פורשות לגמלאות: שתי אוניות ותיקות של Jumbo יוצאות משירות

חברת הספנות ההולנדית מרעננת את הצי ומוציאה משירות שתי אוניות המתמחות בשינוע מטעני ענק כבדים מסוג D-Class. האוניה Fairmast תהיה הראשונה להפסיק את פעילות ההפלגות


00:00 ,28.02.2011 מאת: דורון גבע

היסטוריה בחברת Jumbo Shipping Co.. חברת הספנות ההולנדית, המתמחה מזה עשרות שנים בשינוע מטעני ענק כבדים, מוציאה מהשירות שתי אוניות מתמחות שליוו את החברה מראשית ימיה ועד היום.

לאחר כמעט שלושה עשורים של שינוע מטעני ענק כבדים, האוניה Fairmast תהיה הראשונה מבין שתי האניות מסוג D-Class שתצא משירות. לאורך כל שנות פעילותה הפליגה האוניה לכל קצוות תבל במאות הפלגות והייתה אחד מהגורמים שהביאו למיצובה של חברת Jumbo Shipping Co. לאחת המובילות בתחומה.

עם בנייתן בשנת 1983, האוניות מסוג D-Class היו מהפכניות. האוניה Fairmast הייתה למעשה הראשונה להציע שני מנופי תורן מסוג Huisman, בעלי כושר הרמה מרשים, שהיו לאין שיעור, הגדולים בתחומם. מנופי האוניה הינם בעלי כושר הרמה של 500 טון לכל מנוף, כך שיחדיו יכולת ההנפה של האוניה הייתה 1000 טון להנפה, נתון מרשים לאותה העת. לימים הפכו מנופים אלו לאבטיפוס למנופי התורן המתקדמים באוניות המתקדמות מסוג J1800-Class של החברה.

גם המבנה של אוניות ה- D-Class היה באותה העת חדשני. שני המנופים המותקנים קבע על סיפון האוניה, כמו גם מגורי הצוות, מוקמו בצידה הימני של האוניה ואפשרו להוביל מטענים כבדים בעלי מידות חריגות - ארוכות יותר מאורכה של האוניה. המבנה החדשני דאז נשמר ומיושם כיום באוניות המתקדמות של החברה מסוג J-Class.

חברת Jumbo Shipping Co. מפעילה צי המונה 14 אוניות מתמחות לשינוע מטענים כבדים, המסוגלות לשנע עד 1,800 טון. החברה מיוצגת בישראל על ידי הסוכנות לוסי בורכרד ספנות בע"מ בניהולו של גל תורן שהתחיל את דרכו בספנות בחברה זו.

נציין כי, בימים הקרובים צפויה לפקוד את נמלי ישראל אחת האוניות המתקדמות של Jumbo כשהיא נושאת מטען ענק לאחד ממפעלי התעשיה בישראל.