בכירי ענקית הספנות היפנית MOL מסתכלים בחשש לעבר 2012. בחברה מאמינים שהמיתון העובר על חברות הספנות הוא ללא תקדים בעוצמתו.
ביום שני השבוע דיבר נשיא החברה Koichi Muto בפני קהל מוזמנים לרגל חגיגות יום השנה ה-128 להקמתה. הדברים שאמר לא הותירו ספק בדבר הסופה הכלכלית ומגמות השוק השליליות העומדות בפני חברות הספנות.
"במהלך ההיסטוריה שלנו", אמר מוטו, "עמדנו בפני משברים, כולל ההרס שלאחר מלחמת העולם השנייה. אולם, לאורך השנים האחרונות, ניצבנו בפני סביבה עסקית מאתגרת, שלא היתה דומה לזו שבפניה ניצב וחווה הדור שלנו".
לדברי מוטו, MOL עומדת השנה בפני הפסד של 27 מיליארד יין, הגדול ביותר בתולדותיה. "כדי להכניס דברים לפרופורציה", אמר מוטו, "בשנה הפיסקלית 2009 ההכנסה שלנו עמדה על 24.2 מיליארד יין, וזה בעומק המשבר הכלכלי שהגיע בעקבות קריסת בנק ההשקעות ליהמן ברודרס".
כגורמים למשבר ציין מוטו את חוזק היין, מחירי הדלק המאמירים, השפעות רעידת האדמה והצונאמי ביפן בשנה שעברה וההאטה הכלכלית במדינות מתפתחות. אולם, הוא הדגיש שהגורם המשפיע ביותר על התוצאות העסקיות של החברה הם מחירי שוק ההובלה הימית.
הוסיף מוטו: "ב-2012 אנו מצפים לקבל מספר זהה של אוניות חדשות כמו ב-2011, דבר שימשיך וישפיע בצורה שלילית על התוצאות העסקיות שלנו. תנאי השוק ב-2012 יכולים להיות מאתגרים בדיוק כפי שהיו ב-2011, אם לא יותר גרועים, מבחינת הדרישה מול ההיצע".
MOL, אמר נשיאה, תנסה לשרוד על ידי צמצום חד בהוצאות, מבלי "להשאיר אף אבן לא הפוכה".