פלדה: המצב בנמל אשדוד הוא לאחר ייאוש

יו"ר ועדת התובלה בהתאחדות התעשיינים קורא לשר התחבורה לקחת אחריות ולדאוג לסחר הסדיר של ישראל. פלדה: המצב באשדוד קטסטרופלי ויש חשש מקריסה מוחלטת. נמל אשדוד בתגובה: זמן המתנה ממוצע לאוניה הוא 3 עד 5 ימים


00:00 ,02.09.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר ועדת התובלה בהתאחדות התעשיינים קורא לשר התחבורה לקחת אחריות ולדאוג לסחר הסדיר של ישראל. פלדה: המצב באשדוד קטסטרופלי ויש חשש מקריסה מוחלטת. נמל אשדוד בתגובה: זמן המתנה ממוצע לאוניה הוא 3 עד 5 ימים
 
המצב בנמל אשדוד הוא לאחר ייאוש - בעלי אוניות מאיימים לעזוב את הנמל ואילו משרד התחבורה והנהלת נמל אשדוד פועלים בעצלתיים לפתרון המשבר. כך טוען צבי פלדה, יו"ר ועדת התובלה בהתאחדות התעשיינים.
 
פלדה טוען כי המצב בנמל אשדוד קטסטרופלי, כאשר כל הצעות המשתמשים בתובלה ימית, כפי שהוגשו למשרד התחבורה ולהנהלת הנמל על מנת למנוע את הקריסה התפעולית בנמל, לא מולאו כלל או שמתנהלות בעצלתיים. אוניות ממתינות בנמל  בין 12 ל-24 ימים; 50% מהציוד המרכזי בנמל מושבת; אין עבודה מסביב לשעון, קיים מחסור בחלקי חילוף ובציוד נוסף וכתוצאה מכך מושבתים מנופים ומלגזות לתקופות ארוכות עד הגעת החלפים הנחוצים; קיים מחסור בכוח אדם, כאשר קליטת כוח האדם מבוצעת באופן חלקי ביותר והכשרת העובדים מתנהלת באיטיות; תחזוקת הציוד בנמל ממשיכה להיות לקויה, כאשר החזרת הציוד המכני לכשרות מתבצעת בנמל אשדוד במשמרת ראשונה בלבד ואילו במשמרת השנייה והשלישית הציוד אינו מטופל על מנת להחזירו לעבודה. התוצאה: מחסור בכלים מכניים זמינים.
 
מצב זה גורם לכך שהיבואנים והיצואנים ממשיכים לשלם מיליוני שקלים עבור היטלי צפיפות ואחסנה בנמל אשדוד.
פלדה מדגיש כי המצב בנמל אשדוד אמור אף להחמיר בתוך מספר ימים, תוך שהוא חושש שהנמל יגיע אף לקריסה מוחלטת, זאת עם סיום עונת הקיץ והגדלת העומס בנמל בעונת החורף הצפויה. דבר שיביא לפריקת חלק מהמטענים בנמלים זרים ולנזק עצום למשתמשים בתובלה הימית.
 
גם סגירת מרבית הרציפים בנמל אשדוד לשבועיים בשל הצורך לפריקה של ציוד ביטחוני תחריף את המצב. כמו כן שיפוץ רציף מספר 7 בנמל אשדוד עלול אף הוא להאט את קצב הפריקה והטעינה בנמל. פלדה קרא לשר התחבורה, שאול מופז, לקחת אחריות ולדאוג להמשך הסחר הסדיר של ישראל.
 
פלדה מזכיר כי לפני כ-4 חודשים התקיים דיון חירום בהתאחדות התעשיינים עם המשתמשים בתובלה ימית. בדיון הוצג לשר התחבורה המצב החמור בנמל אשדוד, ובעקבות הדיון הקים השר מופז ועדה בראשות מנכ"ל משרדו, גדעון סיטרמן, שאמורה היתה לתת פתרונות למשבר. אך מאז ועד היום נעשה מעט מאוד לפתרון ממה שהומלץ על ידי המשתמשים והמצב בנמל אשדוד ממשיך להיות חמור.
 
מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה כי בימים אלה קיים עומס בנמל הנובע מיבוא רב של סחורות לפני תקופת החגים ואוניות רבות של גרעינים שפוקדות את הנמל, הן בגלל שנת השמיטה והן בגלל הטיית אוניות מחיפה עקב שיפוץ של רציף.
 
מחברת הנמל נמסר עוד כי על פי נתוני המתנת אוניות שנמצאים ברשותם, בימים אלה זמן המתנה ממוצע לאוניה הוא עד 3 ימים ומקסימום עד 5 ימים ולא מדובר בשום אופן על המתנות כפי שצוין על ידי התאחדות התעשיינים.
 
מחברת הנמל ביקשו להזכיר כי בימים אלה מטמיעה החברה את מערכת ה-TOSומגייסת בנוסף 100 עובדים חדשים למערך התפעול. "אנו עושים את מרב המאמצים על מנת לקצר ולמזער את העומס שנוצר בנמל", נמסר.