פעולות החילוץ והגרירה של האניה Pelican I

כפי שכבר דווח בתחילת השבוע, בבוקר יום ראשון השבוע ארעה התנגשות בין שתי אניות מכולה ה- MAERSK BAHRAIN וה- PELICAN I. ההתנגשות התרחשה במעגן ה-Nauw van Bath, שהינו מעבר צר על נהר ה-Westerscheldt בצידה של אנטוורפן


00:00 ,24.07.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
כפי שכבר דווח בתחילת השבוע, בבוקר יום ראשון השבוע ארעה התנגשות בין שתי אניות מכולה ה- MAERSK BAHRAIN וה- PELICAN I. ההתנגשות התרחשה במעגן ה-Nauw van Bath, שהינו מעבר צר על נהר ה-Westerscheldt בצידה של אנטוורפן.

מיד לאחר ההתנגשות חברת Multraship שלחה את ה- MULTRAJET שלה למקום האירוע שבמהלכו היא פינתה 24 אנשי צוות שהונחתו בבטחה על החוף. הנזק שנגרם לאניה MAERSK BAHRAIN לא היה רציני ולכן יכלה האניה להמשיך במסעה והגיעה ל-Vlissingen Oost שם בדקו את מהות הנזק.

לעומת זאת לאניה PELICAN I נגרם כנראה נזק רציני יותר שפגע ביכולת הניווט שלה. היא נפגעה בחדר המכונות אשר הוצף במים וכך גם בחלק שבו נמצא מטען. מספר רב של גוררות הגיעו למקום האירוע תוך נסיון לדחוף את האניה לעבר המים הרדודים בכדי למנוע שקיעתה במסלול השייט.

תוך כדי פעולות הסיוע נחתם החוזה בין הבעלים של האניה ובין החברות שעסקו בהצלה ה-MULTRASHIP SALVAGE BV UV וה-URS SALVAGE & MARITIME CONTRACTING .

במהלך ההצלה השתתפו הגוררות ST.ANNASTRAND, SCHELDE 10, BURGHTUNION SAPPHIRE, UNION DIAMOND, LIEVE GEVAERT, MULTRATUG 5, MULTRATUG 8 ו-MULTRATUG 9.

בינתיים הובהל למקום עגורן צף של חברת OVET שהחל לפרוק מכולות מהאניה ל-15 דוברות שהגיעו למקום במיוחד לצורך זה. בזמן העבודה המשיכה הגוררת MULTRATUG 6 לנווט את האניות השטות בנהר שבו יש תנועה רבה של אניות לעבר אנטוורפן. חברת Multraship שיגרה למקום גם את ה-COBI-M שלה לעזרה.

פעולות ההצלה כללו גם שתי מיכליות אשר הובאו לשם בכדי לשאוב לתוכן מים מתוך חדר המכונות.

האניה PELICAN I נבנתה בשנת 1988, בגדנסק שבפולין והופעלה במהלך השנים תחת השמות: Genova, Nuova Mediterranean, LT Mediterranea, Asia Opal ו- Zim Antwerp ומאז ספטמבר 2002 היא פועלת תחת השם PELICAN I.

האניה באורך 202 מטרים, שוקע של 31 מטרים ושטה במהירות מירבית של 19 קשרים. האניה שייכת לחברת האחים עופר בחיפה, הפועלים בענף הספנות כמעט 50 שנה. לחברה צי של יותר מ-30 אניות שכולן מסווגות בתקן ISO 9002. בין השאר כולל הצי אניות מכולה, אניות למטענים מתגלגלים, אניות קרור, צובר ומיכליות וכן אניות רב תכליתיות. חלק מהאניות חכורות על ידי צים, אגרסקו, חברת החשמל הישראלית ובתי הזיקוק.
 
להלן תמונה מוגדלת של פעולת החילוץ :
 
פעולות החילוץ והגרירה של האניה Pelican I
 
המידע והתמונה נמסרו לפרסום מחברת Multraship ההולנדית, שהיא חברה פרטית המתמחה בביצוע פעולות של גרירה, חילוץ והצלה בנהרות ובים, שלקחה חלק מאד פעיל בחילוץ האניה Pelican I ובגרירתה לצורך תיקונים.