סוכנות הייעוץ והניתוח הימי SEAINTEL מזהירה כי עודף היצע ברבעון הרביעי של השנה יהיה ״מאסיבי״, ומציעה להסתמך על ניתוח נתוני חמש השנים האחרונות על מנת להימנע מירידת תעריפים חריפה, זאת לקראת כניסה ל״עונה הרגועה״ (Slow Season) בתחום ההובלה הימית.
סוכנות הניתוח הימי ציינה כי ״אם חמש השנים האחרונות ישמשו כנקודת התייחסות ראויה, 25 הפלגות יצטרכו להימחק מהסחר בין אסיה-אירופה, ואילו הפעילות בקו הטרנס-פסיפיק תחייב מחיקתן של 67 הפלגות בגודל ממוצע".
הסוכנות המשיכה וכתבה כי ״"אנחנו הולכים עכשיו לרבעון הרביעי, שם היינו מצפים לראות את הירידה המסורתית בפריסת הקיבולת יחסית לעונת השיא שהתקיימה ברבעון השלישי של השנה, אולם התחזית הנוכחית לא מראה ירידה בפריסת הקיבולת עבור הרבעון הרביעי ביחס לשנים האחרונות״.
על פי נתוני הסוכנות נמסר כי במהלך 2012 עד 2016 קיבולת הסחר בנתיב בין אסיה וצפון אירופה צומצמה בממוצע ב-6.6% ברבעון הרביעי לעומת הרבעון השלישי, אולם ברבעון הנוכחי על פי נתוני הסוכנות רק 0.8% מהקיבולת תצומצם.
״אם מתייחסים לירידה בעונתיות הרי שצריך להסיר מהקיבולת הכוללת 193 אלף TEU, מספר המשתווה למחיקתן של 13.5 הפלגות או בערך שיט אחד בשבוע במהלך הרבעון, טוענים האנליסטים של Seaintel.
לטענת הסוכנות, הסחר בנתיב אסיה והים התיכון אמור להתכווץ במהלך הרבעון הרביעי ב-10.2% בממוצע, וזאת על פני הממוצע בתקופה המקבילה במהלך 2012 עד 2016. ״כעת מתוכננת על הנתיב קיבולת עודפת של 126,000 TEU ברבעון הרביעי של שנת 2017, שזה בערך 11.5 הפלגות בגודל ממוצע או קצת פחות מהפלגה בשבוע״, אמרו האנליסטים.
בנתיב המסחרי בין אסיה והחוף המערבי של ארה"ב מציינת הסוכנות כי קיבולת הרבעון הרביעי של 2012-2016 נחתכה בממוצע ב-4.5% אחוזים בהשוואה לרבעון השלישי. עם זאת, הסוכנות טוענת כי על פי נתוניה ברבעון זה יש עודף של 184,000 TEU קיבולת מתוכננת, נתון המקבילה ל-25.1 הפלגות עודפות או קרוב לשתי הפלגות עודפות בשבוע.
לטענת הסוכנות, בנתיב המסחרי בין אסיה והחוף המזרחי של ארה״ב הקיבולת מתוכננת לגדול כעת ב-4.1% לעומת הרבעון השלישי של 2017 – נתון אשר יהווה צמיחה שנתית של 21.9% בנפח הקיבולת. לטענת Seaintel, מדובר בקיבולת עודפת של 247 אלף TEU (על פי נתוני 2012 – 2016) שעל מנת להימנע ממנה יש למחוק 32 הפלגות בגודל ממוצע או בהקבלה כמעט 2.5 הפלגות בשבוע.