על פי נתוני פלטפורמת הנתונים של Freightos.com תעריפי הובלת המכולות האחרונים בסין וארה״ב, אשר מושפעים מאוד מההתפרצות המתמשכת. תעריפי החוף המערבי של ארה״ב וסין עלו ב-1% בלבד מאז השבוע שעבר ועומדים על 1,503 דולר ל-FEU. התעריפים נמוכים ב-2% מהתעריפים בתקופה זו בשנת 2019.
התעריפים בסחר שבין סין והחוף המזרחי של ארה״ב עלו גם הם ב-1% לעומת השבוע שעבר, והגיעו ל-2,658 דולר ל-FEU. תעריף בשיעור זהה לזה שהיה בשבוע זה בשנה שעברה.
מנתוני חברת Freightos, אשר מספקת מדדים יומיים ושבועיים לתעריפי ההובלה הימיים והאוויריים, עולה כי תעריפי ההובלה הימיים נשארו יציבים השבוע בגלל ביטולי הפלגות, אבל בעוד תעריפי ההובלה בטרנס-פסיפי גבוהים בכ-2% לעומת אמצע חודש פברואר, תעריפי ההובלה האווירית ממשיכים לנסוק, עם עלייה של יותר מ-400% בחודשיים האחרונים, וזאת על פי נתוני פלטפורמת Freightos.com.
נתוני הפלטפורמה מראים כי משלחים פונים יותר ויותר ל-LCL כפתרון לניהול מלאי בתקופת אי-וודאות בביקושים, עם עלייה של 55% במשלוחי LCL במהלך השבוע של אמצע חודש אפריל.
על פי ניתוח של החברה, על אף שהוויכוח בארה״ב ובחלק גדול מאירופה מתרכז כעת ב׳מתי ואיך להפעיל מחדש את הכלכלות׳, הירידה הגלובלית בביקושים למרבית הסחורה הבלתי חיונית מכה גלים במגזר הלוגיסטי. בתחום ההובלה הימית, מספר שיא של ביטולי הפלגות הצליח להעלות במעט את תעריפי ההובלה בסביבה של ביקושים נמוכים, אבל חברות הספנות מודאגות כי חופשת ״יום העובדים״ שנחגגת בסין מדי שנה ואורכת חמישה ימים (1 עד 5 במאי), במהלכה נסגרים המפעלים וכל פעילות הייצור, עשויה להיות משמעותית עם אפילו פחות מטענים למשלוח והשפעה שלילית על תעריפי ההובלה.
חברות הספנות נהנות בימים אלה מעלויות דלק נמוכות הודות לירידת מחירי הנפט, אבל אף חברת ספנות – למעט חברת CMA CGM – לא ביטלה את היטלי הדלק שהיא משיתה על לקוחותיה, ובכך גורמת לרוגז אצל חלק מהם.
בתחום ההובלה האווירית, תעריפי ההובלה נותרו גבוהים בזכות קיבולת מוגבלת וביקוש גבוה מאוד ל-PPE וציוד רפואי. הביקוש הוא כה גדול, עד כי על פי הדיווחים, יצרני ציוד PPE ימשיכו לעבוד אפילו בחופשת ״יום העובדים״. הדרישה הגבוהה, כמו גם דרישות חדשות מצד המכס הסיני, שמטרתן לסנן מוצרי PPE ברמה ירודה, דוחפות את המחירים מסין לשיא.
מחירי ההובלה האווירית הם כה מנופחים עד כדי כך שממשלת אוסטרליה מסבסדת את היצוא האווירי, וחברת הדואר האמריקאית, USPS, ביצעה מהלך נדיר ושינעה את כל הדואר שלה לאירופה דרך הים.
הירידה בביקושים להובלה ימית, ותעריפי ההובלה האווירית הגבוהים, הובילו ככל הנראה לשימוש הגובר בפתרונות LCL (Less than Container load) – ״המכלה חלקית״/ ״קונסולידציה״ בהובלה ימית במהלך תקופה זו. פתרון זה של המכלה חלקית היא דרך חסכונית עבור המשלחים לייבא מלאים בכמות קטנה יותר כאשר הביקוש אינו ודאי.
נתוני פלטפורמת Freightos עבור משלוחי LCL שהוזמנו מאז התפרצות מגיפת הקורונה מראים שההזמנות גדלו ב-25% באפריל לעומת מרץ. באמצע אפריל, הזמנות ה-LCL זינקו ביותר מ-55% במהלך השבוע כאשר יבואנים מחפשים פתרונות לקראת ״יום העובדים״ הסיני.