עתירה לבג"צ: להדיח בכירים בהנהלת נמל חיפה על שחיתות

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ להדחת בכירים בנמל חיפה בשל טיוח מעשי שחיתות בנמל וכן את הדחת עובד נמל אשר, לטענתה, גזל כספים מהנמל שלא כדין; מנדי זלצמן: פעלתי נמרצות לתיקון התקלות אשר נחשפו בדו"ח הביקורת


00:00 ,17.02.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ להדחת בכירים בנמל חיפה בשל טיוח מעשי שחיתות בנמל וכן את הדחת עובד נמל אשר, לטענתה, גזל כספים מהנמל שלא כדין; מנדי זלצמן: פעלתי נמרצות לתיקון התקלות אשר נחשפו בדו"ח הביקורת; מקורות בהנהלת הנמל: עו"ד חיצוניים של רשות הנמלים קבעו שלא נמצא שום פגם מנהלי אתי או מקצועי
 
העתירה עוסקת בטענת התנועה לאיכות השלטון על ניסיונות לטייח ובאי נקיטת מהלכים מתחייבים מצד בכירי הנהלת נמל חיפה כנגד פרשה שהתנועה מצאה בה שחיתות מרמה וגזילה, כמו גם השחתת נורמות יסוד בנמל והפרה קשה של חובת הנאמנות של עובדים ומנהלים בשירות הציבור.
 
לטענת העותרת, פרשה זו נחשפה על ידי עובד הנמל ונבדקה חזור ובדוק על ידי גורמי ביקורת וגורמים נוספים מטעם הנמל ורשות הנמלים. אף על פי כן ולמרות ממצאי הביקורת החמורים ולמרות החלטת מנכ"ל רשות הנמלים, מר עמוס רון מתחילת 2003 למצות את הדין עם המבוקרים, לא מוצה הדין, כנדרש, עם האחראים לפרשת השחיתות והטיוח.
 
הפרשה קשורה בעובד נמל חיפה - מר גוזלן, אשר, לטענת התנועה, ניצל לרעה את מעמדו כחבר הוועד הממונה על סידור העבודה של סקטור הסוור בנמל חיפה, והיטיב עם עצמו ועם מקורביו, גזל מן הקופה הציבורית כספים רבים שלא כדין ושלא במשפט ותרם להשחתה וסיאוב של מערכת סידור העבודה בסקטור העובדים השני בגודלו בנמל חיפה.
 
בעתירה, שהוגשה באמצעות עוה"ד אליעד שרגא, צרויה לוזון, מידד ודפנה קירו, מבקשת התנועה מבג"צ להוציא צווים על תנאי אשר יורו ליו"ר רשות הנמלים, מנכ"ל רשות הנמלים, מועצת הנמלים והרכבות ומנהל נמל חיפה לנמק מדוע לא ינקטו בכל האמצעים המשפטיים העומדים לרשותם לתבוע ממר אשר גוזלן את הכספים אשר, לטענת התנועה, גזל מנמל חיפה, עת ניצל לרעה את תפקידו בסידור העבודה, ודאג לקבל טובות הנאה וכספים רבים שלא כדין ושלא במשפט על חשבון הקופה הציבורית, זאת לאור חובתם להגן הן על הקופה הציבורית והן על שלטון החוק וליישם ממצאי ביקורת.
 
כן מבקשת התנועה כי ינמקו מדוע לא ידיחו את גוזלן מהנמל בשל מעשים המוגדריםעל ידי התנועה כמעשי מרמה וגזל ובשל חלקו, לטענתם, בהשחתת מערך סידור העבודה עת ניצל לרעה את תפקידו והפך אותו לכלי לקבלת טובות הנאה וכספים רבים שלא כדין ושלא במשפט מן הקופה הציבורית לו ולמקורביו, תוך קיפוח עובדי נמל אחרים ותוך הפרת חובות האמונים ההגינות והשוויון. "זאת על מנת לעקור מן השורש נורמות של שחיתות, הפרת כלי מנהל תקין והתנהגויות אשר גובלות לכאורה בעבירות פליליות של ממש, בנמל", נכתב בעתירה.
 
התנועה גם מבקשת, בעתירתה, להדיח מהנמל את מר יהודה ברקן סגן למנהל ומ"א בנמל, מר יעקב ליטבנסקי רמ"ח למנהל ומ"א בנמל ואת מר יעקב לוי ראש יחידת מנהל וארגון בנמל בשל מעורבותו, לטענתם, בנסיון לטיוח "פרשת גוזלן".
 
בעתירה צויין כי שלושת בכירי הנמל נצלו לרעה את מעמדם הבכיר בנמל, פעלו להטעיית גורמי הביקורת ופגעו פגיעה של ממש בעבודתם. "למעשה מעלו הבכירים בחובותיהם כלפי הנמל והציבור, והנהיגו נורמות מושחתות בנמל. ברור כי התעלמות מהתנהלות פסולה שכזו, בפרט שמדובר בהנהלת הנמל אינה מאפשרת לעקור מן השורש נורמות של טיוח, הגנה על מושחתים ופגיעה בכללי מנהל תקין בנמל", נכתב בעתירה.
 
לחילופין מבקשת התנועה להעביר את הבכירים מתפקידם ולהימנע מהצבתם בתפקידים הכרוכים באחריות על עובדים וכספים. התנועה גם דורשת לגבות מהם וממנהל נמל חיפה לשעבר ד"ר משה נווה את העלויות הכספיות שנבעו מ"מעשי הטיוח" בהם, לטענת התנועה, נקטו ובכלל זה העלויות הכרוכות בעבודת הביקורת והליכי הבירור הנוספים שנוהלו בעקבות מעשי הטיוח. כן מבקשת התנועה צו ביניים שלא לקדמם בנמל עד למתן פסק דין סופי בעתירה.
 
 
להלן תגובתו של מנדי זלצמן:
 
עם מינויי כמנהל נמל חיפה, ב- 12.02, פעלתי נמרצות לתיקון התקלות אשר נחשפו בדו"ח הביקורת. בכלל זה –  פעלתי להפעלת סידור עבודה ממוחשב, וכן להחלפת הצוות המנהל את סידור העבודה, והצוות המפקח עליו.
 
באשר להמלצות האישיות שבדו"ח, מנכ"ל רשות הנמלים קבע כי הטיפול בבעלי התפקידים המועסקים ברשות באמצעות חוזים אישיים יהיה במישור הניהולי ויתבצע על ידו, ואילו הטיפול בבעלי התפקידים המועסקים על פי ההסכמים הקיבוציים יהיה במישור המשמעתי, ויתבצע באחריותי, כמנהל נמל חיפה.
 
על פי הנחיית מנכ"ל רשות הנמלים, היה עלי לבצע כל מהלך במישור המשמעתי והניהולי רק לאחר קבלת יעוץ משפטי מלא, ובכפוף לו.
 
בעקבות כך פניתי למשרד עו"ד פיינברג, המייצג את רשות הנמלים בעניינים הנוגעים ליחסי עבודה, ביקשתי את התייחסותו לנושאים שהתעוררו, ופעלתי בהתאם להנחיות שבחוות הדעת.
בשורה התחתונה בסעיף 36 בחוות הדעת נכתב "המדובר בטענות כבדות משקל, שיש בהן – בהצטברן עם יתר האמור בחוות דעתנו – כדי להכריע כנגד קיום הליך משמעתי לגורמים הנ"ל."
 
לגבי העובד שצויין בשמו (מר גוזלן), הנ"ל לא קודם וזאת, חרף לחצים כבדים שהופעלו מצד ועד העובדים וההסתדרות בבקשה לקדמו על פי הסכם עבודה משנת 2001 לפיו קודמו מקביליו על סמך ותק והכשרה.
 
 
מקורות בהנהלת הנמל: עו"ד חיצוניים של רשות הנמלים קבעו שלא נמצא שום פגם מנהלי אתי או מקצועי
 
בכירים בהנהלת הנמל הגיבו הבוקר לטענות התנועה לאיכות השלטון. הם ציינו כי אין ספק שהעיתוי הנוכחי (סמוך לכניסת הרפורמה בנמלים לתוקפה) אינו מקרי והוא חלק ממאבק אישי שמנהלים גורמים שונים נגד הנהלת הנמל. אותם הגורמים ציינו כי מדובר במאבק אישי של עובד נמל חיפה לנגח את ההנהלה על התנהלותה הקפדנית והישרה. עוד נמסר כי מבקר הרשות בדק נושאים שאינם כלל באחריות המבוקרים (שלושת הבכירים) ומבדיקה קפדנית שנערכה לבקשת רשות הנמלים על ידי משרד עורכי דין פיינברג לא נמצא כל פגם מנהלי, אתי או מקצועי בהתנהלות המבוקרים, אלא נהפוך הוא, חוות הדעת המקצועית מציינת שהמבוקרים פעלו על פי הסכמי עבודה הקיבוציים ועל פי מגבלות רפואיות ומקצועיות כפי שהיה מקובל במשך כ- 50 שנה והראיה היא שהמבוקר הראשי, מר גוזלן, ממשיך בתפקידו ובצדק.
 
כמו כן, ציינו המקורות את העובדה שבטיוטת דוח הביקורת הראשונה, אשר סקרה את כל הפעילות, לא נמצא שום פסול והתייחסות למעשי המבוקרים הבכירים. לדבריהם, רק לאחר פרסום תוצאות הבירור המשמעתי שנערך לגוזלן, שבו הוברר שהמקרים שצויינו בדוח היו על פי הסכמי עבודה והמגבלות הרפואיות, המקצועיות והסכמיות כאמור לעיל, ולא נמצא כל פסול משמעתי במעשיו של גוזלן, החליט המבקר לצרף את הבכירים כנושאים באחריות לנושאי גוזלן מאחר ותוצאות הבירור לא היו מקובלות על ידיו.
 
המקורות בהנהלת הנמל ציינו כי התקיימה בשעתו פגישה עם מנכ"ל הרשות ועם נציגי התפעול והנהלת הנמל ולאחר מכן פורסמה הודעה מטעם הרשות בה סוכם עם המנכ"ל כי הנושאים ייבדקו על ידי גוף נייטרלי, גם בהיבט של מגבלות הסכמי העבודה, מגבלות רפואיות מקצועיות ואחרות ובנוסף, על פי חוות דעת נוספת של פרקליטת מחוז ת"א לשעבר, עו"ד מרים רוזנטל, שנתבקשה הנהלת רשות הנמלים שגם לה נמסר דוח המבקר, לא נמצא שום פגם נהלי, אתי, מקצועי ומשפטי במעשי כל המבוקרים.
 
עוד צויין כי הנהלת הנמל התנגדה לאותם הסכמי עבודה שלא נחתמו בתקופת כהונת המבוקרים, שהיו נהוגים במשך עשרות שנים וההנהלה הנוכחית היא זו שעשתה וממשיכה לעשות מאמצים לשנות את הסכמי העבודה ולייעל ולהוזיל את רמת השירות בנמל באופן שיוויוני והוגן ואכן, הונהגה שיטת סידור עבודה ממוחשבת ויחודית בסקטור סוורות שבו מדובר. לטענת אותם המקורות, מוזר שדוקא ההנהלה שפעלה במרץ לביעור כל נורמה פסולה ושפעלה לשינוי הסכמי עבודה, היא זו שעומדת לביקורת קשה והדבר מצביע, לטענתם, על מניעים זרים שהנחו את עצם הגשת העתירה.