מנכ"ל מארסק ליין: הצי הגלובלי חייב להפחית קיבולת

לדברי סורן סקו, עודף הקיבולת ימשיך להוות בעיה בחמש השנים הבאות; הפחתה במחירי ההובלה הימית לא תעזור


00:00 ,07.10.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

קיבולת היתר הגלובלית תמשיך להוות בעיה בחמש השנים הקרובות אומר מנכ"ל מארסק ליין סורן סקו.

סקו אמר שתעשיית הספנות אינה יכולה ליצור דרישה על ידי הורדת מחירים, אלא מחובתה להפחית את הקיבולת.

וכך, בין הרבעון השני של 2012 ולבין הרבעון השני השנה הפחיתה מארסק ליין את הקיבולת שלה ב-1%. לדברי אנאליסטים, חברות ספנות אחרות חייבות ללכת בעקבותיה.

בעת שהמשבר הכלכלי פרץ ב-2008, הזמינו חברות הספנות אוניות חדשות ברמה של כ-50% מהצי הקיים. מאז, לדברי סוכנות הידיעות רויטרס, גרמה עודף הקיבולת למחירי הפסד בספוטים שבקווי הסחר העיקריים, בין אסיה לצפון אירופה.

לפני המשבר ידעו חברות הספנות גידול של 10% בשנה בדרישה למכולות. לדברי סקו, מדובר בימים שלא יחזרו. הגידול בדרישה למכולות, אמר, יהיה מעתה תלוי בגידול בכלכלה הגלובלית, והוסיף שהוא מצפה לגידול של 2-3% בלבד בדרישה למכולות.

בששת החודשים של 2013 דיווחו רק שתיים מבין 12 חברות הספנות הגדולות בעולם – מארסק ליין ו-CMA CGM – על רווח תפעולי.

בכדי להתמודד עם המצב, הצליחה מארסק ליין להפחית את מחירי ההובלה הימית ב-12.7% על ידי הפחתת צריכת הדלק ועל ידי תכנון לוגיסטי יעיל יותר של רשת הקווים. בנוסף הזמינה החברה 20 מגה אוניות מדגם טריפל אי (מתוכן קיבלה כבר שתיים), שהן בעלות צריכת דלק הנמוכה ב-50% מצריכת הדלק של הממוצע באוניות המכולה ובעלות צריכת דלק שיעילה ב-20% מאוניות מסוג ה"Emma Maersk", שהיתה הגדולה ביותר בצי הגלובלי עד הופעת הטריפל אי.