תעריפי ההובלה הימית במגמת נסיקה

תעריפי ההובלה הימית, מחסור במכולות ריקות ועומס בנמלים - כל הבעיות שאפיינו את שרשרת האספקה העולמית במהלך מגפת הקורונה חוזרות כעת לקראת עונת השיא של מגזר הספנות. תעריף ה״ספוט״ מסין לחוף המזרחי של ארה״ב היה 6,061 דולר - תעריף שעמד על 2,772 דולר ב-1 במאי


11:18 ,02.06.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

תעשיית הספנות העולמית נקלעת שוב למערבולת של שיבושים משמעותיים, המזכירים את הכאוס שהורגש במהלך משבר שרשרת האספקה של מגפת הקורונה. עלייה חדה בתעריפי ההובלה הימית, מחסור במכולות ריקות ועומס כבד בנמלים - כל אלו תורמים שוב להאטה משמעותית בזרימת הסחר העולמי ומהווים אתגר משמעותי עבור חברות ועסקים רבים.

 

פיטר סאנד, אנליסט ראשי בחברת Xeneta המתמחה בניתוח תעריפי ההובלה הימית, הדגיש את "התערובת של אי ודאות ובלבול" המאפיינת את העת הנוכחית בשרשרת האספקה​​ העולמית בהובלה ימית. לדבריו, העלייה המהירה והמשמעותית במחירי ההובלה הימית תפסה את השוק בהפתעה.

 

נכון ליום שישי האחרון, תעריף ה״ספוט״ להובלת מכולת 40 רגל מסין לצפון אירופה עמד על 4,615 דולר, כמעט פי 3.5 גבוה יותר בהשוואה לתעריף ב-1 במאי, אך מתחת לשיא כל הזמנים שנרשם בינואר 2022 ועמד על 14,407 דולר, אמר סאנד.

 

תעריף ה״ספוט״ בין סין לחוף המזרחי של ארה״ב היה 6,061 דולר ביום שישי. תעריף זה עמד על 2,772 דולר ב-1 במאי והגיע לשיא של 11,900 דולר בינואר 2022, אמר סאנד.

 

להערכת מומחים בענף, מחירי הספוט ימשיכו לטפס ככל שקמעונאים כמו Walmart ו-Target יצטיידו לקראת החזרה לבית הספר, חג ההודיה וחג המולד.

 

נציין כי ענף השילוח הימי במכולות מתמודד עם חוסר יציבות מאז דצמבר, כאשר קווי ספנות גדולים של חברות לרבות מארסק והפג-לויד שינו את נתיבי השיט הרחק מהים האדום ותעלת סואץ בכדי להימנע מהתקפות טרור באמצעות מל"טים וטילים של החות'ים מתימן. ובכך גבר העומס על נמלים בקווי סחר אחרים.

 

שינוי אסטרטגי זה תרם לשיבושים מתמשכים. על פי דוח שנערך לאחרונה על ידי חברת Linerlitica, עולה כי העומס בנמלים בסין ובנמלים אחרים באסיה רק מחמיר את העומס על שוק ההובלה הימית במכולות, שכבר עמוס מדי, ושנאבק במחסור בשטח ובציוד.

 

יתרה מכך, בחברת הניתוח Everstream Analytics מציינים כי מכולות ריקות מצטברות בסרי לנקה ובאיחוד האמירויות, בעוד שסין וסינגפור מתמודדות עם מחסור במכולות.

 

אתגרים לוגיסטיים אלו יוצרים אפקט צוואר בקבוק, משפיעים על זרימות הסחר העולמיות ומגבירים את הלחץ על תעשיית הספנות למצוא פתרונות לניהול העומס והמחסור בציוד בצורה יעילה.