שר התחבורה: "קודם הקמת נמל פרטי; הידברות עם הוועדים רק אחרי"

השר ישראל כץ פתח את כנס "PORT2PORT" 2013 בדברים ברורים: תהיה תחרות בנמלים, ייבנו נמלים פרטיים, מי שקובע הם לא הוועדים, אלא הציבור, ובמקרה של שביתות פראיות, הממשלה נחושה להגן על המשתמשים ועל הסחר


00:00 ,09.06.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

למדינת ישראל, למשק ולסחר הבינלאומי נגרמים הפסדים המוערכים ב-5 מיליארד שקל בשנה בגלל שנמלי ישראל אינם עובדים בתפוקות הרצויות וברמת התחרות הנדרשת. כך אמר היום (ה') שר התחבורה ישראל כץ בפתיחת כנס " PORT2PORT " 2013.

 

השר כץ תלה את חוסר התפוקות של הנמלים - בעיקר נמלי אשדוד וחיפה - לא בעובדים עצמם, אלא בעוולות ממשלות ישראל לדורותיהן, שלא השכילו וחששו להתמודד עם המצב. "מישהו אפשר למציאות הזו לקרות", אמר, "אבל המציאות כיום היא שצריך לשנות את המצב".

 

כץ הוסיף, שהמשתמשים בהובלה ימית כמעט סובלים מתסמונת "האשה המוכה" ופנה ישירות לנציגי היבואנים, יצואנים וחברות השילוח שישבו באולם המליאה: "כשאתם משמיעים קריאות 'תעשו את הרפורמה, אבל שלא יהיו שביתות', תיזהרו. אתם יודעים יותר מכולם עד כמה התהליך הזה חיוני, אבל אתם משלימים עם מציאות של צריך להשלים איתה - להיות בן ערובה הרבה יותר מדי פעמים".

 




מכאן עבר כץ לדבר על תהליך הרפורמה והכורח בהקמת נמלי מים עמוקים בישראל בנמלים וגרף תשואות מהקהל: "בכנס בשנה שעברה אמרתי שהשנה הבאה תהיה שנת התחרות בנמלים. היה ברור לי שהתהליך שאנחנו מובילים במשך שנים הוא תהליך שיבשיל לקראת השנה הזו. ואכן, בצורה מקצועית, חנ"י עוסקת בהנחייתי בהכנות תכניניות בארבע השנים האחרונות בחיפה ובאשדוד. אנחנו על סף סיום ההכנות.

 

"ברור לחלוטין שחייבים לבנות נמלים חדשים, ברור שהם צריכים להיות נמלי מים עמוקים, וברור שבמהלך הזה צריכה להתפתח תחרות. התחרות בין חיפה לאשדוד קיימת, אבל לא במידה מספקת. זו תחרות לטובת הציבור, חברות הנמל והעובדים, למרות שכל אחד מתנגד לשינויים, התחרות תוביל לכך שהיא תעזור גם למגזרים אחרים, ביניהם התובלה היבשתית, שכן אנו סוללים מסילות ברזל חדשות ונתנו הנחייה לרכבת לעבור מאותם 8% עלובים של הובלת מטען לאחוזים הרבה יותר גבוהים.

 

"גם סלילת רכבת העמק, למשל, שכבר מתבצעת, למרות שהיו כאלה שאמרו שהיא לא נחוצה וניסו לעצור אותה ולא הצליחו בכך, תעזור לתחרות. שכן, גם אם לו יהיה שלום בכל האזור, המצב הגיאו-פוליטי יביא לכך שרכבת העמק תשמש כתחליף למשאיות שנעות היום במזרח התיכון כולו ותיקח מטענים מהנמל. אותו דבר עם הרכבת לאילת".

 

כץ הבהיר את חשיבות הנמלים לסחר הישראלי לאור התהפוכות שעוברות על המזרח התיכון: "במצב הנוכחי, שאני בטוח שלא ישתפר, אני מעריך שתעלת סואץ תיסגר במקרה הטוב זמנית בשבע השנים הקרובות. החיבור בין מזרח למערב - וגם דרך היבשה - הוא דבר שיביאו לשימוש הולך וגובר בים. לשם כך, אנו צריכים שבנמלים יהיו את כל התנאים הנחוצים. צריך לבנות את המערכת כך שהיא תמצה את הפוטנציאל, עם השקעה עצומה בתשתיות".

 

מכאן עבר כץ לדבר על הליכי המכרז לקראת הקמת הנמלים הפרטיים, תוך שיגור איום ברור לוועדי העובדים: "אנו עוסקים עתה בבדיקת השיקולים - חיפה או אשדוד. יש שמונה חברות שמתחרות על ההקמה ולא יקרה מה שקרה עם הקמת נמלי היובל והכרמל, שמסרו אותם לידי אותה מערכת.

 

"הגעתי למסקנה שההידברות עם הוועדים צריכה להיות רק אחרי הוצאת המכרזים. על עיקרון אחד אין לי על מה להידבר – על עצם הקמת הנמל הפרטי. יוכלו לבוא חברות הנמל והעובדים ולדון על יעול ושכלול הנמלים הקיימים, על איך מעמיקים רציף קיים בתוך הנמלים. שכל אחד יעלה את דרישותיו. אולי המסקנה תהיה להעמיק רציף קיים ולתת לחברה פרטית לתפעל אותו. הכל סביב העיקרון של נמלים חדשים ותחרות.

 

"הדברים צריכים להיות ברורים ולא צריך לעטוף אותם. צריך ללמוד משגיאות העבר. אני לא שואף לשביתות, אבל אני לא אכנע לשביתות. הממשלה הזו, מראש הממשלה ומטה, נחושה ללכת לכיוון של נמלים פרטיים. ואם יפרצו כאן שביתות, אנחנו נערכים לספק אלטרנטיבות ראשונויות. הממשלה גם תשתדל לשמור על המשתמשים כמיטב יכולתה. ברור שאם יפרצו שביתות פראיות וממושכות, הממשלה תידרש להגיב והיא תגיב בצורה ברורה. נעביר במהירות ברורה חוק שאומר שאסור לשבות בנמלים ובתשתיות חיוניות למשק, אלא ללכת לבוררות. החוק יבוא רק בתגובה למצב שמנסים לכפות על הממשלה להימנע מצעד שהיא חושבת שהוא נכון – בניית נמלים והגברת התחרות. אני משוכנע שתהיה לזה תמיכה ציבורית מוחלטת.

 

"במדינה דמוקרטית, מי שקובע זה לא מאיר תורגמן או אלון חסן, זה הציבור. אלה כללי המשחק והוכחתי את זה ברכבת. אין לנו רצון לפגוע בעובדים, אבל אף אחד לא יכול לכפות על הממשלה לנהל בצורה נכונה וכדאי שכולם יפנימו את המסר.

 

"הדרך שהתוויתי מקובלת היום על כל הממשלה – התחרות חשובה יותר מהפרטה. והדרך לעשות את זה היא על ידי הקמת נמלים. אני משוכנע שכבר בשנה הזו נראה את הדרך הזו והכיוון הזה".