סקר גיאוקרטוגרפיה: 51.8% מהציבור מתנגדים לחקיקה "דורסנית" בנמלים

אלון חסן, מזכיר ועד ציוד מכאני בנמל אשדוד ציין כי ממצאי הסקר מצביעים שהציבור מכיר בכך שאת החקיקה יש לבצע בהסכמה וכי הדעות חלוקות סביב נושא הגינותה של הרפורמה כלפי העובדים


00:00 ,27.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
עפ"י הסקר, שהוזמן על ידי ועדי נמל אשדוד, 49.8% מהציבור תומכים ברפורמה, 51.8% תומכים בחקיקה בהסכמה

וועד עובדי נמל אשדוד הזמין סקר בנושא הרפורמה ברשות הנמלים. הסקר נערך על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה באמצעות סקר טלפוני והוא כלל כ- 501 משיבים, גברים ונשים בגיל 18 ומעלה, המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסיה הבוגרת בישובים היהודים בישראל.
 
אלון חסן, מזכיר ועד ציוד מכאני בנמל אשדוד, הביע סיפוק רב ממצאי הסקר שלדבריו מצביעים על כך שהציבור הרחב מכיר בכך שאת החקיקה יש לבצע בהסכמה וכי הדעות חלוקות סביב נושא הגינותה של הרפורמה כלפי העובדים.

טווח השגיאה הסטטיסטי המירבי הינו 4.4%. הסקר נערך במהלך השבוע השלישי של חודש יולי, 2004 ולהלן הממצאים:

שאלה: כידוע לך, בשבוע שעבר אושרה בכנסת רפורמה, שמפרקת את רשות הנמלים והופכת כל נמל לחברה ממשלתית נפרדת. החוק אושר ללא הסכמת העובדים, לאחר שהמשא ומתן איתם נכשל. ממה ששמעת עד כה, האם לדעתך הרפורמה הוגנת כלי העובדים?


תשובה:
39.5% השיבו הוגנת מאד/במידה מסויימת
30.6% השיבו לא כל כך הוגנת/כלל אינה הוגנת
29.9% השיבו לא יודע


שאלה: שר האוצר, בנימין נתניהו, טוען כי "הרפורמה טובה למדינת ישראל ובעקבותיה תרוויח כל משפחה 5000 ₪ בשנה. הרפורמה תביא להורדת מחירים של מוצרים מיובאים ולתוספת של מקומות עבודה". עד כמה אתה מסכים עם טענה זו?

תשובה:
49.8% השיבו מסכים במידה רבה/במידה מסויימת
32.4% השיבו לא ממש מסכים/לא מסכים בכלל
17.9% השיבו לא יודע


שאלה: עובדי הנמלים טוענים כי "החוק שאושר אינו שומר על זכויות העובדים ואינו מבטיח את הפנסיה. אנחנו בעד רפורמה שתביא תחרות, על בסיס הסכמה ושיתוף העובדים, אבל אסור לבצע חקיקה דורסנית, שמפרה הסכמים ומתעלמת מזכויות בסיסיות של כל עובד", עד כמה אתה מסכים עם טענה זו?

תשובה:
51.8% השיבו מסכים במידה רבה/במידה מסויימת
31.6% השיבו לא ממש מסכים/לא מסכים בכלל
16.6% השיבו לא יודע


שאלה: ישנם אנשים הטוענים כי נתניהו מקדם את הרפורמה בנמלים ממניעים פוליטיים ולא כלכליים. הרפורמה לא תביא לתחרות בין הנמלים כי המרחקים בינהים גדולים מדי. המשתמשים בצפון ימשיכו לייצא דרך נמל חיפה, והמשתמשים בדרום ימשיכו לייצא דרך נמל אשדוד. הסיבה היחידה לרפורמה היא רצונו של נתניהו להידמות לאנשים כמו מרגרט תאצ'ר, וזאת לצורך חיזוק התדמית שלו לקראת ההתמודדות על ראשות הממשלה. עד כמה אתה מסכים עם הטענה הזו?

תשובה:
41.8% השיבו מסכים במידה רבה
42.3% השיבו לא ממש מסכים/לא מסכים בכלל
15.9% השיבו לא יודע


שאלה: כעת אקריא בפניך שתי טענות.
טענה ראשונה: הרפורמה בנמלים חיונית למדינת ישראל. אסור לתת לקומץ קטן של עובדים לשלוט על נכס כל כך חשוב למדינה. גם אם העובדים נפגעים, הרפורמה מוצדקת.
טענה שנייה: הרפורמה חשובה למדינת ישראל, אבל אסור ליצור תקדים שבו מתעלמים מעובדים ופוגעים בזכויות ובפנסיה שלהם באמצעות חקיקה כפויה. היום זה הם ומחר זה יכול לקרות לכל עובד במדינה.
עם איזה בין הטענות שהושמעו הנך מסכים יותר?

תשובה:
36.3% השיבו מסכים עם הטענה הראשונה במידה רבה/במידה מסויימת
48.7% השיבו מסכים עם הטענה השנייה במידה רבה/במידה מסויימת
15.0% השיבו לא יודע


שאלה: שר האוצר נתניהו יצא בקמפיין הסברה נגד עובדי הנמלים בעלות של 3 מיליון ₪, מכספי משלם המיסים, בנוסף, פורסם בעיתונים כי נתניהו מעסיק 3 יועצי הסברה ותקשורת מתקציב משרדו, ומקורביו זוכים במכרזי פרסום של משרד האוצר. האם שמעת על טענות אלו?

תשובה:
18.9% השיבו כן
81.1% השיבו לא


שאלה: לדעתך, עד כמה פעולות אלו מוצדקות לצורך העברת הרפורמות?

תשובה:
37.9% השיבו מוצדקות מאוד לצורך העברת הרפורמות/מוצדקות במידה מסויימת
50.7% השיבו מוצדקות במידה מועטה/אינן מוצדקות
21.3% השיבו לא יודע