פיתוח עצמי של מערכת ממוחשבת לבקרה וויסות נוסעים בנמל חיפה

נמל חיפה הציב לעצמו בראש מעייניו את השרות המיטבי ללקוחותיו. במסגרת מגמה זו וכדי לתת מענה נאות לעומסים שנוצרו בתנועת הנוסעים המפליגים בתחילת העונה, הנחה מנהל הנמל מנדי זלצמן את יחידת המיחשוב, לפתח לאלתר מערכת


00:00 ,14.06.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
נמל חיפה הציב לעצמו בראש מעייניו את השרות המיטבי ללקוחותיו. במסגרת מגמה זו וכדי לתת מענה נאות לעומסים שנוצרו בתנועת הנוסעים המפליגים בתחילת העונה, הנחה מנהל הנמל מנדי זלצמן את יחידת המיחשוב, לפתח לאלתר מערכת בקרה וויסות נוסעים אשר תווסת את עליית הנוסעים לאוניה על פי זמן התייצבותם בטרמינל. עליית הנוסעים לאוניות בשונה מהעלייה למטוסים בשדה התעופה דומה יותר לקליטתם בבית מלון.

מערכת הבקרה לשחרור נוסעים מאפשרת ניתוב וויסות הנוסעים באופן מבוקר, מדויק, ובזמן אמיתי, ומאפשרת למנהל אולם הנוסעים מעקב ובקרה על תנועת נוסעים מתוזמנת מהאולם לאוניות.

שיטת תזמון הנוסעים מבוססת על קצב הגעה אקראי לאולם ותזמון אוטומטי מונחה מחשב בקבוצות של 50 נוסעים לסבב. השיטה משחררת צווארי בקבוק, אי נוחות וצפיפות באולם ובשערי היציאה הייעודיים.

עקרונות השיטה: הנוסעים מוזמנים להגיע לנמל 3 שעות לפני הפלגת האוניה. נציגי סוכן האוניה ערוכים וממתינים ב- 12 דלפקים מצוידים בעמדות מחשב אשר הועמדו לרשותם ע"י נמל חיפה, ומוכנים לקליטת הנוסעים. עם סיום תהליך הבידוק וה- CHECK IN של הנוסע, מונפק לנוסע אישור עלייה לאוניה (BOARDING CARD) ממוחשב. מספרו הסידורי של הנוסע מוטבע ע"י המחשב על גבי כרטיס העלייה לאוניה. תוכנת המערכת הממוחשבת מנהלת את המספרים הסידוריים ובונה קבוצות שיגור נוסעים לאוניה בנות 50 איש על פי סדר הגעתם של הנוסעים. מרכז השליטה והבקרה של הטרמינל מקבל על צג המחשב הודעת הרשאת שיגור נוסעים שעה אחת לאחר היווצרות כל קבוצת שיגור חדשה. עם קבלת הודעת השיגור על צג הבקרה של הטרמינל מודיע בקר מערכת הוויסות באמצעות מערכת הכריזה לנוסעים אשר מספרם הסידורי בטווח קבוצת השיגור כי הם רשאים לעלות לאוניה.

זמן תהליך קליטת הנוסעים באוניה והעברתם לתאים (שלא כבמטוס) דומה יותר לתהליך קבלת האורחים בבית מלון – ואורך זמן ממושך יותר. על כן , אין אפשרות להציף את דלפק הקבלה באוניה בקבוצות גדולות. המערכת הממוחשבת לוויסות הנוסעים מטפלת בכך ומשגרת את הנוסעים בקבוצות של 50 איש בו זמנית.

פרק הזמן מרגע סיום תהליך ה- CHECK IN של הנוסע ועד עלייתו לאוניה אורך כשעה ורבע כולל בידוק ביטחוני, מזווד, ומשטרת גבולות. ככל שהנוסע יקדים את התייצבותו באולם הנוסעים לתהליך הקליטה כך יעלה מהר יותר לאוניה.

פרקי זמן לתזמון הנוסעים וקיצוב זמנים יעיל בתהליך קליטת הנוסעים מאפשר לנוסע הבודד מרווח זמן אופטימלי של כשעה, לערוך בנוחות את סידורי הפלגתו, לנצל את המתקנים העומדים לרשותו באולם ללא
צפיפות ולעלות לאוניה ללא המתנה טורדנית. למטרה זו נפתח שער נוסף ליציאה מהאולם המאפשר זרימה שוטפת וחלקה של הנוסעים לרציף.

המערכת הייחודית הינה פרי תכנון ופיתוח בלעדי של יחידת המחשב בנמל חיפה, בניהולו של שבתאי שלמה.

מנדי זלצמן מנהל הנמל מסר כי בעזרת מערכת ממוחשבת זו ופתיחת השער הנוסף מתאפשר טיפול של "מחלקת עסקים" לכל נוסעי אוניות הנוסעים.