צונאמי של גרוטאות

האסון ביפן הביא לגלים של שאריות בתים וכלי רכב המשייטים במיימי האוקיינוס השקט בדרכם אל החוף המערבי של ארה"ב שעשויים לפגוע בגופי אוניות ומדחפיהן ולגרום להן לנזקים בלתי הפיכים


00:00 ,05.06.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

בתי העץ, המכוניות, האוטובוסים והטריילרים אשר נשטפו לים בעקבות גל הצונאמי האדיר, שגובהו היה כ-8.5 מטר, גורמים לכאב ראש בהיקף חסר תקדים לאוניות חיל הים האמריקאי, כמו גם לאוניות סוחר המשייטות בסמוך לחופה המערבי של יפן.

חוגי ספנות ביפן העוקבים מקרוב אחר הנזקים הישירים והעקיפים של גל הצונאמי, מציינים כי הבעיה לאוניות המשייטות באותם נתיבים אף גדולה בהיקפה מנזקי הקרינה הנפלטת מהכורים הגרעיניים שנפגעו. עצמים הצפים על פי המים, עלולים לפגוע בגופי האוניות כמו גם במדחפי האוניה ולגרום לנזק רב שתיקונו עלול להיארך למעלה משבוע, בעלות כספית גבוהה במיוחד. מהנדסי אוניות סוברים כי, פגיעה במדחפי האוניה עלולה להוציא את המדחפים מאיזון ולגרום, כתוצאה מכך, לרעידות קשות ולעיתים אף לנזק בלתי הפיך למנועי הספינות. להערכת אותם מומחים היתקלות בין מדחפי האוניה לגורם הצף על פני המים, עלולה להביא להחלפת המדחף כולו.

צילומי לווין אותם מבצע הצי האמריקאי מראים איי גרוטאות צפים שאורכם מעל 90 ק"מ המשייטים באוקיאנוס השקט והעושים דרכם באיטיות לחוף המערבי של ארה"ב. על פי מידע אשר הופץ על ידי הצי השביעי של ארה"ב, אורכו של אי הגרוטאות הגדול ביותר נאמד ב-125 ק"מ. להערכת הצי השביעי בעוד כשנה יגיעו איי הגרוטאות לחופי איי הוואי ובעוד שלוש שנים יגיעו חלקים מהאיים הצפים לחופי מערב ארה"ב. על פי הערכות מומחים העוקבים מקרוב אחר הנזקים, מרבית הגרוטאות ימצאו דרכם לזרם המכונה בפי מדענים - Great Pacific Garbage Patch הנושא ממערב למזרח כמויות גדולות של זבל, בעיקר פלסטיק בצורותיו השונות, ולמעשה כל דבר המסוגל לצוף. בסופו של תהליך מתפזר הזבל, חלקו שוקע באוקיאנוס וחלקו יישטף לחופיה של הוואי ומערב ארה"ב. לאחרונה נודע כי הצי האמריקאי יחד עם חברות בנייה יפניות החלו לגבש תוכנית לאיסוף הגרוטאות בים ולמחזרו.

עצמים בלתי מזוהים

על פי מקורות משטרתיים ביפן, רעידת האדמה החזקה, שעוצמתה מוערכת בדרגה 9 בסולם ריכטר, אשר פגעה ביפן ב-11 לחודש מרס, הרסה או פגעה קשות בלמעלה מ-206 אלף בניינים והרגה למעלה מ-27,600 בני אדם אשר חלקם מוגדרים עדיין כנעדרים. לפי מכון מחקר הפועל באוניברסיטת טוקיו נרשמו מקרים בהם גובה המים בערים הסמוכות לחוף הגיע עד כדי 37.9 מטרים.

הבתים, כלי הרכב ושאר הגופים אשר נפלטו לים הביאו לפרסום התראות יומיות לספינות להימנע מלהתקרב לחוף הצפון מערבי של יפן ולשייט במרחק של 110 ק"מ מהחוף. החשש מפני פגיעת עצמים בלתי מזוהים באוניות גרם לכך שחברת הספנות היפניתMitsui O.S.K. Lines Ltd., המפעילה את צי האוניות הגדול ביותר בעולם, 889 ספינות, הודיעה כי הורתה לספינותיה להימנע לחלוטין מלהיכנס לאזור המועד. חברת ספנות יפנית נוספת-Nippon Yusen K.K הנחתה את ספינותיה לעקוף את אזור הקרינה ולפרוק מטענים בנמלים רחוקים מאזור האסון. נמלי יפן אשר דרכם עוברים 4% מכלל תנועת המכולות בעולם ואשר אמורים היו לפרוק ולטעון 18% מצי אוניות המכולה הגלובלית נותרו למעשה מחוסרי עבודה.

חברת הספנות היפנית Nippon Yusen המתמחה, בין היתר, בהובלת רכבים של יצרניות הרכב Toyota  Motor Corp., Nissan Motor Co., Honda Motor Co.ובתפעול אוניות מכולה, הודיעה כי נוכח סגירתם של מפעלים. ירד לשפל חסר תקדים מספר המכוניות שנשלחו מיפן מאז רעידת האדמה. החברה, הפועלת בעיר הבירה טוקיו והמפעילה מעל 820 אוניות, אשר צפתה כי מכירותיה השנה יגיעו לכדי 23 מיליארד דולר,נתנה בתחילת חודש אפריל הודעת אזהרה לבורסה בטוקיו. בהודעתה מציינת החברה כי, תחזיותיה לא תוכלנה להתממש נוכח היעדר יכולת לפקוד את נמליה הצפון מערביים של יפן.