עודף הקיבולת הוא הבעיה הקשה ביותר של מגזר הספנות הגלובלי

סגן נשיא חברת ניהול הטרמינלים DP World מוחמד אל-מועלם צופה שעודף הקיבולת השנה יגדל ב-9.1% וב-5.5% נוספים ב-2016


12:42 ,17.12.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

עודף קיבולת היא הבעיה הגדולה ביותר איתה מתמודד מגזר המכולות הגלובלי כיום. כך טוען סגן נשיא של חברת ניהול הטרמינלים DP World מוחמד אל-מועלם, האחראי על ניהול הטרמינלים של הקבוצה באיחוד האמירויות הערביות.

 

אמר אל מועלם: "ישנו עודף קיבולת עצום בקווי הספנות. ב-2015 צפוי העודף לגדול ב-9.1%, ועל פי ההערכות, ב-2016 הוא יגדל ב-5.5% נוספים".

 

לטענתו, נמצאים הנמלים בעולם תחת לחץ, במיוחד לאחר שהטיפול במכולות צפוי לרשום קיטון של 2.2% השנה, לאחר קיטון של 5.3% ב-2014, לפני שיירשם גידול של 3.3% ב-2016.

 

אל מועלם הוסיף, כי העלייה הדרמטית שמסירה אוניות בעלות קיבולת של 10,000 TEU – מ-265 אוניות כיום ל-529 אוניות ב-2018 – מקשה על הרווחיות של חברות הספנות. "מדובר באתגר ענק עבור שני הצדדים – חברות הספנות והנמלים", אמר.

 

על בריתות הספנות, שמקטינות את מחיר ההובלה פר מכולה, אמר אל מועלם: "התחרות הופכת לקשה מאוד בין חברות הספנות, על הרצון למלא את האוניות. הבריתות מנסות לייעל את הנכסים, הקיבולת ומחיר ההובלה. בהשוואה לנובמבר 2014, ישנה ירידת מחיר של 52% פר מכולה. מדובר בירידה חדה".

 

אל מועלם אמר עוד, כי קיימת אכזבה, לאור הצפי שהיה, שאפריקה ודרום אמריקה יתגלו כשווקים המתפתחים הבאים, שיעזרו בחילוץ הכלכלה הגלובלית מהקיפאון בו היא שרויה. "זה לא קרה", אמר, "הערך הגבוה של הדולר משאיר את המטבעות המקומיים במצב חלש, שמקשה על היבוא".