משבר הספנות בים השחור מחריף

גם רוסיה וגם אוקראינה הכריזו על אזור צפון-מזרח הים השחור ועל מיצר קרץ׳-יניקל כמסוכנים ואסורים לתנועת אניות. זאת בעקבות סיום עסקת הגרעינים שהושגה בתיווך האו״ם בין רוסיה ואוקראינה


09:35 ,25.07.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

אניות נסוגות לאורך הקצה המערבי של הים השחור ליד הכניסה לנהר הדנובה ומחוץ לנמל קונסטנטה ברומניה על רקע אי ודאות חמורה לגבי אופן המשך היצוא מאוקראינה לאחר התקפות רוסיות מרובות על נמלים וההחלטה בשבוע שעבר לסיים את יוזמת הגרעינים של הים השחור.

 

ההחלטה של רוסיה להתמקד בתשתיות נמל לאורך הדנובה, לצד הפצצות של ערי נמל בים השחור כמו אודסה, גרמה לאניות ליסוג מביצוע הפלגות מסוכנות.

 

בנוסף למתיחות הקיימת בתעשייה בכל הנוגע להפלגות בים השחור, הן אוקראינה והן רוסיה הצהירו כי הן יתייחסו לאניות מסחריות הפונות לנמלי אויב כאל נושאות מטענים צבאיים.

 

חברות הביטוח ציינו שכיסוי סיכוני מלחמה בים השחור שהיה זמין בעבר לא יוצע עוד ככל שהמצב ימשיך להתדרדר.

 

סרטון דרמטי שפורסם אתמול ברשתות החברתיות תיעד את הרגע שבו כוחות רוסים פתחו תקיפות מל״טים בנמל רני בדנובה. נמל נוסף של דנובה, איזמייל, הותקף גם הוא כחלק מהאסטרטגיה של רוסיה לפגוע בתשתית יצוא התבואה של אוקראינה.

 

נשיא רומניה, קלאוס יוהניס, גינה את המתקפה, וכינה אותה ״הסלמה״ המהווה סיכונים לביטחון רחב יותר באזור הים השחור ולביטחון המזון העולמי. ספינות רבות לאורך הנהר החליטו להטיל עוגן בזמן שהמתינו להבהרות כיצד לנהוג.