סוכנות הייעוץ מקינזי: בשנת 2067 מקצוע השילוח ייכחד מן העולם

סוכנות הייעוץ מקינזי פרסמה מחקר אשר צופה כיצד ייראה מגזר הספנות בעוד 50 שנה מהיום, תקופה בה היא חוזה כי בימים ישוטו אניות אוטונמיות בנפח של 50 אלף TEU לצד מכולות מודולריות בעלות כושר ריחוף


09:13 ,26.10.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

סוכנות הייעוץ מקינזי פרסמה מחקר אשר צופה כיצד ייראה מגזר הספנות בעוד 50 שנה מהיום - תקופה בה הוא חוזה כי האניות שישוטו בימים תהיינה אוטונמיות (ללא צורך בצוות אנושי שיפעיל אותן), ובעלות נפח קיבולת של 50 אלף TEU. לטענת הסוכנות, לצד האניות האוטונומיות ישוטו מכליות מודולריות שתוכלנה לצוף על פני המים - בדומה לרחפנים שטסים היום באוויר. עוד צופה הסוכנות כי מימדי הסחר יהיו פי שניים עד פי חמישה ממה שקיים כיום בעולמנו.

 

סוכנות מקינזי טוענת כי אניות הענק שהזמינו לאחרונה חברת MSC וחברת CMA CGM בנפח של 22 אלף TEU תיראה ננסיות לעומת המפלצות שיפליגו באוקיינוסים בעוד חמישים שנה מהיום.

יחד עם זאת, טוענים בסוכנות, ההתקדמות לעבר נפח זה תהיה איטית בהרבה לעומת ההתקדמות המהירה שחוותה תעשיית הספנות בשנים האחרונות מבחינת קפיצת המדרגה בנפח האניות הפועלות. בסוכנות מקינזי טוענים כי ברגע שהביקוש יעלה - בתחילת 2020 לפי תחזיתם - חברות הספנות ישובו להזמין אניות גדולות יותר ויותר.

 

סוכנות מקינזי צופה עוד כי הסחר במכולות ימשיך להיות חזק במזרח ודרום מזרח אסיה, וכי הסחר השני בגודלו יחבר בין אסיה ויבשת אפריקה, עם עצירה בדרום אסיה.

 

הסוכנות צופה כי גל המיזוגים והרכישות בענף הספנות יימשך, וטוענת כי אחרי מספר סבבים של מיזוגים בשל עודף היצע בענף יצוצו ויעלו 3-4 חברות ספנות מובילות אשר תוכלנה לספק ללקוחות שלהם שירותים דיגיטליים רבים ומותאמים אישית.

 

עוד טוענת סוכנות הייעוץ מקינזי כי 50 שנה מהיום מקצוע השילוח לא יהיה קיים עוד. ״מקצוע השילוח ככזה שעומד בפני עצמו ייכחד״, טוענת מקינזי. זאת משום פעולות דיגיטליות ייתרו את הצורך במתווכים על מנת לנהל את השרשרת הלוגיסטית עבור מספר רב משתתפים. בתעשייה, אלו שישרדו הן החברות שישכילו להציע שירותים דיגיטליים לחלוטין עבור לקוחותיהם ויהיו מחוברים למערכות מידע מקיפות אונליין.

 

נציין כי הדוח של מקינזי התקבל בחשדנות על ידי אנשים בתעשייה. פרופסור רואר אדלנד (Roar Adland), יו״ר מחלקת ספנות במכון הנורבגי לכלכלה, טען כי אם על פי המחקר התפוקה המקומית תגדל מדוע יהיה צורך באניות מכולה של 50 אלף TEU?״. לדברי ד״ר אדלנד, הוא מסכים כי בעתיד ישונעו נפחים גדולים יותר אך טוען כי המרחקים שתעבור הסחורה יהיו קטנים יותר ולכן יהיה צורך באניות קטנות ויעילות יותר, לדבריו.