שריפה על אניית גלנוע

חברת Shoei Kisen, בעלת האנייה, אישרה כי על הסיפון היו כ-3,800 כלי רכב. אלה כוללים מכוניות של מרצדס בנץ, ב.מ.וו ומיני. יש השערות הגורסות כי האשמה מוטלת על רכב חשמלי בעל סוללת ליתיום-יון שהתלקחה


11:50 ,30.07.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

צוות חילוץ הולנדי שנשכר על מנת לטפל בשריפה שמשתוללת באניית הגלנוע Fremantle Highway מאז יום שלישי בערב, לא הצליח לעלות על האנייה בשל הסיבה שהספינה עדיין הייתה חמה מדי.

 

בסביבות חצות ב-25 ביולי, קיבל משמר החופים ההולנדי דיווח לפיו שריפה גדולה פרצה על כלי השיט. איש צוות אחד מת, בעוד 22 הנותרים חולצו בסירה ובמסוק. אנשי הצוות הפצועים נלקחו באמבולנס לבתי חולים סמוכים עם בעיות נשימה, כוויות ועצמות שבורות. לא היו נפגעים בסכנת חיים.

 

משמר החופים ההולנדי אמר אמש כי השריפה עדיין משתוללת וכי יש עדיין עשן רב. עם זאת, עוצמת השריפה ירדה בהשוואה ליום רביעי, אך עדיין לא היה בטוח מספיק להעלות צוות חילוץ על הספינה. ניסיון חדש לעלות על הספינה ייעשה בהקדם אם הן הטמפרטורה והן יציבות כלי השיט יאפשרו זאת. אם צוות החילוץ יחליט שהספינה יציבה מספיק, היא תיגרר למקום בטוח.

 

הבעלים של האנייה, חברת Shoei Kisen, אישר לתקשורת כי על הסיפון היו 900 מכוניות נוספות ממה שחשבו בתחילה, מה שהביא את הסכום הכולל לכ-3,800 כלי רכב. אלה כוללים מכוניות של מרצדס בנץ, ב.מ.וו ומיני.

 

אניית ה-Fremantle Highway היא לא אניית הגלנוע הראשונה שהייתה מעורבת בתאונה. לפי כלי תקשורת מקומיים שמסקרים את התקרית, לפחות 41 ספינות כאלה עלו באש, התהפכו או טבעו מאז 1953. ב-41 התאונות, 6,556 אנשים וחמישה צוותים שלמים מתו. למספר הזה נוסף ההרוג האחרון מהשריפה הזו.

 

תקריות באניות מסוג זה מביאות עימן גם נזקים עצומים. במקרה של פליסיטי אייס שטבעה בשנה שעברה לאחר שריפה שנמשכה שלושה שבועות, הנזק נאמד בכ-400 מיליון דולר בשל המטענים היקרים של בנטלי, למבורגיני ו-1100 מכוניות פורשה.

 

בעוד שמשמר החופים טוען שמקור השריפה אינו ידוע, היו השערות נרחבות כי רכב חשמלי שוב אשם בשריפה. כלי רכב מסוג זה משתמשים בסוללות ליתיום-יון אשר בעת האש יכולות להגיע לטמפרטורות של יותר מ-2,700 מעלות צלזיוס.

 

הסכנות של נשיאת סוללות ליתיום-יון על ספינות הודגשו בדו״ח Allianz Global Corporate & Specialty, אשר דירג שריפה ופיצוץ כגורם מספר אחת לאובדי ביטוח ימי לפי ערך מ-2017 עד 2021. ״הוויכוח על כלי רכב חשמליים בתעשיית הספנות נמשך, עם שיחות על האם יש צורך בכלי רכב רו-רו ייעודיים עבור רכבי רכב חשמליים״, ציינה סוכנות אליאנץ.