רפי דניאלי: פיצול צים או שניאלץ להעביר את נמל השטעון מחיפה לאירופה

המשבר המתמשך בעולם הספנות הביא את מנכ"ל צים להתייחס בהרחבה למניית הזהב המקשה על גיוס הון ועל הפגיעה האפשרית בנמל חיפה. זאת במסגרת ועידת PORT2PORT. מנכ"ל נמל חיפה: צים תעשה משגה חמור אם תעתיק את נמל השטעון מחיפה. מנכ"ל ממן: אם אף אחד לא מוטרד מכך - אני כנר


00:00 ,26.06.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

בשנים האחרונות ומאז רכשה החברה לישראל את מלוא האחזקות של המדינה בחברת צים, מתנהל מו"מ במטרה לפצל את הפעילות של צים לפעילות ישראל ולפעילות בינלאומית, כשברקע מנית הזהב של המדינה בחברת הספנות הישראלית, המאפשרת למדינה, בעיתות חירום בלבד, לעשות שימוש באניות החברה. בחברת צים מתריעים מזה שנים על כך שמניית הזהב מונעת מהחברה לגייס הון ולשתף פעולה עם חברות ספנות אחרות.

 

הנושא זכה לכיסוי במסגרת השתתפותו של מנכ"ל חברת צים, רפי דניאלי, בפאנל הבוקר הכלכלי של ועידת PORT2PORT שנערכה בשבוע שעבר. דניאלי לא קימץ בפרטים והבהיר עד כמה מהותי הנושא להמשך הפיתוח של החברה בשווקים הבינלאומיים, בפרט לאור המצב הכלכלי המורכב והמשבר העמוק בו מצוי ענף הספנות בתקופה האחרונה. מנכ"ל צים הבהיר לאורך כל המושב שאין בדבריו מן האיום, אולם בלית ברירה ובמידה והפיצול בפעילות החברה לא יאושר בתקופה הקרובה תיאלץ החברה לנקוט בצעדים שונים, שאין הם מעוניינים לנקוט, שישפיעו משמעותית על פעילותה בנמלי ישראל. דניאלי אף שיבח רבות את השירות לו זוכה החברה בנמל חיפה, שירות שהוגדר על ידו כ"שירות מצויין".



 

דניאלי: "אנחנו מתמודדים לא רק עם המשק הישראלי. 85% מהפעילות שלנו היא בינלאומית. אנחנו מדורגים 17 בעולם ומתמודדים עם הסחר העולמי, כשחלקנו בו הוא 2.25%. יש לנו מוקדי סחר שאנו מאוד דומיננטיים בהם ויש מוקדים שבהם אין לנו יכולת להתחרות. ב-2007-8 ניסינו להגיע לשוק ההון. היינו במהלך של הנפקת החברה בבורסה של הונג קונג. הנושא של מניית הזהב (שהכניסה המדינה בעת רכישת החברה על ידי האחים עופר) היווה בעיה מבחינת משקיעים להיכנס לחברה.

 

"ענף הספנות הוא אדיר הון ומחייב השקעות גדולות וזמינות של השקעות הון, לכן אנו חייבים למצוא את הדרך להגיע למקורות הון. פיצול צים לחברה ישראלית ובינלאומית הוא מחויב המציאות. ישראל התחיבה, עם מכירת המניות לחברה לישראל, בחתימת שרי התחבורה והאוצר, שבמידה וצים תבקש לפצל את הפעילות לשתי חברות, תחת התניות מסוימות, המדינה לא תתנגד. מאז אנו מקיימים מגעים ארוכים עם המדינה בנושא, עם הרבה מאוד שאלות, בעיות וקושיות. בחלק מהשלבים, המדינה מנסה לשפר עמדות. אני מקווה ומאמין שבימים האחרונים הבהרנו את העמדה. המשבר הוכיח שב-2008-9 הפסידו 20 חברות הגדולות בעולם 25 מיליארד דולר. בין השנים 2008-2012 צים נזקקה להזרמת הון של הבעלים בהיקף של מיליארד דולר מזומן. אלה נתונים שהאוצר ומשרדי הממשלה לא יכולים להתעלם מהם. כשאנחנו מדברים על שיתופי פעולה עם חברות אחרות, הנושא הזה עולה. מנית הזהב פוגעת באפשרות של צים לשתף פעולה עם חברות אחרות".

 

דנה ויס: כמה עוד תוכלו להחזיק כך?

"יש לנו אוויר מבחינת היקף הפעילות. הפיצול יכול לעזור ולתת תמיכה חזקה בשיתופי פעולה ובהגעה לשוק ההון. אני מקווה שהמדינה תגיע למסקנה שמצד אחד, אנחנו שומרים על המשאבים, ומצד שני, זה ייתן לצים להמשיך ולהתפתח".

 

דנה ויס: מנדי זלצמן, כמה אתה מוטרד מהמצב של צים מבחינת הלקוח המרכזי של נמל חיפה?

זלצמן: "לעת עתה, מבחינתנו, צים הגדילה מאוד את הפעילות בנמל חיפה. היא זיהתה את היעילות ואת גורמי הייצור ומנצלת את זה עד תום. היא גם מביאה לא רק עלייה בסחר הישראלי, אלא גם מחזקת את מכולות השטעון מכל הים התיכון. בשטעון לבד, עלינו בעשרות אחוזים לעומת השנה שעברה. צים היא לקוח מאוד משמעותי של נמל חיפה".

 

דניאלי: "לצים יש תרומה מאוד משמעותית למשק הישראלי. הפכנו את נמל חיפה להאב באזור אגן הים התיכון, בגודל של עשרות אלפי מכולות. אני לא חושב שחברה זרה תעשה את זה. במידה ולא נוכל להמשיך להתקיים במבנה שאנחנו חושבים שאנחנו צריכים להמשיך ולהתקיים, וליצור שינוי מבני שיתאים למצב המשתנה הזה, בסופו של דבר, תהיה פגיעה במשק הישראלי".

 

דנה ויס: לאילו מהלכים אתה מכוון?

"שיתופי פעולה שאנו יכולים לעשות אותם. אם יגרמו לנו לעשות שינויים במבנה הקווים ולהזיז את ההאב מנמל חיפה לנמל אחר, צים לא רוצה לעשות את זה. אבל אם נידחף למהלכים כאלה, לא תהיה לנו ברירה".

 

מנכ"ל קבוצת ממן עופר לינצ'בסקי: "הערה קטנה: אם יש היום דיון ברשות ההגבלים, או במשרד התחבורה, על פטור שקיים בחוק ההגבלים, מדוע השאלה היא לא כמה פעילות תוכל להביא צים לנמל חיפה ולמשק הישראלי? אם אף אחד לא מוטרד אם הוא (צים) בודק נמלים בסלובניה או בקפרסין, אני כנראה לא מבין כלום".

 

זלצמן: "ללא ספק, נושא השטעון הוא פעולה שבה מדינת ישראל מייצאת את גורמי הייצור שלה – מנופים, רציפים, מכולות. אני בהחלט חושב שבתקופה כזו דרמטית, של משבר מתגלגל מאז 2008, מדינת ישראל יכולה להיות קשובה לצרכים של חברת ספנות שמשטענת בנמלי ישראל ולעודד את השטעון בנמלי ישראל. אני בהחלט שותף לציפיות של רפי. רפי אולי זהיר בהתנסחות, אבל לא מעט חברות ספנות בגודל של צים נהנו ממשענת כלכלית במדינות שלהן. כלומר, מדינות נתרמו לסייע במשבר מתגלגל.

 

"לשאלתך, אנו בהחלט לוקחים מאוד ברצינות את המשבר של צים. ביקרנו את רפי ותיאמנו ציפיות. כל הציפיות של צים לתקופות ולשקט ברציפים - קיימנו את שלנו. אני לא רואה סיבה לצים לשקול את העתקת הפעילות שלה. אני חושב שצים תעשה משגה מאוד רציני אם תעזוב את נמל חיפה"