עובדי הנמלים: האוצר רוצה להפוך את הנמלים לחברות כח אדם

אלון חסן, מזכיר ועד ציוד מכאני בנמל אשדוד: "לפי האוצר, לא זו בלבד שחברת הנכסים "נמלי ישראל" תיקח מאיתנו את הנכסים, הרי שאנו נצטרך לשלם דמי חכירה ודמי שימוש בנכסים אלו. בכך אנו נהפוך לחברת כח אדם שתיתן שרותי תפעול אך תהיה ללא הון"


00:00 ,10.03.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
אלון חסן, מזכיר ועד ציוד מכאני בנמל אשדוד: "לפי תוכנית האוצר, לא זו בלבד שחברת הנכסים "נמלי ישראל" תיקח מאיתנו את הנכסים הרי שאנו נצטרך לשלם דמי חכירה ודמי שימוש בנכסים אלו. בכך אנו נהפוך למעין חברת כח אדם שתיתן שרותי תפעול אך תהיה ללא הון"

אלון חסן, מי שעומד בראש המאבק מטעם ועדי העובדים בנמלים, התייחס הבוקר לסלע המחלוקת הקיים בין עובדי הנמלים ובין נציגי האוצר. לדבריו, במהלך ההתנהלות של המשא ומתן הגיעו הצדדים לדון בנקודה מאד משמעותית מבחינתם שעוסקת בנכסים, באיתנות הפיננסית ובגב הכלכלי של חברת הנמל. חסן מציין כי נציגי הועדים החליטו לעשות "שעורי בית" ובמהלך השבוע שעבר ועד אתמול, לקראת הדיון, הם עסקו בללמוד את המשמעות של הבעלות על הנכסים, למי כיום שייכים הנכסים, מה הם כוללים, מה שוויים ושאלות נוספות.

לדבריו, התברר לועדי העובדים כי את הנכסים הקיימים קנתה רשות הנמלים בכסף והכל רשום בטאבו תחת רשות הנמלים וכי כיום, הסמכויות על הנכסים מוטלות על רמ"ח הכספים בנמל ועל מנהל הנמל שהם גם אלו שחותמים על חוזי החכירה.

לשיטתם, אמר חסן, האוצר רוצה להקים חברת נכסים שתיקרא "נמלי ישראל" שלא תהיה לה שום זיכה לחברות הנמל והיא תהיה בעלת הקרקעות והנכסים. "לא זו בלבד שחברת "נמלי ישראל" תיקח מאיתנו את הנכסים הרי שאנו נצטרך לשלם דמי חכירה ודמי שימוש בנכסים אלו. בכך אנו נהפוך למעין חברת כח אדם שתיתן שרותי תפעול אך תהיה ללא הון, שכן גם הציוד שכולל מנופים ורציפים יהיה של חברת הנכסים".

לדבריו, נמל בלי עורף לא יכול להתקיים ולצורך הצגת עמדת עובדי הנמלים זומן אתמול רמ"ח כספים בנמל אשדוד, יצחק דגן, האחראי על הנכסים בנמל אשדוד לתת סקירה בענין. הוא נתן הרצאה לאנשי האוצר ובה ציין כי ישנן תכניות פיתוח מאד משמעותיות בנמל אשדוד שכוללות את שינוי דרכי הגישה אל הנמל, הרחבת שטחי האחסנה וכל הקשור לתכניות רציפי היובל, ועל החשיבות הרבה בכך שהנכסים נמצאים בידי הנמל כי בכך הנמל יכול לפתח ולקדם את ענייניו. "אנשי האוצר לא התייחסו לדברי דגן ובמהלך הרצאתו קמו ועזבו את הישיבה באופן מופגן. במקביל, ליברמן הצהיר הצהרות בכלי התקשורת באותה העת, על הצורך לקדם חקיקה ואין שום מקום להמשיך בהידברות".

"זה רק הוכיח לנו כי הם לא באו בידיים נקיות למו"מ. מייד אמרנו להם כי אנו באים ויושבים איתם למו"מ בצורה רצינית ואילו הם לא באים בתום לב. אמרנו להם: אתם אומרים כך והשר אומר אחרת. איך אפשר לסגור עניינים ככה ?", אמר חסן.

חסן הוסיף כי לא ברור לעובדי הנמלים מדוע, אם מצד אחד אומרים באוצר כי רשות הנמלים עשתה את תפקידה ההיסטורי בבניית הנמלים וצריך לסגור אותה, אז מהצד השני מה הטעם לפתוח חברה חדשה במקומה. "יש להם מטרה להשתלט על הנכסים של הרשות ואנו לא מבינים מה הקשר בין זה לבין תחרות. אנו אומרים מצידנו שאנו מוכנים להפריש סכום מסויים בכל שנה לצורך פיתוח הנמלים, אבל הנכסים צריכים להישאר שלנו", אמר חסן.

עוד אמר כי עובדי הנמלים נחושים להילחם על עקרונותיהם עד הסוף. לדבריו, בימים האחרונים הם זוכים לשיחות עידוד והזדהות מכל ראשי הועדים החזקים במשק ועמיר פרץ מעניק גיבוי מלא. "חיים שייב, מחזיק תיק עובדי התחבורה בהסתדרות, עובד עם כל הלב והנשמה ומופיע איתנו לכל דיון ונאבק עבורנו בכל מאבק".

"נכון לעכשיו, האוצר הגיש בקשה להקדים את הדיון בביה"ד הארצי לעבודה. אנו לא נעשה את הצעד הראשון כי אחרת זו תהיה נקודת אל-חזור מבחינתנו ולא יהיה מי שירסן את העובדים ברגע שתפרוץ השביתה ואת זה באוצר צריך לקחת בחשבון".

הדיון בביה"ד הארצי לעבודה נקבע למחר בשעה 09:00 בבוקר.