פרוייקט נמל הכרמל יוצא לדרך

בשלב הראשון משקיעה חברת נמלי ישראל 1.2 מיליארד שקלים;ראש עירית חיפה: השבוע הזה הוא מהמשמעותיים בתולדות העיר;עמוס רון: פרוייקט הכרמל הינו רב שלבי בהשקעה כוללת של 8 מיליארד ₪ ;עוזני: אנו רוצים להיות אחד משלושת הנמלים הגדולים באגן הים התיכון


00:00 ,26.07.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

בשלב הראשון משקיעה חברת נמלי ישראל 1.2 מיליארד שקלים; ראש עירית חיפה: השבוע הזה הוא מהמשמעותיים בתולדות העיר; עמוס רון: פרוייקט הכרמל הינו רב שלבי עם השקעה כוללת של 8 מיליארד ₪ ; עמוס עוזני: אנו רוצים להיות אחד משלושת הנמלים הגדולים באגן הים התיכון
 
פרוייקט נמל הכרמל, תכנית פיתוח רחבת היקף של נמל חיפה יוצאת לדרך בהשקת שלב א' ובהשקעה של 1.2 מיליארד ₪. הארוע צויין בטקס מיוחד, במעמד שר התחבורה מאיר שטרית, ראש העיר חיפה- יונה יהב, ראשי חברות נמלי ישראל ונמל חיפה ומאות מוזמנים.
 
פרוייקט נמל הכרמל שלב א' הינו אחד מפרוייקטי התשתית הגדולים במשק, אשר צפוי להגדיל את קיבולת הנמל בכ- 450 אלף מכולות בשנה. במסגרת הפרוייקט יוקם מסוף מכולות מודרני משולב עם רציף חדש באורך של 700 מטר ויוקם רציף מטען משני באורך של 250 מטר. המסוף החדש יצוייד בעגורנים מתקדמים לפריקה, טעינה ואחסנה של מכולות ויוקמו שטחי תפעול ואחסון מתקדמים.
 
במסגרת הפרוייקט, יוקם גם מתחם שער כניסה ויציאה משוכלל המשלב אמצעים טכנולוגיים מתקדמים. בנוסף, מערכת ה- TOSלניהול מסופי מכולות תשולב ברציפי הנמל הקיים וברציפי הכרמל שיוקמו.
 
שר החבורה מאיר שטרית ציין בסיפוק שמדובר בהסטוריה קטנה עבורו שכן בתקופת כהונתו כשר האוצר, בשנת 1999 הוא אישר את הקמת נמל היובל באשדוד ואת תכניות ההקמה לנמל הכרמל ובמהלך של שבוע ימים הוא חונך את אבן הפינה להתחלת עבודות הפיתוח של נמל הכרמל ואת פתיחת נמל היובל בשבוע הבא.
 
השר סיפק כותרת פוליטית קטנה באומרו: "אני מקוה שאהיה נוכח, כשר התחבורה, גם בעוד ארבע שנים בהנחת אבן הפינה להפעלת הנמל". לדבריו, הוא מעוניין להמשיך בתפקידו גם בקדנציה הבאה בממשלה.
 
יונה יהב, ראש העיר של חיפה, אמר: "השבוע הזה הוא מהמשמעותיים בתולדות העיר- 2 הפרוייקטים הגדולים והחשובים בהשקעה בהיקף של 2 מיליארד דולר יצאו לדרך: פרוייקט מנהרות הכרמל ופרוייקט נמל הכרמל. המשותף לשני הפרוייקטים היא הסחבת בה נקטה הממשלה. הסחבת הזו נגמרת כאן ועכשיו". ראש העיר ציין שני פרוייקטים חשובים נוספים, תומכי נמל – השער החדש והמשקף שיתנו דחיפה נוספת לנמל.
 
דן תיכון, יו"ר חברת נמל ישראל, שלא נכח בארוע, מסר כי פיתוח נמל חיפה יהווה מנוף כלכלי לנמל, לעיר חיפה ולאזור הצפון. תיכון ציין שחנ"י תשקיע את כל המשאבים הנדרשים להפיכת נמלי ישראל למשוכללים ולמובילים באזור, אך בסופו של דבר רמת האטרקטיביות של הנמלים תיקבע על ידי רמת הניהול, שיפור השירות והתייעלות.
 
דוד חרמש, יו"ר דירקטוריון חברת נמל חיפה, ציין שהוא תקוה שהפרוייקט יסתיים בתוך שלוש שנים בלבד. הוא פנה אל ראש העיר וקרא לו שלא להמתין לאישורים מצידו של שר התחבורה ולפעול יחדיו ולהפעיל לחצים על מנת לקדם פרוייקטים שונים הקשורים בנמל. הוא ציין את בעיית עורף הנמל שמחייבת מציאת פתרונות והכשרת שטחי עורף, אם לא בעיר חיפה, אז במקומות אחרים. חרמש סיים דבריו באומרו: "העובדים הבינו ששירות זה שם המשחק. למרות נמל היובל, אנו נמשיך ונשמור על הפער".
 
עמוס רון, מנכ"ל חנ"י, אמר כי הנחת אבן הפינה מתייחסת לשלב א' במסגרת תכנית פיתוח רב שלבית של הנמל שתבוצע בהשקעה כוללת הנאמדת בלמעלה מ- 8 מיליארד ₪, במהלכה ישתלב נמל חיפה במערכי תחבורה נוספים. רון ציין שבמסגרת החוזה עם הקבלן המבצע את עבודות התשתית הימית והפיתוח, חברת א. ארנסון, נדרשה החברה להעסיק עובדים ישראלים והפרוייקט יהווה מקור תעסוקה למאות עובדים ועשרות ספקים, קבלנים, ונותני שרותים אחרים.
 
עמוס עוזני, מנכ"ל חברת נמל חיפה, בחר להציג את החזון של הנמל. "אנו רוצים להיות אחד משלושת הנמלים הגדולים באגן הים התיכון. אנו רוצים להיות שער כניסה מרכזי לירדן, עירק והרשות הפלשתינאית. אנו גם רוצים להיות צומת מרכזית בתנועה בין מזרח ומערב". עוזני הוסיף וציין שתנועת המטענים בין הודו, סין והונג קונג לארה"ב גדלה ב- 15% לשנה כשרוב המטענים עוברים קרוב לנמל אך לא דרכו. "אנו רוצים להיות ה- HUBשלהם".
 
עוזני ציין שבנמל מקווים שבסוף העשור הנוכחי הם יטפלו ב- 2 מליון TEU לשנה, לעומת מליון TEU כיום. "זה בהחלט משתלב עם פתוח הנמל הכרמל", אמר. הוא ציין שהם מתכוונים, בשנים הקרובות, להעמיק את הרצפים ל- 15.5 מטר על מנת שאניות בנות 9000 TEU ויותר יוכלו לעגון בנמל. הוא ציין שעד שנת 2020 ישנע נמל חיפה כפליים מאלו שישנע נמל אשדוד.
 
עוזני אף ציין את התכנית להארכת שתים משלושת הערוגות ברציף המזרחי ולקשר את הערוגה השלישית לקו מסילת הרכבת.