר לרון לחזור ולפעול בזירה הציבורית או העסקית".
 
עמוס רון הגיב ואמר כי "אני כמובן שמח על החלטת הפרקליטות, ומצטער על הרוע והזדון שהביאו להשתלשלות הזו ולעינוי הדין. אצטרך עוד זמן מה כדי להסתגל למצב החדש ולשקול איך להגיב לגופו של עניין. כמובן שהדבר החשוב ביותר מבחינתי כעת הנו להמשיך ולטפל במחלתי כדי להבריא".
 
מחברת נמלי ישראל נמסר כי היא מברכת על ההחלטה בפרשה מתקופת רשות הנמלים, שבאה לסיומה באופן זה. "החברה מודה לעמוס רון על תרומתו החשובה לקידום ענף הנמלים בישראל, ומאחלת לעמוס רון הצלחה בהמשך דרכו העסקית והאישית".