עקב הביקוש החלש: חברות הספנות מתכוונות לבטל 50% מההפלגות

זאת לאחר חג ראש השנה הסיני. רמות מלאי גבוהות באירופה ובארה״ב, יחד עם חוסר הוודאות סביב הביקוש העתידי של הצרכנים, גרמו לביטול או דחיית הזמנות


10:33 ,20.12.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

על רקע תחזיות לביקושים חלשים במיוחד, חברות הספנות מתכוונות לבטל כמחצית מההפלגות המפורסמות בלוח ההפלגות שלהן מאסיה לצפון אירופה וארה״ב לאחר ראש השנה הסיני ב-22 בינואר.

 

רמות מלאי גבוהות באירופה ובארה״ב, יחד עם חוסר הוודאות סביב הביקוש העתידי של הצרכנים, גרמו לביטול או דחיית הזמנות, וכתוצאה מכך מפעלים סיניים מתכוננים להיסגר הרבה לפני חג ראש השנה הסיני.

 

בעדכון האחרון שלה לגבי צפון אמריקה ציינה חברת מארסק כי ״משלחים נוספים בוחרים להמתין עד שתקופת החגים תסתיים, שכן מלאי שנשלח מוקדם יותר בשנת 2022 כבר נמצא בעמדה לספק את הביקוש״.

 

יחד עם זאת, לאחר מספר שבועות רצופים של נפילות דו-ספרתיות בתעריפי ההובלה, מדדי שוק המכולות עלו השבוע ברמות גבוהות, מה שמרמז כי ייתכן שהתחתית הושגה.

 

לדוגמה, בטרנס-פסיפיק, התעריף הממוצע עמד על 1,496 דולר ל-40 רגל. בעוד שבחוף המזרחי, התעריף הוא 3,952 דולר ל-40 רגל.

 

בנתיב המסחר מאסיה לצפון אירופה, שיעורי הספוט הממוצעים שנרשמו על ידי המדדים נעו בין 2,167 דולר ל-40 רגל ועד ל-1,674 דולר ל-40 רגל.

 

בנוסף, נראה כי המשא ומתן השנתי על חוזים שנתיים עבור נתיב סחר זה – שבדרך כלל מסתיימים בדצמבר או ינואר - נתקע, מכיוון שלא משלחים ולא חברות הספנות מעוניינות  להתחייב בשל תנאי השוק הלא ברורים.

 

נתיב הסחר הטרנס-אטלנטי נותר חריג, עם תעריפי ספוט מצפון אירופה לחוף המזרחי של ארה״ב עדיין גבוהים לפחות פי שלושה מאשר לפני המגיפה.